کارگردان

«هفت پیکر» در ارمنستان به صحنه رفت

به گزارش ردکارپت فیلم: حامد شیخی کارگردان نمایش «هفت پیکر» درباره تجربه اجرای این اثر نمایشی در کشور ارمنستان و همکاری با بازیگران ارمنی توضیحاتی ارائه داد.

حامد شیخی نویسنده و کارگردان نمایش «هفت پیکر» که چند روز قبل در شهر ایروان ارمنستان روی صحنه رفت درباره این تجربه گفت: این نمایش برگرفته از مطالعاتی در زمینه تاریخ و ادبیات ایران است و منبع آن شعر «هفت پیکر» حکیم نظامی گنجوی و تاریخ سلطنت بهرام پنجم ساسانی است. دوره تاریخی این نمایش مربوط به زمانی است که ایران و ارمنستان در یک قلمرو مشترک قرار داشتند و با توجه به اینکه هنوز مردم ایروان را هموطن خود می‌دانیم، تصمیم گرفتیم این نمایش را در شهر ایروان روی صحنه ببریم.

وی درباره استقبال مردم ارمنستان از این اجرا توضیح داد: اجرای این نمایش در مجموعه تئاترشهر با استقبال مواجه شد و خوشبختانه در ایروان نیز با بازخوردهای مثبتی از سوی مخاطبان روبرو شدیم که جای خوشحالی دارد تا جایی که حضور مخاطبان در سالن فراتر از انتظار ما بود. جذاب ترین نکته برای مخاطبان این نمایش، وصلت شاه ایران با شاهزادگان سرزمین های مختلف جهان بود که نمادی درخشان بر صلح پذیری سرزمین ایران بوده است. این نکته‌ای بود که حتی کودکان ایرانی مقیم ارمنستان نیز به آن اشاره کردند. نشان دادن نمایندگان سرزمین های مختلف با رنگ های متفاوت نیز برای آنان سرشار از مفهوم بود و جالب تر از همه قرارگیری آن رنگ ها بر لباس سفید دختر آوازخوان ایران بود.

وی یادآور شد: علاقه مردم ارمنستان به این نمایش ناشی از موارد فوق و از طرفی دوره تاریخی این نمایش نیز بود. چون دوره‌ای از تاریخ را روی صحنه بردیم که در آن، ایروان شهری از ایران بود و در دیالوگ‌های بازیگر ارمنی این نمایش هم به آن اشاره می شد. در «هفت پیکر»» شاهد اتحاد شاه ایران با شاهزادگان هفت سرزمین هستیم که نشان از آشتی این کشور با دنیا دارد و اتفاقاتی در این نمایش رخ می دهد که در طول تاریخ تکرار می شود.

شیخی با اشاره به تفاوت های قومی و فرهنگی ۲ کشور درباره واکنش مخاطبان ارمنی عنوان کرد: معتقدم اجرای این نمایش بر اشتراکات فراوان مردم ۲ کشور تاکید داشته است. با توجه به نمایش های مختلفی که از این کشور در گذشته دیده ام و حضور آنها در جشنواره های ایرانی فکر می کنم این نمایش توانسته است موجب نزدیکی فرهنگی و دوستی بیشتر مردم ۲ کشور شود.

«هفت پیکر» در ارمنستان به صحنه رفت/تجربه همکاری با بازیگران ارمنی

این کارگردان و بازیگر تئاتر درباره حضور بازیگران ارمنی در نمایش توضیح داد: از طریق ساموئل جعفری پور مدیر روابط بین الملل این گروه با آرسن عزیزیان مدیر تئاتر ملی جوانان و لیلیت موسیسیان به عنوان تهیه کننده همکاری کردیم و در زمینه برخی از نقش های این نمایش نیز از بازیگران ارمنی دعوت به همکاری کردیم. حضور این بازیگران در برقراری ارتباط مخاطبان ارمنی با نمایش تاثیر بسیار زیادی داشت. ما با مردم ارمنستان به خصوص مردم ایروان روحیه مشترکی داریم و همکاری با هنرمندان ارمنی را پیشرفت چشمگیری برای گروه خود می دانیم و امیدواریم بتوانیم همکاری های مشترک دیگری با هنرمندان این کشور چه در ایروان و چه در تهران داشته باشیم.

شیخی در پایان درباره فعالیت گروه تئاتر تندیس بیان کرد: این بیست و سومین نمایش گروه هنری تندیس است که شانزدهمین نمایش من به عنوان نویسنده و کارگردان به حساب می آید. یکی از اهداف اصلی این گروه تربیت و معرفی افراد مستعد در زمینه تئاتر است. در فعالیت های این گروه ژانرها و روش های مختلفی را تجربه کردیم و امیدوارم با توجه به برنامه ریزی های آینده این گروه بتوانیم قدمی در جهت اعتلای فرهنگی و هنری کشور عزیزمان ایران برداریم. همچنین از اداره کل هنرهای نمایشی ایران که صمیمانه از اجرای نمایش «هفت پیکر» در کشور ارمنستان حمایت کردند، سپاسگزارم.

نمایش «هفت پیکر» محصول مشترک کشورهای ایران و ارمنستان است که با حمایت اداره کل هنرهای نمایشی و با حضور بازیگرانی از این ۲ کشور ۷ اسفند برابر با ۲۶ فوریه ساعت ۱۹ در سالن هامازگاین شهر ایروان اجرا شد.

عوامل این نمایش عبارتند از نویسنده و کارگردان: حامد شیخی، تهیه‌کننده: لیلیت موسیسیان، سرمایه‌گذاران: فاطمه عبدالرحیمی، ساموئل جی.پی، بازیگران: حامد شیخی، مریم ملیغیان، ساغر بهنام، واردوهی الباکیان، علی اسدیان، آناهید کاراپِطیان، نِوِر پطروسیان، سپیده سعیدی نیا، ناره آواگیان، محمد جبراییلی، لیلیت موسیسیان، ایلوش یزدان پناه و ساموئل جی.پی، موسیقی: بابک یاور، ساموئل جی.پی، روابط عمومی: فاطمه مجدنیا، مدیر روابط بین الملل: ساموئل جعفری پور.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند