اعتیاد

نقد و بررسی فیلم «سه کام حبس»

به گزارش ردکارپت فیلم: «سه کام حبس» به کارگردانی سامان سالور در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و موفق به دریافت چهار جایزه شده است. این اثر روایت زندگیِ خانواده نسبتاً ضعیفی است که در طناب اعتیاد و خرید و فروش آن، زندگی‎شان به یکباره رنگ خوشی را از دست می‌دهد. نسیم ناچاراً وارد دنیای خرید و فروش موادمخدری می‌شود که همسرش سفره آن را در زندگی‎شان پهن کرده است.

این اثر به فرزندان زیر ۱۵ سالِ شما توصیه نمی‌شود؛ ناسزاگویی، خرید و فروش مواد مخدر از جمله پرتکرارترین سکانس‌های این اثر است که در صورت برداشت نامناسب فرزندتان آسیب‌های جبران نا‌پذیری برایشان رقم می‌زند.

نسیم که الگوی مثبت و اثرگذاری است ناچاراً و تحت شرایط سختی به فروش موادمخدر روی می‌آورد. او مجبور می‌شود همسرش را در تمام مسیر خلافی که طی می‌کند همراهی کند. فریبا زن خسته و افسرده‌ای است که بخش اعظمی از نافرجام ماندن زندگی‌اش را متاثر از پایبند ماندن به زندگی با مردی می‌داند که بدون هیچ قید و قانونی سال‌ها با او هم‌خانه است. کادر پزشکی در این داستان افراد شیاد و سودجویی نمایش داده می‌شود که بی‌توجه به تعهدات پزشکی‌شان به دنبال کسب درآمدند.

تمام جریانات پیش‌آمده در این اثر هم به نوعی عادی‌سازی در راستای رفتارهای نابهنجار است و از طرفی دیگر عاقبت نافرجامِ این ناهنجاری‌ها در بستر زندگی و خانواده است که نیازمند نگاه درست و آگاهانه فرزندانتان است تا فهم درستی از پیام داستان داشته باشند.

درنتیجه بهتر است یا فرزندانتان در این باره گفت‌وگو کنید و ضمن آگاه‌سازی یکدیگر در بستر گفت‌وگو فهم دقیق و درستی از اثر کسب کنید.

داستان اثر

نسیم دختر جوانی است که در کنار همسر و فرزند کوچکش زندگی می‌کند و برای امرار معاش زندگی‎شان علاوه بر فروش ترشی به ساخت و تولید عروسک مشغول است. جریان زندگی‎شان طوری پیش می‎رود که اعتیاد و قاچاق‌فروش بودن مجتبیبرای نسیم فاش می‌شود اما این اتفاق زمانی می‌افتد که شرایط زندگی او را مجبور می‌کند تا برای حفظ زندگی و خانه‌ه‎ای که در آن زندگی می‌کنند تمام موادمخدرهای همسرش را بفروشد تا با پول آن علاوه بر زنده کردن اموالشان، عمل جراحی همسرش زودتر اتفاق بیفتد اما این مشکلات به راحتی طی نمی‌شود و سختی‌های جبران‌نشدنی برای نسیم و خانواده‌اش به همراه دارد.

جزئیات اثر

کارگردان: سامان سالور

نویسنده: سامان سالور

نام تهیه کننده: ساسان سالور

نام بازیگران: محسن تنابنده، پریناز ایزدیار، سمیرا حسن‌پور، متین ستوده

نام شخصیت‌ها:

نسیم: زن جوانی که به‌واسطه اشتباهات همسرش ناخواسته و بالاجبار در مسیر فروش مواد مخدر قرار می‌گیرد.

مجتبی: همسر نسیم است که پنهانی از همسرش مشغول به فروش مواد مخدر می‌شود اما در پی اتفاقی تمام زندگی و دارایی‌اش را از دست می‌دهد.

فریبا: پرستار بخش بیمارستان است. او با سو استفاده از شغل و محل خدمتش داروهای بیمارستان را می‌دزدد.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند