کارگردان

«دیدن» بدون دیالوگ

به گزارش ردکارپت فیلم: کارگردان نمایش «دیدن» که این روزها در تماشاخانه سیمرغ اجرا می‌شود معتقد است اطلاع‌رسانی درباره اجراهای نمایشی به مخاطب سخت شده است.

حمید عبدالحسینی نویسنده، طراح و کارگردان نمایش «دیدن» که از ۷ اسفند در تماشاخانه سیمرغ روی صحنه رفته است، درباره این اثر نمایشی گفت: نمایش «دیدن» که کار ۶ اپیزوده است که هر اپیزود موضوع و بازیگران متفاوتی دارد. ویژگی نمایش «دیدن» این است که همه اپیزودها به صورت کاملاً صامت اجرا می‌شود و هیچکدام از اپیزودها دیالوگ ندارند.

وی ادامه داد: هر کدام از اپیزودهای نمایش «دیدن» قصه‌ای مینی‌مال با مدت زمانی کوتاه دارند که طی آن به روابط آدم‌های در موقعیت‌های خاص می‌پردازند.

عبدالحسینی درباره روند تولید نمایش «دیدن»، توضیح داد: تقریباً ۳ سال پیش و قبل از شیوع ویروس کرونا نمایشی را اجرا کردم که بسیار پر دیالوگ و شلوغ بود. از آن موقع به این موضوع فکر می‌کردم که نمایشی را کار کنم که بدون دیالوگ باشد و بر اساس تصویر، حرکت اتفاق بیافتد. در ایام قرنطینه کرونایی شروع به نوشتن ایده‌های چندخطی افتادم و پس از آن به طرح مورد نظر خود رسیدم.

وی افزود: از ابتدای سال جاری تصمیم گرفتم که نمایش را روی صحنه بیاورم. تمرین‌ها نمایش را به صورت جمعی با بازیگرانی که بر اساس فراخوان منتشر شده حضور پیدا کرده بودند، شروع کردیم و بعد از آن اپیزودها مشخص شد و از بین نفرات حاضر، بازیگران هر اپیزود انتخاب شدند.

کارگردان نمایش «دیدن» در ادامه سخنان خود یادآور شد: قصدم این بود که نمایش را شهریور سال جاری روی صحنه ببرم که به دلیل شرایط اجتماعی پیش‌آمده تمرین‌ها متوقف شد و از اواخر آذر مجدداً دست به کار شدیم و تمرین‌ها را از سر گرفتیم.

عبدالحسینی درباره اجرای تئاتر در شرایط کنونی اجتماعی و اقتصادی تأکید کرد: این روزها وضعیتی حاکم است که روی اجرای تئاتر تأثیر می‌گذارد. اصلی‌ترین دلیل این وضعیت بحث اقتصادی است. در این شرایط شور و حال و نشاط در مردم وجود ندارد و این امر در روند تولید و اجرای تئاتر هم تأثیرگذار است. سعی کردیم با همه این مشکلات کار را آنگونه که باید آماده کنیم تا به کیفیت کار ضربه و آسیب وارد نشود. بچه‌های گروه هم پای «دیدن» ایستادند تا کار به سرانجام برسد.

این کارگردان تئاتر درباره برنامه‌ریزی خود برای حضور مخاطب در سالن تئاتر و تماشای نمایش «دیدن»، تصریح کرد: شرایطی که الان وجود دارد با ۶ ماه پیش متفاوت است. در شرایطی به سر می‌بریم که نمی‌توانیم برنامه‌ریزی و هدفمندی مشخصی داشته باشیم. در این اوضاع و احوال چیزی قابل پیش‌بینی نیست. می‌توانم امیدوار و خوش‌بین باشم که تماشاگر بتواند از اجرای نمایش «دیدن» و ویژگی‌های آن مطلع شود و به تماشای این اثر بنشیند.

وی در پایان سخنان خود متذکر شد: در حال حاضر به دلیل مشکلات و محدودیت‌هایی که وجود دارد اطلاع‌رسانی به مخاطب برای در جریان قرار گرفتن از اجراهای تئاتری سخت شده و به راحتی نمی‌توان مخاطب را از اجرای اثری نمایشی مطلع کرد.

نمایش «دیدن» با حضور (به ترتیب حروف الفبا) علی‌اکبر اعتماد مقدم، وحید ایمانی، مهرناز تبریزی، یاشار جلیله وند، درسا خوالی، حمیده دهقان‌نیری، امیرحسین زارعیان، مجید سلیمانی، آزاده سیدی، ژالیا شاکری، سمیه صباغی، الهام طرهانی، محمدرضا علیزاده، نازنین مرادی، حمید یاوری، ساعت ۱۹ اجرا می‌شود.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند