صحنه

چالش‌ اجرا با بازیگران توان‌یاب‌

به گزارش ردکارپت فیلم: افشین قاسمی که همزمان ۲ نمایش «جایی در میان ابرها» و «خرده جنایت‌های زن و شوهری» را روی صحنه دارد درباره ویژگی‌های این ۲ اثر نمایشی توضیحاتی ارائه داد.

افشین قاسمی کارگردان نمایش‌های «جایی در میان ابرها» که در کارگاه نمایش مجموعه تئاترشهر روی صحنه است درباره تعداد محدود اجراهای این اثر نمایشی گفت: از آنجا که اجرای ما خارج از برنامه بوده مجوز اجرای این نمایش از طرف اداره کل هنرهای نمایشی برای ۵ شب صادر شده است از طرف دیگر چون بازیگران نمایش «جایی در میان ابرها» توان‌یاب‌های جسمی حرکتی و اعصاب و روان هستند توانایی و انرژی اجرای طولانی مدت را ندارند به همین دلیل بیشتر از این نمی‌توانستیم اجرا برویم.

وی درباره سختی کار با توان‌یاب های معلول و بیماران اعصاب و روان بیان کرد: دشواری‌های زیادی برای تمرین و آماده سازی نمایش داشتیم چون در طول تمرین‌ها میزانس تغییر می‌کرد که همین مساله باعث گیج شدن بازیگران می‌شد و در زمان اجرا هم فشار روانی زیادی روی بازیگران است و من نیز به عنوان کارگردان نباید بازیگران را تحت فشار بگذارم تا راحت بتوانند دیالوگ‌هایشان را بیان کنند و زیاد درگیر میزانسن نباشند. در واقع این نمایش نگاه درمانی هم دارد از این رو قرار نیست در مقام کارگردان تسلطم را به نمایش بگذارم بلکه در این کار نقش درمانگر را هم ایفا می‌کنم. بازیگران نمایش برای اولین بار است که روی صحنه می‌آیند و غیر از اجرای جشنواره‌ای اولین بار است که اجرای عمومی دارند. در مجموع این کار خیلی سنگین و دشوار بود و صبر ایوب می‌طلبید اما در نهایت از نتیجه راضی هستم.

 

قاسمی درباره ویژگی‌های نمایشنامه عنوان کرد: داستان نمایش «جایی در میان ابرها» براساس یک اتفاق واقعی نوشته شده است و داستان مردی معلول است که با حقوق بازنشستگی‌اش از ۲ خواهرش مراقبت می‌کند و اگر فوت کند بیمه و حقوق بازنشستگی‌اش قطع می‌شود. در این میان این ۲ خواهر برای برادرشان چاره‌ای می‌اندیشند که پایان خوشی برای این خانواده رقم نمی‌زند.

این کارگردان که همزمان نمایش «خرده جنایت‌های زن و شوهری» را هم در عمارت نوفل لوشاتو روی صحنه دارد درباره رویکردی که به نمایشنامه اریک امانوئل اشمیت داشته است، توضیح داد: در این نمایش شکل اجرایی کار را تغییر دادیم به شکلی که فاصله بازیگران با تماشاگران کمتر شده تا ارتباط نزدیک تری بینشان برقرار شود و حضور در یک محیط آپارتمانی را تجربه کنند. خوشبختانه با اینکه ورژن‌های مختلفی از این نمایشنامه روی صحنه رفته، استقبال مخاطبان از اجرا خوب بوده است.

وی ادامه داد: تلاش ما این بوده که نگاه عادلانه‌ای نسبت به ۲ کاراکتر مرد و زن نمایش داشته باشیم و تحلیلمان از متن به این شکل بود که هر ۲ طرف حق حرف زدن و انتقاد از یکدیگر را دارند و در نهایت زندگی با همه سختی‌ها و اختلافات بین زن و شوهر ادامه پیدا می‌کند. از طرف دیگر سعی کردیم ریتم نمایش را تندتر بگیریم و مرد نمایش پرخاشگرتر باشد و نکات ممیزی را هم به جای حذف به شکلی تغییر دهیم که مفهوم را برساند. البته به متن کاملاً وفادار بودیم و می‌توان گفت ۹۵ درصد نمایشنامه عیناً روی صحنه اجرا می‌شود.

قاسمی در پایان درباره دیگر فعالیت‌هایش گفت: قرار است نمایشنامه «فدرا» نوشته سه‌نکا را که برای اولین بار در ایران ترجمه شده ۲۹ و ۶ بهمن در قالب نمایشنامه خوانی روی صحنه ببرم. این نمایشنامه قبلاً در ارسباران نمایشنامه خوانی شده است و جزو بهترین آثار این فیلسوف، نمایشنامه‌نویس و سیاستمدار رومی محسوب می‌شود.

مرتضی مالکی‌زاده، محمود بیات، آرزو خانی، سمیه رجبی بازیگران «جایی در میان ابرها» هستند که تا ۲۵ بهمن کارگاه نمایش روی صحنه است.

همچنین ماهرخ سالاری و سامان علیزاده در نمایش «خرده جنایت‌های زن و شوهری» به ایفای نقش می‌پردازند که تا ۲۸ بهمن در عمارت نوفل لوشاتو اجرا می‌شود.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند