اعتبارات

تخصیص اعتبار کنگره ۲۴ هزار شهید استان برای تولید فیلم سینمایی

به گزارش ردکارپت فیلم: مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان از تخصیص اعتبارات ستاد کنگره ۲۴ هزار شهید این استان برای ساخت فیلم‌های بلند سینمایی با موضوع دفاع مقدس خبر داد.

علی تمنایی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان در آیین اختتامیه سیزدهمین جشنواره فیلم فجر استان اصفهان که شامگاه سه‌شنبه (۲۵ بهمن‌ماه) در سینما سپاهان برگزار شد، با بیان اینکه استان اصفهان در حوزه سینمایی در مسیر پیشرفت، تحول و توسعه قرار داشته و در این زمینه، ظرفیت‌های بسیار خوبی در این استان وجود دارد، اظهار کرد: امروز اصفهان برای یک خیزش و جهش به‌منظور تولید فیلم‌های بلند سینمایی، آماده‌شده و همه ظرفیت‌ها، پتانسیل‌ها و زیرساخت‌های لازم برای جهش سینمایی اصفهان آماده است.

او ادامه داد: وجود پیشکسوتان فعال که در همه مقاطع و برهه‌ها فعال و آماده‌اند و همچنین حضور فیلم‌سازان جوانِ فعال و موفقی که محصول تربیت تخصصی و فنی آموزشگاه‌های آزاد و انجمن‌های سینمای جوان هستند و سابقه خوبی در تولیدات فیلم کوتاه دارند، از ظرفیت‌های استان اصفهان در این زمینه است.

تمنایی با بیان اینکه اصفهان در اوایل بهمن‌ماه رکورددار تولید فیلم‌های کوتاه در کشور شد و این مدال افتخاری برای سینمای این استان است، گفت: فیلم‌سازانی که سابقه خوبی در ساخت فیلم کوتاه دارند، برای ساخت آثار بلند آماده‌تر و باتجربه‌تر هستند و امید ما برای رشد و پیشرفت سینمای استان اصفهان به این نسل جوان، فعال و بانشاط است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان تأکید کرد: در چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر بیش از ۱۰ فیلم اولی‌ حضور داشتند که شروع کار آن‌ها با فیلم کوتاه بوده است. این موضوع، یکی از نقاط مثبت جشنواره امسال بود که جوانان و نسل جوان ،به صحنه آمده و انحصار قبل را شکستند و تأثیر حضور فیلم کوتاه و فیلم‌سازان فیلم کوتاه را در رشد و پیشرفت سینما نشان دادند. در اصفهان نیز در این زمینه افق روشنی وجود دارد و امید که بتوانیم در سینما و هنر استان اصفهان تحول‌آفرین باشیم.

او با بیان اینکه در جلسه ستاد کنگره ۲۴ هزار شهید استان اصفهان مطرح شد که کنگره امسال در پی تولیدات رسانه‌ای و به‌ویژه تولید آثار بلند سینمایی است، اضافه کرد: استان اصفهان، شهر هنرپرور، هنرخیز و شهیدپرور است که با تقدیم ۲۴ هزار شهید، ظرفیت عظیمی در این حوزه دارد. دفاع مقدس دریای بیکران ارزش‌های انسانی است و در هر ژانری موضوعاتی بکر و جذابی دارد. امروز باید پیوند بین سینمای استان و دفاع مقدس ایجادشده و اولین‌ فیلم‌های بلند استان اصفهان در این موضوع ساخته شود که کنگره ۲۴ هزار شهید استان، آماده تخصیص اعتبارات برای تحقق این موضوع است.

تمنایی با تشکر از همه افرادی که تلاش کردند تا در شرایط فشار و تروریسم رسانه‌ای جشنواره‌ای خوب و شایسته برگزار کنند، گفت: رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند که امروز کلید پیشرفت کشور به میزان زیادی در دست شما سینماگران است و امید که ما نیز بتوانیم با ابزار هنر در زمینه ارتقای ارزش‌های ایرانی و اسلامی گام برداریم.

هنرمند عصاره فضائل جامعه را به تصویر می‌کشد

محمدرضا جان‌نثاری، معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری اصفهان نیز در این آیین با اشاره به اهمیت حضور پیشکسوتان هنر و سینمای استان اصفهان گفت: مرحوم محمدعلی کشاورز و مرحوم زاون قوکاسیان که نمونه‌های هنر این شهر بودند سالیان سال ماندگار شده و موردعلاقه و احترام مردم بودند، چراکه با هنر خود به بخش‌هایی از هویت مردم و کشور می‌پرداختند.

او ادامه داد: هنرمند، عصاره فضائل یک جامعه را به تصویر می‌کشد و آنچه برای انتقال به ایام زیادی لازم دارد را با یک صحنه منتقل کرده و در تاریخ و اذهان ثبت و ضبط می‌کند که این هنرِ خوب و در تراز کشورِ مردم و هنرمندان ما است.

معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری اصفهان گفت: فیلم سینمایی «شیار۱۴۳» زندگی یک مادر شهید را به زیبایی به تصویر می‌کشد و هرکس کمترین اطلاعات از دوران دفاع مقدس داشته باشد با دیدن این فیلم متأثر می‌شود. اگرچه خانم مریلا زارعی به‌عنوان بازیگر، خود چنین تجربه‌ای نداشتند اما به‌عنوان بازیگر، این مادر شهید را به زیباترین وجه تصویر کردند و این هنر هنرمندان ما است که اگر همیشه هم از آن‌ها تجلیل کنیم اشتباه نیست.

هنرمند امروز نسبت خود را با انقلاب اسلامی دریابد

همچنین احمد مقیمی، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور مناطق محروم نیز با بیان اینکه امروز سِحر فرعونِ تمدن غرب، رسانه است، گفت: وقتی آیات شریف قرآن درباره فرعون، حضرت موسی و سِحر سَحَره را می‌خوانیم ویژگی‌هایی برای سحر ذکرشده که با رسانه که ابزار سحرِ امروز است، تطابق دارد. ویژگی‌هایی مثل آنکه چشم و گوش‌ها با آمدن بساط سحر پر می‌شد، عقل‌ها و منطق‌ها تعطیل می‌شد و اگرچه واقعی نبود، تأثیر واقعی در زندگی مردم داشت که این سه ویژگی با رسانه تطبیق دارد.

او ادامه داد: باطل‌السحرِ این سحر زمانه چیزی جز تبیین نیست و جهاد تبیین، عصاره حرکت تاریخی انبیا در طول تاریخ است. تنها ابزار در اختیار جبهه حق، تبیین است و هنر، بهترین زبان تبیین ایدئولوژی‌ها است. تبیین و تبلیغ چهره به چهره و گفتن و شنیدن، اساس جهاد تبیین است، اما ابزاری مثل هنر به‌طورجدی اثرگذار است و گاه اثر هنری کار چندین منبر را انجام می‌دهد.

مقیمی گفت: آنچه می‌تواند فضای هنر و هنرمندان را به‌روز نگه دارد این است که فرزند زمانه خود باشند و تقدیر زمانه را بشناسند، تقدیر زمانه ما تمدن غرب است. ما در روزگاری زندگی می‌کنیم که تمدن ۵۰۰ ساله غرب یعنی انسان منهای خدا، به‌صورت مویرگی کل جهان را گرفته است و همه ما چند رویکرد و مواجهه نسبت به این تمدن داریم؛ یا آن را نمی‌بینیم، انکار می‌کنیم و ستیزه بدون مبنا داریم و یا مغلوب و مرعوب غرب هستیم.

او اضافه کرد: این هردو غلط هستند و راه درست شناخت تمدن غرب است که خوبِ آن را پذیرفته و بومی‌سازی‌ کنیم و مقابل بدِ آن بایستیم. تقدیر دوم ما نیز انقلاب اسلامی است که برخی هنوز آن را ندیده و نپذیرفته‌اند.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه باید نسبت هنرمندان امروز با انقلاب اسلامی مشخص باشد، گفت: انقلاب دستاوردهای عظیمی دارد که به دلیل قرار داشتن ما در حجاب معاصرت یعنی هم‌عصر بودن با اتفاقات و شخصیت‌های بزرگ، ارزش، عظمت و اهمیت آن درک نمی‌شود؛ لذا این دو تقدیر زمانه را باید شناخت. اگرچه امپراتوری غرب با هجمه رسانه‌ای، این شناخت و ارزیابی را تغییر می‌دهد، اما چالش‌ها و مشکلات امروز هم مسائل طبیعی فتح قله‌های موفقیت برای کشور است.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند