جشنواره

گزارش میدانی از ششمین روز جشنواره فجر؛ تکرار دو نام

به گزارش ردکارپت فیلم: نامه دبیر جشنواره خطاب به جامعه سینمایی کشور و همچنین حضور مسعود ده‌نمکی در خانه رسانه، ازجمله اتفاق‌های مهم روز ششم جشنواره چهل‌ویکم محسوب می‌شوند.

ششمین روز جشنواره، با فیلم «هفت بهارنارنج» آغاز شد. فیلمی که اتفاق مهم آن، حضور علی نصیریان در نقش اصلی فیلم بود. پیش از شروع فیلم، برخی اخبار حکایت از آن داشت که استاد نصیریان در نشست خبری این فیلم حضور پیدا می‌کنند اما بعدا مشخص شد که وضعیت جسمانی استاد به گونه‌ای نیست که بتوانند در کنفرانس حضور داشته باشند.

البته که نشست این فیلم نیز متاثر از نام علی نصیریان بود. فرشاد گل‌سفیدی؛ کارگردان «هفت بهارنارنج» عنوان کرد که این فیلم شاید آخرین نقش‌آفرینی علی نصیریان در سینمای ایران باشد. وی همچنین عنوان کرد که عده‌ای با شیطنت، نامه استاد نصیریان را تحت عنوان تحریم جشنواره اطلاق کردند که درست نیست. گل‌سفیدی همچنین ابراز امیدواری کرد که سیمرغ احتمالی آقای نصیریان برای این فیلم، دستخوش این حواشی شیطنت‌آمیز نشود.

فیلم دوم نیز «روایت ناتمام سیما» بود که چندان موفق ظاهر نشد و کنفرانس خبری پرحرارتی را پشت سر گذاشت که در آن، سوالات متعددی از کارگردان و تهیه‌کننده پرسیده شد.

اتفاق مهم این روز اما انتشار نامه دبیر جشنواره خطاب به جامعه سینمایی کشور است. مجتبی امینی در این نامه ضمن تاکید بر لزوم همدلی و یکرنگی اهالی سینما، عنوان کرد که سینما و جشنواره فجر متعلق به هیچ خط فکری نیست و برای تمام جامعه سینمایی کشور است. وی همچنین آرزو کرد که جشنواره به حلاوت سالیان اخیر خود بازگردد.

این نامه با استقبال قابل‌توجهی از سوی رسانه‌ها مواجه شد و تقریبا تمام طیف‌ها، از انتشار این نامه استقبال کرده و نسبت به انتشار آن همت کردند.

در روز ششم، مسعود ده‌نمکی، یکی از مهم‌ترین چهره‌هایی بود که در خانه رسانه جشنواره حضور پیدا کرد. ده‌نمکی دقایقی قبل از نمایش «هفت بهارنارنج» وارد پردیس ملت شد و با استقبال خوبی از جانب رسانه‌ها مواجه شد. البته که ده‌نمکی تلاش کرد تا کمتر با رسانه‌ای گفت‌وگو کند اما چند رسانه محدود موفق شدند تا در حین حرکت این کارگردان، سوالاتی را از وی بپرسند.

یک موضوع مهم که در این روز حواشی بسیاری به راه انداخت، اظهارنظری بود که ابوالقاسم طالبی در برنامه «هفت» و در حضور بهروز افخمی بر زبان آورد. طالبی در این برنامه، عنوانی را خطاب به برخی بازیگران زن که جشنواره را تحریم کرده بودند به کار برد که این عنوان، طی روز ششم جشنواره، حسابی بر سر زبان‌ها افتاد تا جایی که کانون کارگردانان سینمای ایران در بیانیه‌ای، درخواست کرد تا جلوی پخش برنامه هفت گرفته شود.

در این روز، نمایش فیلم‌های کوتاه در پردیس ملت و برج میلاد آغاز شد. این فیلم‌ها که تصور می‌شد در هیاهوی جشنواره فجر، چندان با استقبال مواجه نمی‌شوند، موفق شد تا حدود نیمی از صندلی‌های خود را پر کرده و نشان دهد که فیلم کوتاه حتی در بحبوحه جشنواره فجر، طرفداران خاص خود را دارد.

نمایش فیلم‌های بخش بین‌الملل نیز برای دومین روز متوالی، در پردیس ملت و برج میلاد برگزار شد. برای روز ششم اما برنامه نمایش این بخش، یک ساعت قبل از آغاز سانس نخست اعلام شد.

اما برج میلاد در روز ششم جشنواره، پذیرای مهمانان خارجی خود بود. در این روز، بخش بازار، رسما کار خود را آغاز کرد. در این روز، به دلیل حضور مهمانانی از چند کشور و البته هنرمندان خارجی که فیلمی در جشنواره دارند، لابی مرکز همایش‌ها، جمعیت بیشتری را تجربه کرد.

عده‌ای از مهمانان خارجی، در لابی مرکز همایش‌ها، با مترجم خود حضور داشتند و درباره فیلم‌های جشنواره سخن می‌گفتند. برخی دیگر نیز در صندلی‌های ردیف‌های جلویی نشسته و ۲ فیلم «هفت بهارنارنج» و «روایت ناتمام سیما» را تماشا کردند که مترجم آنها، صحنه‌های مهم و حساس فیلم را برای آنها ترجمه می‌کرد. هرچند که هر ۲ فیلم این روز، زیرنویس انگلیسی داشتند و این، کار بسیاری از مترجمان را راحت می‌کرد.

البته که نمایش فیلم‌های بخش بازار نیز از این روز در سالن ۴ مرکز همایش‌های برج میلاد آغاز شد. بر پایه این نمایش، آثار طی ۵ سال ۱۰، ۱۴، ۱۶، ۱۸ و ۲۱ با زیرنویس‌های عربی و انگلیسی نمایش داده می‌شوند. رصد خبرنگار ما نشان می‌دهد که در نخستین روز نمایش آثار این بخش، بیش از نیمی از صندلی‌های سالن ۴ پر بود که می‌تواند خبر بسیار امیدوارکننده‌ای باشد.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند