اکران

پروانه ساخت خط استوا در دولت قبلی صادر شده بود

به گزارش ردکارپت فیلم: احسان ظلی پور، اتهام ساخت فیلم خط استوا در چهار ماه پیش را تکذیب کرد. فیلم سینمایی «خط استوا» به کارگردانی اصغر نعیمی و تهیه‌کنندگی احسان ظلی‌پور به عنوان اولین فیلم از اکران نوروز ۱۴۰۲ از چهارشنبه سوم اسفند روی پرده رفت، فیلمی که به گفته تهیه کننده آن در پنج روز نخست نمایش یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان فروش داشته است.

خط استوا که پروانه ساخت آن در دولت پیشین صادر شده بود تاکنون به دلایل مختلف به مرحله اکران نرسیده و برای اینکه این اثر کمدی سینمایی روی پرده‌های نقره‌ای به نمایش در بیاید از هفت‌خان گذشته ولی با همه این سختی‌ها هنوز نتوانسته روی آرامش ببیند، زیرا در یکی دو روز گذشته عوامل ساخت این فیلم در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی مورد اتهام‌زنی و مواردی از این دست قرار گرفته ‌اند که هدف متهم‌ کنندگان به گفته احسان ظلی پور تهیه کننده فیلم، ضربه زدن به فروش فیلم است.

 پروانه ساخت خط استوا در دولت قبلی صادر شده بود
پوستر فیلم خط استوا

مشکلات اکران چهارساله فیلم

تهیه کننده فیلم خط استوا  اظهار کرد: پروانه ساخت این فیلم چهار سال پیش و در تاریخ سوم بهمن ۱۳۹۷ یعنی در دولت پیشین صادر و در اردیبشهت و خرداد ۹۸ فیلمبرداری شد اما همان زمان هم مجموعه‌ای از مشکلات را برای گرفتن مجوز نمایش پشت سرگذاشته بودیم.

احسان ظلی پور اظهار کرد: بعد از ساخت فیلم  یکی از اعضای شورای پروانه به ما معرفی شد تا با تعامل و انجام برخی اصلاحات در فیلم توانستیم پروانه نمایش بگیریم. اما زمانی که پروانه صادر شد به کرونا برخوردیم که با شیوع این بیماری سینماها به مدت دو سال نیمه تعطیل بودند و ما نتوانستیم خط استوا را اکران کنیم.

او ادامه داد: بعد از گذشت ۳ سال و در ابتدای سال ۱۴۰۱ دوباره برای نمایش فیلم و گرفتن پروانه اقدام کردیم که به ما اعلام شد پروانه پیشین اعتبار ندارد. این مشکل فقط برای فیلم ما پیش نیامد و کارگردانان مختلفی چون داریوش مهرجویی هم با همین مشکل روبه رو شدند.

این تهیه کنند افزود: به همین دلیل از وزارت ارشاد دولت فعلی درخواست مجوز کردیم. برای دریافت مجوز، فیلم توسط شورای ۳ نفره وزارت ارشاد بازبینی و این بار با  ۱۸ مورد اصلاحیه مواجه شد!

صدور مجوز جدید و مشکلات بعدی اکران

تهیه کننده خط استوا گفت: بعد از فراز و نشیب‌های بسیار در ۲۵ آبان ۱۴۰۱ پروانه نمایش این فیلم صادر و این صدور مجوز مصادف شد با اتفاقاتی که در کشور روی داد. همین مساله اکران این فیلم را به تعویق انداخت تا اینکه در اسفند جاری موفق شدیم خط استوا را در سینما به اکران در آوریم.

ظلی پور بیان کرد: در پنج روز نخست اکران، خط استوا یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون فروش داشته اما به ناگهان در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی با هجمه‌هایی روبه رو شدیم که از اساس اشتباه است. چرا که فیلم در بخش خصوصی بدون دریافت یک ریال بودجه دولتی حدود چهار سال پیش ساخته شده و ربطی به اتفاقات اخیر کشور ندارد.

 پروانه ساخت خط استوا در دولت قبلی صادر شده بود

خط استوا یک فیلم کمدی ورزشی است

این تهیه کننده با بیان اینکه خط استوا یک فیلم کمدی ورزشی است اظهار کرد: این فیلم که چهار سال از زمان فیلمبرداری آن گذشته  قصه برخی مدیران دولتی بخش ورزش است که نه بر اساس شایسته سالاری و کفایت بلکه بر اساس زد و بندهای پشت پرده در جایگاهی غیر واقعی قرار گرفته اند.

توجه به مشکلات زنان در حوزه ورزش

کارگردان خط استوار   اظهار کرد: این فیلم یک کمدی اجتماعی مفرح است که سعی کردیم در عین این که داستان جذابی را در یک فضای نو تعریف می‌کند، به مسائل اجتماعی به خصوص مسائلی که چندان توجهی به آن نمی‌شود، از جمله مشکلاتی که زنان در حوزه ورزش دارند، بپردازد. نکته بعدی که پرداختن به آن در این فیلم برای من خیلی مهم بود، ارائه تصویری از مدیرانی است که در جایگاه واقعی خود قرار ندارند و همین باعث بروز بحران و مسئله در سطح کلان کشور و جامعه می‌شود.

 پروانه ساخت خط استوا در دولت قبلی صادر شده بود
اصغر نعیمی کارگردان خط استوا

اصغر نعیمی بیان کرد: زمانی که می‌خواستیم فیلم را کار کنیم، به نظرمان رسید زبان طنز می‌تواند ما را صریح‌تر و دقیق‌تر به نتیجه‌ای که می‌خواهیم برساند. به همین خاطر ترجیح دادیم این مسائل را با زبان طنز بیان کنیم تا بتوانیم حق مطلب را ادا کنیم. اگر مسائلی را که می‌خواستیم در خط استوا مطرح کنیم به شکل عبوس بیان می‌کردیم، فیلم تلخ و سیاهی می‌شد و من فکر می‌کنم مخاطب در شرایط نگران کننده‌ای که در آن قرار داریم، با لحن طنز بیشتر ارتباط برقرار می‌کند.

 پروانه ساخت خط استوا در دولت قبلی صادر شده بود
آزاده صمدی در فیلم خط استوا

او گفت: فوتبال و به خصوص فوتبال زنان در این فیلم سمبولی از امکاناتی است که باید در اختیار زنان ما قرار بگیرد، اما به هر دلیلی از آنها دریغ شده است. شاید بتوان گفت ورزش بانوان یک نمونه از مسائلی است که در آن به زنان اجحاف شده است. اما اصل حرف فیلم محدودیت‌هایی است که در کل جامعه زنان با آن درگیر هستند.

نعیمی گفت: ۳ بازیگر اصلی یعنی آزاده صمدی، فرهاد اصلانی و سیامک انصاری اولین گزینه ما بودند و توانستیم با همین بازیگران این فیلم را بسازیم.

زمان و شرایط اکران

این کارگردان درباره زمان و شرایط اکران فیلم توضیح داد: زمان آن دست ما نیست و نبود. چند بار خواستیم فیلم را اکران کنیم که بنا بر شرایط مختلف اجتماعی و سیاسی  ترجیح دادیم در شرایط بهتری اکرانش کنیم. الان هم که اکران شده، موفقیتش به شرایط اجتماعی بستگی دارد که هر لحظه ممکن است تغییر کند. امیدوارم به هر حال زمان خوبی برای اکران آن باشد.

فرهاد اصلانی و حاشیه‌های تمام نشدنی

فرهاد اصلانی در یک سال گذشته از پرحاشیه‌ترین بازیگران سینما و تلویزیون ایران بوده است که تقریبا هرجا ظاهر می‌شود و یا حضور می‌یابد با حواشی مختلفی روبه‌رو می‌شود. حالا او به عنوان بازیگر در فیلمی به نام خط استوا حضور دارد که با حاشیه‌های زیادی مواجه است. اگرچه در این فیلم حاشیه‌ای برای اصلانی به وجود نیامده و چیزی در این رابطه مطرح نشده اما اصلانی و حاشیه در فیلمی به اسم خط استوا شانه به شانه هم می‌روند.

 پروانه ساخت خط استوا در دولت قبلی صادر شده بود
فرهاد اصلانی در خط استوا

موضوع فیلم

این فیلم درباره دو مدیر فوتبال است که برای حضور در اجلاس سالانه ای. ‌اف. ‌سی باید به مالزی بروند، اما راهی جزیره بالی می‌شوند تا با تا با زین‌الدین زیدان به صورت مخفیانه قراردادی امضا کنند و از پس این موضوع برایشان اتفاقاتی رخ می‌دهد.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند