فیلم‌نامه‌نویس

متولدین ۴ مارس سینما ، تئاتر و موسیقی؛ لن وایزمن

به گزارش ردکارپت فیلم: لن وایزمن (به انگلیسی: Len Wiseman)  فیلم‌نامه‌نویس، کارگردان فیلم و تهیه‌کننده فیلم آمریکایی است. که بیشتر شهرت‌اش را برای کارگردانی در فیلم جان‌سخت ۴ و دنیای مردگان می‌باشد. وایزمن شرکت تولید اسکچ فیلمز را اداره می‌کند.

اوایل زندگی

وایزمن در فریمانت، کالیفرنیا به دنیا آمد و بزرگ شد. او در دبیرستان آمریکایی تحصیل کرد و بعداً در کالج دی انزا در کوپرتینو، کالیفرنیا به تحصیل در رشته سینما پرداخت.

لن وایزمن
زاده ۴ مارس ۱۹۷۳ ‏(۴۹ سال)
فریمانت، کالیفرنیا، ایالات متحده
ملیت آمریکایی
زمینه فعالیت کارگردان، نویسنده
سال‌های فعالیت ۱۹۹۴-اکنون
همسر دانا (۱۹۹۴–۲۰۰۳)
کیت بکینسیل (۲۰۰۴–۲۰۱۹)

حرفه

وایزمن کار خود را در فیلم به عنوان دستیار کارگردان در تعدادی از فیلم‌های رولاند امریش آغاز کرد: استارگیت (۱۹۹۴); روز استقلال (۱۹۹۶); و گودزیلا (۱۹۹۸). در سال ۲۰۰۳، وایزمن فیلم جهان زیرین را ساخت و کارگردانی کرد. علیرغم دریافت نقدهای کلی منفی از سوی منتقدان، فیلم در باکس آفیس عملکرد خوبی داشت. او در سال ۲۰۰۶ دنباله این فیلم را کارگردانی کرد.

وایزمن همچنین اپیزودهای آزمایشی سه مجموعه تلویزیونی را کارگردانی کرده‌است – راه اندازی سال ۲۰۱۰ سریال هاوایی فایو-زیرو از شبکه سی‌بی‌اس، سریال اسلیپی هالو فاکس در سال ۲۰۱۳ و سریال لوسیفر در سال ۲۰۱۶. هر سه سریال برای تولید در حال انجام انتخاب شدند، اگرچه وایزمن در قسمت‌های بعدی شرکت نداشت.

در ۸ اکتبر ۲۰۱۹ اعلام شد که وایزمن فیلم اسپین آف زن محور جان ویک با عنوان بالرین را کارگردانی خواهد کرد.

زندگی شخصی

اولین ازدواج وایزمن با معلم مهدکودکی به نام دانا بود. آنها در سال ۲۰۰۳ پس از ملاقات وایزمن بازیگر کیت بکینسیل در مجموعه فیلم اکرانش در سال ۲۰۰۳ طلاق گرفتند. بکینسیل همچنین به رابطه با شریک زندگی خود مایکل شین پایان داد.

وایزمن و بکینسیل در ۹ می ۲۰۰۴ در بل-ایر، لس آنجلس، کالیفرنیا ازدواج کردند. در ۲۰ نوامبر ۲۰۱۵ اعلام شد که آنها در حال جدایی هستند. و در سال ۲۰۱۶ به دلیل «اختلافات آشتی‌ناپذیر» درخواست طلاق داد. از نوامبر ۲۰۱۹، طلاق آنها قطعی شد.

آثار کارگردانی

  • جهان زیرین (۲۰۰۳)
  • جهان زیرین: تکامل (۲۰۰۶)
  • جان‌سخت ۴ (۲۰۰۷)
  • یادآوری کامل (۲۰۱۲)
  • بالرین (۲۰۲۴)

بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند