کمدی

راه‌کار رستم برای شوهر دادن دخترش

به گزارش ردکارپت فیلم: محمدجواد کبودرآهنگی کارگردان نمایش «عروسی دختر رستم بانو گشسب» درباره ویژگی‌های این کمدی شادی‌آور توضیحاتی ارائه داد.

محمدجواد کبودرآهنگی کارگردان نمایش کمدی شادی‌آور «عروسی دختر رستم بانو گشسب» که به تازگی اجرای عمومی خود را در تماشاخانه سنگلج آغاز کرده است درباره این اثر نمایشی  گفت: این نمایش نوشته اردشیر صالح پور و کاری از گروه «بوعلی» شهر همدان است که از ۱۷ بهمن ماه اجرای خود را آغاز کرده است. نمایش درباره زندگی بانو گشسب دختر جهان پهلوان رستم دستان است اما از این شخصیت زیاد در شاهنامه صحبتی به میان نیامده است و تنها در مجموعه هزار بیتی «بانو گشسب نامه» از او صحبت شده است که شامل اشعاری درباره پهلوانی‌های این بانو است و در واقع توسط نقالان به صورت شفاهی جمع آوری شده است. نوشته‌های باقی مانده درباره بانو گشسب به صورت طومارنامه و متاثر از شاهنامه بوده است اما به شکلی بداهه توسط طومارنویسان بی نام و نشان نوشته شده است و به آن شاخ و برگ داده شده و شوخی‌ها و لطیفه‌هایی به آن اضافه شده که حاصل ذوق و قریحه و قدرت نقالانی است که این منظومه را رقم زده‌اند.

وی درباره داستان نمایش توضیح داد: قصه این نمایش که از اشعار کتاب وام گرفته شده درباره ازدواج بانوگشسب است که خواستگاران زیادی داشته است به همین دلیل تصمیم می‌گیرد با کسی ازدواج کند که از همه قوی‌تر باشد و او را شکست دهد. پهلوانان زیادی به خواستگاری بانوگشسب می‌آیند و او همه آنها را شکست می‌دهد. رستم برای حل این قضیه راه کاری متفاوت پیدا می‌کند تا در نهایت یکی از خواستگاران که گیو نام دارد باقی می‌ماند و با دختر رستم ازدواج می‌کند…

کبودرآهنگی با اشاره به مقدمه‌ای که علی نصیریان بر نمایشنامه «عروسی دختر رستم بانو گشسب» نوشته است، بیان کرد: مقدمه آقای نصیریان خیلی قابل توجه است و درباره طنز و شوخی که با شخصیت بانو گشسب شده است، سخن می‌گوید. در این نمایشنامه کمدی و حماسه پا به پای هم پیش می‌روند و همین ویژگی باعث خلق لحظات دراماتیک می‌شود. شکل اجرایی نمایش نیز متاثر از نمایش تخت حوضی است. در این اثر نمایشی از تکنیک زن پوشی برای ارتباط بهتر کاراکترها با هم و جلوه کردن بیشتر طنز نمایش استفاده شده است.

وی درباره بهره گیری از دیگر تکنیک‌های نمایش‌های آیینی و سنتی در نمایش عنوان کرد: در نمایش «عروسی دختر رستم بانو گشسب» از تمام تکنیک‌های نمایش‌های ایرانی و سنتی استفاده شده است به این مفهوم که در نمایش شاهد نقالی، استفاده از اشکال نمایش تعزیه مانند رجزخوانی، نمایش عروسکی، موسیقی زنده و … هستیم و قالب کار هم که به شکل نمایش تخت حوضی اجرا می‌شود.

این کارگردان تئاتر در پایان درباره پیش‌بینی اش از استقبال مخاطبان گفت: گروه ما از همدان برای اجرا به تهران آمده است از این رو زیاد شیوه‌های تبلیغاتی در تهران را بلد نیستیم اما کار در همدان حدود ۴۰ اجرا داشته و با استقبال بسیار خوبی هم روبرو شده است که امیدوارم همین استقبال را در تهران هم شاهد باشیم. چون نمایش، اثری طنازانه است مخاطبان با آن ارتباط خوبی برقرار می‌کنند. «عروسی دختر رستم بانو گشسب» به گونه‌ای طراحی شده که هر چه مخاطبانش بیشتر باشند شاهد اجرای قوی‌تری هم خواهیم بود و اگر سالن خالی از تماشاگر باشد انرژی بازیگران هم گرفته می‌شود و ارتباطی که باید با تماشاگران برقرار شود، اتفاق نمی‌افتد.

در خلاصه داستان این نمایش آمده است: داستان عروسی دختر رستم، ماجرای شیرین و طنزآلود او در انتخاب همسر است و ماجراجویی‌های پهلوان بانویی ایرانی را به نمایش می‌گذارد.

سید مهرداد کاوسی حسینی، محمدعادل غلامی، محمد طالبی، امیرحسین فاطمی، رامین ارجمندی، مرضیه دهقانپور، مهدی بیابانی، مهدیه شهرام، سید محمد جواد کبودرآهنگی بازیگران این اثر نمایشی هستند که تا ۵ اسفند ساعت ۱۹ در تماشاخانه سنگلج روی صحنه است.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند