تحصیل

مدرسه‌سازی‌ و‌ حمایت از بچه‌های دور از تحصیل سوژه یک مستند

به گزارش ردکارپت فیلم: مستند «نامدار بی‌نشان» به کارگردانی میثم شاه‌بابایی درباره موضوع مدرسه‌سازی و حمایت از بچه‌های دور از تحصیل در سه استان ایران در حال تولید است.

میثم شاه‌بابایی (مستندساز) درباره جدیدترین فعالیت خود گفت: این‌روزها در حال ساخت مستندی باعنوان «نامدار بی‌نشان» هستم که به سفارش موسسه فرهنگی هنری «پویا، همیاران فرهنگ و هنر» تولید می‌شود. این مستند به موضوع مدرسه‌سازی و حمایت از بچه‌های دور از تحصیل می‌پردازد.

او ادامه داد: فیلمبرداری این مستند آذر ماه آغاز شد. دوربین، در این اثر به خراسان جنوبی، خراسان شمالی و بلوچستان سر می‌کشد. باید بگویم که این مستند مصاحبه‌محور نیست. درواقع این اثر در فضای مستند داستانی بدون حضور راوی روایت می‌شود. یعنی، راوی کار خود بچه‌هایی هستند که در اثر حضور دارند. درواقع برش و مقطعی از فضای آموزشی بچه‌ها به تصویر کشیده می‌شود.

شاه‌بابایی درباره نحوه تعامل با کودکان و نوجوان‌ها هنگام ساخت مستند گفت: کار کردن با بچه‌ها بی‌شک سخت است. از همین رو تلاش من بر این بود تا در ابتدا ارتباطی نزدیک‌ و پررنگ با آن‌ها برقرار سازم. درنتیجه با آن‌ها دوست شدم و به این شکل توانستم کاری کنم که حضور دوربین در محل را فراموش کنند و حواس‌شان به فعالیت‌های خودشان معطوف شود. این ماجرا روند عجیب و شگفت‌انگیزی‌ برای من بود.

این کارگردان درباره نحوه انتخاب سوژه‌های مستندهای خود گفت: من همواره مطالعه عمومی روزانه‌ای را در دستورکار خود قرار داده‌ام و هر روز زمانی را به این هدف اختصاص می‌دهم. از دل همین مطالعات با سوژه‌های جذابی برای کار مواجه می‌شوم. بخش دیگری هم به ارتباطات کاری ارتباط پیدا می‌کند. یعنی برای کار درباره سوژه‌های محتلفی دعوت می‌شوم و از میان آن‌ها سوژه‌های مورد علاقه‌ام‌را می‌پذیرم و درباره‌شان شروع به ساخت مستند می‌کنم.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند