پوران درخشنده از« یک نکته قابل تامل » گفت

به گزارش ردکارپت فیلم: پوران درخشنده با مثبت ارزیابی کردن تجربه حضور در داوری جشنواره فیلم ۱۰۰ و ابراز امیدواری برای تصویر کردن «اندیشه آزادی» بیان کرد: طرح مسائل انسانی و ْآنچه مسئله امروز ماست، از سوی فیلمسازان بخش بین‌الملل این جشنواره برای من از نکات قابل تامل این رویداد بود.

پوران درخشنده، یکی از اعضای هیأت داوران بخش بین‌الملل سیزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم «۱۰۰» درباره ارزیابی خود از این رویداد گفت: استقبال از این جشنواره و اینکه ما توانستیم از کشورهای بسیاری در این رویداد فیلم داشته باشیم، تجربه جالبی بود. در میان آثار نیز مضامینی که فیلمسازان به آن‌ها پرداخته بودند برایم قابل توجه بود، از این منظر که در دنیای کنونی و مقطعی که در آن زندگی می‌کنیم، چه چیزهایی توجه فیلمسازان را به سمت خود جلب می‌کند. مسائل انسانی خیلی در این آثار جایگاه داشت و حرف اول را می‌زد. این نکته برایم جالب بود که فیلمسازان سراغ مضامینی رفته‌اند که مسئله امروز ماست.

وی افزود: در مجموع به نظر می‌رسد در این زمینه مرزهای جغرافیایی تعیین‌کننده نیستند. مرزهای انسانی در میان همه آدم‌های جهان مشترک است و ما باید تمام تلاش‌مان بر این باشد که بتوانیم به یک نگاه مشترک انسانی برای داشتن جهانی عاری از جنگ و خون‌ریزی برسیم و در صلح و آرامش باشیم.

این کارگردان سینما درباره تأثیر برگزاری جشنواره‌هایی مانند فیلم «۱۰۰» در کشف استعدادهای جدید در سینما هم گفت: این جشنواره‌ها صددرصد می‌توانند موثر باشند. شما اگر بخواهید سوژه‌ای را انتخاب و آن را در ۱۰۰ ثانیه با مخاطب خود به اشتراک بگذارید و با آن ارتباط برقرار کنید، قطعا از همه نظر فیلمساز موفقی هستید و خیلی راحت‌تر می‌توانید سراغ یک فیلم بلند هم بروید. در یک فیلم بلند شما زمان بیشتری برای حرف زدن با مخاطب دارید و اینکه بخواهید تنها در ۱۰۰ ثانیه با مخاطب خود حرف بزنید، قطعا کار دشوارتری دارید. فیلمسازی که تمام تلاشش را می‌کند در این زمان ۱۰۰ ثانیه ارتباط خوبی با مخاطبش بگیرد و حرفش را درست، ساده و روان مطرح کند، به نظرم جای تقدیر و تحسین دارد. چنین فیلمسازی به‌راحتی می‌تواند فیلم بلند هم بسازد و این همان کشف استعداد است.

درخشنده درباره به کیفیت فیلم‌های ایرانی حاضر در بخش بین‌الملل جشنواره فیلم «۱۰۰» بیان کرد: در میان این فیلم‌ها بودند آثاری که بتوانند موردتوجه قرار بگیرند. ما فیلمسازان خوبی را از میان همین فیلمسازانی که فیلم ۱۰۰ ثانیه‌ای ساخته بودند کشف کردیم که بعدها به سینمای ایران معرفی شدند و فیلم‌های بلند خوبی هم ساختند. در کار فیلمسازی ۱۰۰ ثانیه‌ای، اندیشه بسیار مهم است و شما باید صاحب اندیشه باشید. باید بدانید چه می‌خواهید بگویید و آنچه می‌خواهید بگویید چقدر مهم است. اصلا اگر این حرف را مطرح نکنید، چه اتفاقی می‌افتد؟ اگر آن را بگویید چه اتفاقی را رقم می‌زند؟ این انتخاب، برگرفته از همان اندیشه است. اندیشه درست است که به ما می‌گوید به کدام وجه باید بیشتر بها بدهیم تا بهترین ارتباط را بتوانیم با مخاطب برقرار کنیم.

این کارگردان سینما تأکید کرد: فیلم ۱۰۰ ثانیه‌ای باید تأثیرگذاری بالایی داشته باشد. از صفر تا صد فیلم نباید ارتباط شما با مخاطب‌تان قطع شود و بعد از آن هم مخاطب باید با خودش بگوید «عجب فیلمی بود…» مخاطب باید به شما انرژی بدهد تا در تعامل با هم احساس کنید جهان می‌تواند جای بهتری باشد. در میان آثار جشنواره امسال چنین نمونه‌هایی را شاهد بودیم.

وی خطاب به فیلمسازان جوانی که امروز در ابتدای راه فیلمسازی قرار دارند هم گفت: توصیه‌ام به این فیلمسازان جوان این است که خیلی برای ساخت فیلم بلند عجله نکنند. درست است که ساخت فیلم ۱۰۰ ثانیه‌ای کار سختی است اما برای انتخاب سوژه یک فیلم بلند، خیلی خیلی باید فکر کرد تا بدانید چه می‌خواهید بگویید. باید بدانید چرا یک فیلم را می‌خواهید بسازید و به‌دنبال چه تأثیری بر مخاطب خود هستید. آیا صرفا به‌دنبال مخاطب عام هستید یا نه می‌خواهید مخاطب خاص و یا حتی بین‌المللی داشته باشید. «سینما» واژه مشترکی میان همه کشورهای جهان است و اگر در این عرصه بتوانید نوری بر یک حقیقت بتابانید، همه چیز روشن می‌شود. باید فکر کنیم، بخوانیم و ببینیم و با تأمل سراغ فیلمسازی حرفه‌ای برویم. اندیشه و پژوهش بسیار مهم است. سینما اصلا کار آسانی نیست. فیملسازی کار بسیار سختی است و نیاز به عشق دارد.

وی افزود: برای ساخت یک فیلم باید با تمام توان وارد میدان شوید و نباید خسته شوید. عاشق بودن و احساس رضایت در دل فیلمساز بسیار مهم است. قبل از هر چیز دیگری فیلمساز باید از کار خودش راضی باشد و احساس کند به آنچه می‌خواسته رسیده است این نکته بسیار مهم است.

درخشنده درباره حضور در ترکیب هیأت داوران جشنواره فیلم «۱۰۰» هم گفت: این مهم است که بالاخره گروهی آرزویی دارند و می‌خواهند درباره آن حرف بزنند. حالا عده‌ای این حرف را می‌خواهند در ۱۰۰ ثانیه بگویند و برایم مهم بود که بدانم این افراد چه می‌خواهند بگویند. می‌خواستم بدانم امروز بحث روز در دنیا چیست و این فیلمسازان جوان چه می‌خواهند بگویند. در هر برهه‌ای به‌واسطه اتفاقات مختلف رویکرد فیلمسازان تغییر می‌کند و برایم مهم بود که الان در جهان فیلمسازان به‌دنبال چه هستند و چه می‌خواهند بگویند، به همین دلایل قبول حضورم در ترکیب هیأت داوران این جشنواره یک انتخاب کاملا آگاهانه برایم بود. می‌خواستم نسل جوان را بهتر بشناسم. هم در سطح جهانی و هم در سطح فیلمسازان جوان خودمان. امروز هم بسیار خوشحالم که در این ترکیب حضور داشته‌ام. امیدوارم فرصت داشتن و تصویر کردن «اندیشه آزادی» همواره برای‌مان وجود داشته باشد.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند