تاریخ

توقف تولید در سینمای ترکیه و بی‌اعتنایی برلین

به گزارش ردکارپت فیلم: زلزله قدرتمند ۷.۸ ریشتری که اخیراً مرز ترکیه و سوریه را لرزاند و به مرگبارترین فاجعه در تاریخ معاصر منطقه تبدیل شد، در جشنواره فیلم برلین بازتاب زیادی نداشته و این موضوع با انتقاد فعالان سینمایی ترکیه همراه شده است.

«احمد بویاج اوغلو» رئیس جشنواره پرتقال طلایی ترکیه که از لحاظ تاریخی همواره یکی از محرک‌های اصلی سینمای داخلی این کشور بوده است می‌گوید: مراسم افتتاحیه جشنواره برلین با اوکراین شروع شد، با اوکراین به پایان رسید و مسائل ایران را مورد توجه قرار داد اما من فکر نمی‌کنم که آنها هرگز نامی از ترکیه برده باشند.

جشنواره فیلم برلین پیش از این اعلام کرده بود روسای جشنواره فیلم پرتقال طلایی ترکیه را با هدف جمع‌اوری کمک‌ها برای زلزله‌زدگان ترکیه از سوی سازمان پزشکان بدون مرز به افتتاحیه این رویداد دعوت کرده است اما «باشاک امره» مدیر هنری جشنواره پرتقال طلایی ترکیه در این باره می‌گوید: «تا زمانی که من اینجا هستم، اگر جلسه‌ای با موضوع زلزله برگزار نشود، احساس افسردگی خاصی می‌کنم و متأسفانه این اتفاق در حال وقوع است و همچنین در رسانه‌های اجتماعی حمایتی احساس نمی کنیم».

رئیس جشنواره پرتقال طلایی ترکیه همچنین عنوان کرد: «حتی پیش از وقوع زلزله‌های که تاکنون جان بیش از ۴۳ هزار نفر را گرفته و ده‌ها هزار نفر را بی‌خانمان کرده نیز جامعه فیلم ترکیه، توجه خاصی از سوی برلین و دیگر جشنواره‌های اروپایی نمی‌دید و صادقانه بگویم، اروپا در حال حاضر علاقه چندانی به ترکیه ندارد. ما به نوعی خارجی هستیم و در میان آثار جشنواره امسال هم تنها یک فیلم ترکی وجود دارد که نام کنایه آمیزی «اشکال فراموشی» دارد و حتی یک داور ترک نیز در میان اعضای هیات داوران بریناله حضور ندارد. در همین حال، تولید آثار سینمایی در ترکیه عملا متوقف شده است زیرا شرکت‌های اصلی فیلمسازی تمام کاروان‌ها و تجهیزات روشنایی خود را به مناطق وقوع زلزله فرستاده‌اند، منطقه وسیعی که شامل ۱۰ شهر در جنوب شرقی است. در حالی که بودجه دولتی از قبل هم عملاً وجود نداشت، اکنون شرایط حتی بدتر خواهد بود. بنابراین، در آینده هیچ فرصتی برای تولید مشترک وجود نخواهد داشت».

«احمد بویاج اوغلو» که روزنامه‌نگار سینمایی روزنامه ترکیه‌ای گازته دووار نیز هست، می‌گوید در حال حاضر مردم ترکیه نگران فیلم و سینما نیستند و حتی سردبیرش به او گفته هیچ خبری از برلین منتشر نخواهد کرد چرا که اکنون زمان مناسبی برای نوشتن درباره فیلم نیست و روزنامه‌ها در حال حاضر حتی صفحه فرهنگی ندارند و همه چیز بر روی زلزله، بازماندگان و مسائلی این چنین متمرکز شده است.

با این حال، «بویاج اوغلو» و «باشاک امره» امید زیادی دارند که بتوانند جشنواره پرتقال طلایی آنتالیا را در ماه اکتبر برگزار کنند و درآمد حاصل از آن را برای امدادرسانی به زلزله‌زدگان اهدا کنند.

از سویی دیگر، «طلال درکی» و «هبا خالد» فیلمسازان تبعیدی سوری که برای نمایش مستند جدید خود با عنوان «زیر آسمان دمشق» در برلین هستند، تلاش کرده اند کمک های مالی جمع آوری کنند و درباره تلفات ویرانگر زلزله در کشوری اطلاع‌رسانی کنند که پس از بیش از یک دهه جنگ داخلی، تصاویر مرگ و ویرانی متأسفانه عادی شده است. آنها در سمینار «مسیرهای برابری و تنوع» در بازار فیلم اروپا (EFM) که به صورت موازی با جشنواره برلین برگزار می‌شود، بیانیه‌ای را با صدای بلند خواندند که در آن خطاب به جامعه بین المللی فیلمسازان و سازمان های سینمایی آمده است:

«ما در شرایط جمع آوری گسترده حمایت های مالی و معنوی قرار داریم و در این روند از جامعه بین المللی خود درخواست کمک بزرگی داریم. گذشته از کمک های مالی، ما به تجربه می‌دانیم که روند بهبودی، مستلزم گذشت زمان بسیار زیادی خواهد بود و از شما عزیزان تقاضا داریم که آگاه باشید و با فیلمسازان همکار خود از ترکیه در تماس باشید. همکاری و تعامل شما مهم خواهد بود. فیلمسازی هرگز به تنهایی اتفاق نیفتاده است، ما به تفکر جمعی عادت کرده ایم و فقط تا زمانی قدرتمندتر هستیم که با هم باشیم. از ما حمایت کنید و برای هر کاری که می‌توانید انجام دهید با فیلمسازان منطقه در تماس باشید.»


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند