سیمرغ

این روزها تئاتر مخاطب خوبی ندارد

به گزارش ردکارپت فیلم: کارگردان نمایش «سیمرغ» که این روزها در تماشاخانه سنگلج روی صحنه است عنوان کرد این اثر نمایشی آداب و رسوم شهر اردبیل را قالب یک داستان خانوادگی به تصویر می‌کشد.

اکبر صادقی کارگردان نمایش «سیمرغ» که این روزها از شهر اردبیل در تماشاخانه سنگلج روی صحنه می‌رود درباره اجرای این اثر نمایشی در تهران گفت: این نمایش را تقریباً سه سال قبل تولید کردم و در اردبیل اجرای عمومی هم داشت. نمایش در جشنواره تئاتر مقاومت جایزه گرفت و همچنین در دوره قبل جشنواره تئاتر رضوی نیز به صحنه رفت و به عنوان نمایش برگزیده انتخاب شد. بعد از آن هم از این طریق در جشنواره تئاتر فجر پذیرفته شد که جایزه بازیگری زن را هم از آن خود کرد. از آنجا که اجرای جشنواره فجر ما در تماشاخانه سنگلج بود، مدیریت سالن نمایش را پسندید و به ما پیشنهاد داد که خرداد ماه ۱۵ اجرا در تماشاخانه سنگلج داشته باشیم.

«سیمرغ» رنگ و بوی اردبیل را به تهران آورد/ یادش به‌خیر؛ صف تئاتر!

وی درباره میزان استقبال از نمایش بیان کرد: واقعیت این است که این روزها تئاتر مخاطب خوبی ندارد و کمتر گروه نمایشی تمایل به تمدید اجراهایش دارد. البته مساله سالن اجرا نیست و خود من قبلاً برای دیدن نمایشی در همین تماشاخانه در صف هم ایستاده‌ام اما امسال تماشاخانه‌های دولتی و خصوصی همگی همین شرایط را دارند و حتی نمایش‌هایی که به نظر می‌رسد با ظرفیت کامل به صحنه می‌روند نصف تماشاگرانشان مهمان هستند یا از تخفیف‌های زیاد برای خرید بلیت بهره برده‌اند.

صادقی درباره ویژگی‌های نمایش و اینکه کار زیرمجموعه آثار دفاع مقدسی قرار نمی‌گیرد، توضیح داد: این نمایشنامه توسط محمود مهدوی نوشته شده است که من آن را برای اجرا بازنویسی کرده‌ام. بسیاری از تماشاگران بعد از دیدن نمایش به من می‌گویند که ابتدا تصور می‌کردند، قرار است به دیدن نمایشی در ژانر دفاع مقدس بنشینند در حالی که ما از اتفاقی که در دوران دفاع مقدس رخ داده الهام گرفتیم تا داستان خودمان را درباره رابطه یک زن و شوهر و چالش‌های موجود در زندگی شان، به تصویر بکشیم.

«سیمرغ» رنگ و بوی اردبیل را به تهران آورد/ یادش به‌خیر؛ صف تئاتر!

این کارگردان تئاتر ادامه داد: هسته مرکزی داستان مربوط به زمانی است که اردبیل در سال ۶۶ مورد موشک باران قرار گرفت و ما از این قضیه الهام گرفتیم و در داستانی تخیلی یکی از موشک‌ها را کنار بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی منفجر کردیم که موجب ریختن کاشی‌ها بقعه می‌شود در حالی که اصلاً چنین اتفاقی در تاریخ رخ نداده است. داستان نمایش از اینجا شکل می‌گیرد و بعد از این بمب‌باران سیدباقر کاشی‌کار با همسرش بر سر ماندن در اردبیل و رفتن به خلخال با هم جروبحث دارند. سیدباقر درست کردن کاشی‌های بقعه را دلیل نرفتنش به خلخال می‌داند اما همسرش معتقد است او به خاطر کفترهایش، کاشی‌کاری بقعه را بهانه کرده است. در این میان در هفت پرده همسر سیدباقر تلاش می‌کند، سرور کفتر سوگلی شوهرش را از بین خودشان بردارد. در واقع در این نمایش مشکلات یک خانواده به چالش کشیده می‌شود و جنگ بهانه‌ای برای ورود به درام است.

«سیمرغ» رنگ و بوی اردبیل را به تهران آورد/ یادش به‌خیر؛ صف تئاتر!

صادقی درباره فضاسازی نمایش و معرفی آداب و رسوم شهر اردبیل در این اثر نمایشی بیان کرد: نمایش «سیمرغ» فضای شهر اردبیل را در دوران جنگ به تصویر می‌کشد و به بررسی آداب و رسوم و ارتباط‌های مردم در آن دوران می‌پردازد. زبان نمایش فارسی است با این وجود مخاطبان در این نمایش با انواع غذاها، محلات، بازی‌ها و … اردبیل آشنا می‌شوند. در واقع نمایش رنگ و بوی اردبیل دارد اما با زبان فارسی اجرا می‌شود.

وی در پایان صحبت‌های درباره شیوه اجرایی نمایش گفت: در اجرا از شیوه اجرایی تعزیه و کلاً تکنیک‌های نمایش شرقی استفاده شده است. نمایش اپیزودیک است و همانند تعزیه همه اتفاقات نمایش مانند گریم و تغییر لباس جلوی روی تماشاگران اتفاق می‌افتد. همچنین تلاش کردم از میزانسن، رنگ‌ها و نشانه شناسی تعزیه در کار استفاده کنم و در طراحی لباس نیز از لباس‌های سبز و قرمز و زرد که نشانه شخصیت‌های مختلف در تعزیه است بهره گرفتم. میزانسن‌های نمایش نیز میدانی و تحت تاثیر تعزیه است و حتی ویژگی‌هایی مثل اُشتلم‌خوانی را نیز در نمایش شاهد هستیم.

نمایش «سیمرغ» به کارگردانی اکبر صادقی با همراهی بازیگران اردبیلی از تاریخ اول خرداد ماه روی صحنه تماشاخانه سنگلج رفته است. این اثر نمایشی برشی از خاطرات جنگ تحمیلی را به تصویر می‌کشد.

پریسا صدائی آذر، اکبر صادقی، حسین نوروززاده بازیگران «سیمرغ» هستند. این نمایش از اول تا ۱۲ خرداد هر شب ساعت ۱۹:۳۰ در تماشاخانه سنگلج به صحنه می‌رود.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند