هدایت

در سینمای ایران به هدایت بازیگر توجهی نمی‌شود

به گزارش ردکارپت فیلم:  محمد عسگری با بیان اینکه هدایت بازیگر توسط کارگردان می‌تواند در فیلم‌هایی چون «اتاقک گلی» به تکامل قهرمان کمک کند، تأکید کرد که در سینمای ایران به مسئله هدایت بازیگر توجهی نمی‌شود.

محمد عسگری، کارگردان فیلم سینمایی «اتاقک گلی» که در بخش سودای سیمرغ چهل‌ویکمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد، درباره ایفای نقش بازیگران این اثر گفت: هدایت بازیگر یکی از مهم‌ترین وظایف کارگردان است و به شکلی می‌توان گفت که این امر مهم بوده که منجر به موفقیت برخی آثار فاخر سینما شده و نتیجه بخش بوده است.

وی در خصوص تکامل قهرمان داستان، اظهار کرد: دقیقا همین هدایت بازیگر از سوی کارگردان است که سبب می‌شود این تکامل در داستان ایجاد شود و فیلم برای مخاطب باورپذیر باشد. این روزها در سینمای ایران توجه به هدایت بازیگر کم‌تر مورد توجه قرار می‌گیرد و این یک غفلت بزرگ است.

عسگری ادامه داد: زمانی که شخصیت در داستان دیده می‌شود و برد پیدا می‌کند، وظیفه اصلی کارگردان کلید می‌خورد و در این حین است که باید بازیگر به سمت آن چه برای او در نظر گرفته شده است، سوق پیدا کند تا در دیدگان مخاطب نیز جلوه‌ای محبوب داشته باشد و دلنشین شود.

کارگردان فیلم سینمایی «اتاقک گلی» درباره تغییر شخصیت اصلی فیلم خاطرنشان کرد: این که قهرمان فیلم در ابتدا بانمک و شوخ طبع است و در ادامه به یک قهرمان در صحنه‌های سخت فیلم بدل می‌شود به چند نکته بستگی دارد: نخست این که بازیگری انتخاب شده است که از جنس مردم است و بیننده او را تصنعی نمی‌داند. مردم دقیقا به همین علت با قهرمان داستان ما غریبه نیستند و او را یکی مثل خود می‌دانند. این امر سبب می‌شود که هم با قهرمان داستان خوشحال شوند و هم با ناراحتی او غصه دار شوند.

وی افزود: این یک اتفاق متداول است زیرا اساس زندگی ما به صورت لحظه‌ای است و ما که در این لحظه خوب هستیم، ممکن است در دقایق آینده دچار تلخی شویم و تقریبا هیچ چیز قابل پیش بینی نیست و همین مقوله نیز در فیلم دیده می‌شود. در حالی که همه فکر می‌کنند جنگ تمام شده است اما باز هم اتفاقات تلخ رخ می‌دهد.

عسگری خاطرنشان کرد: فیلم ما از جنس زندگی مردم است و دقیقا به همین علت است که ممکن است مورد پذیرش قرار بگیرد و مردم با آن همذات پنداری کنند. همه این روند از زمان انتخاب بازیگر آغاز می‌شود و باید انتخاب متناسب با روایت صورت گیرد.

این کارگردان ایرانی تاکید کرد: بازیگر باید به این نتیجه برسد که کارگردان به تمامی امور مسلط است و بازیگری را به خوبی می‌شناسد تا تحت هدایت کارگردان قرار گیرد و هدف نهایی حاصل شود. اگر بازیگر در این مسیر قرار نگیرد، فیلم به بیراهه می‌رود و نتیجه مطلوب حاصل نمی‌شود.

وی افزود: قهرمان باید در این دسته از فیلم‌ها حضوری پر رنگ داشته باشد اما قهرمانی که از جنس مردم است. ما گاهی قهرمان‌های دست نیافتی را می‌بینیم. اینجا همه تلاش اینگونه بود که «شاهو» که قهرمان قصه است به اندازه خودش فعالیت قهرمانانه انجام دهد و شخصیتی ماورایی به نظر نرسد.

عسگری تصریح کرد: با وجود نفرتی که بشر از جنگ دارد، جنگ مقوله‌ای است که بشر همواره با آن درگیر بوده است. ما خواستیم در این فضا قهرمانی داشته باشیم که همانطور که گفتم از میان مردم باشد و این آرامش را بخواهد. همچنین درباره رنگ و تنوع شخصیت هم کار شد تا به چنین نتیجه‌ای دست پیدا کردیم.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند