کارگردان

«آشپزخانه» شبیه زندگی فعلی است

به گزارش ردکارپت فیلم: کارگردان نمایش «آشپزخانه» که این روزها در تالار محراب روی صحنه است، ماجرای این اثر نمایشی را شبیه زندگی فعلی انسان‌های جامعه ما دانست.

علیرضا شعبانیان کارگردان و بازیگر نمایش «آشپزخانه» نوشته آرنولد وسکر که در تالار محراب روی صحنه است، درباره اجرای این اثر نمایشی گفت: نمایش «آشپزخانه» را از ۲۵ خرداد در تالار محراب روی صحنه برده‌ایم و قرار است تا قبل از شروع ماه محرم به اجرای خود ادامه دهیم. برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا این نمایش را در سال جاری در یکی از سالن‌های مجموعه تئاتر شهر نیز روی صحنه ببریم.

وی با اشاره به حضور حدود ۳۰ بازیگر در نمایش «آشپزخانه» درباره روند تمرین و تولید این اثر نمایشی، توضیح داد: ما در ابتدا نقش‌های اصلی نمایش را که در پیش‌برد اثر تأثیرگذار هستند انتخاب و از شهریور سال گذشته تمرین‌های «آشپزخانه» را شروع کردیم. قصدمان این بود که زودتر نمایش را روی صحنه ببریم ولی از آن جایی که گرفتن نوبت اجرا در سالن‌های دولتی سخت است و اجرا در سالن‌های خصوصی هم نیازمند پرداخت شبی ۷ تا ۱۰ میلیون تومان پول، این امر میسر نشد.

شعبانیان اظهار کرد: اگر قرار بود در سالن خصوصی اجرا برویم بدون دستمزد عوامل نمایش، حداقل ۳۰۰ میلیون تومان باید بابت سالن و دکور نمایش هزینه می‌کردیم. اگر هم دستمزد حداقلی به بازیگران پرداخت می‌کردیم هزینه‌های اجرا در سالن خصوصی بالای ۵۰۰ میلیون تومان می‌شد. این در حالی است که تالار محراب به عنوان سالنی دولتی درصدی کار می‌کند که امتیاز بزرگی است.

«آشپزخانه» شبیه زندگی فعلی است/ مهندسی عمران و طراحی صحنه

کارگردان نمایش «آشپزخانه» درباره شکل و شیوه اجرای این اثر نمایشی، یادآور شد: نمایشنامه «آشپزخانه» در ۳۰ کشور اجرا شده است. این نمایشنامه از روزمره‌گی و تکرار می‌گوید و به شدت به زندگی امروز شبیه است. آدم‌ها فقط برای پول کار می‌کنند و از جهان روزمره‌شان خسته شده‌اند. ما تا ۹۰ درصد به خط داستانی نمایش وفادار ماندیم ولی مدت زمان اثر را از ۱۲۰ دقیقه به ۸۵ دقیقه کاهش دادیم.

وی درباره نحوه طراحی صحنه نمایش با توجه به یکسویه بودن صحنه تالار محراب، گفت: ما در گروه‌مان یک مهندس عمران داریم. وی تالار را زوم‌بندی کرد و طراحی بر اساس آن شکل گرفت. در تالار محراب ۲۵۰ صندلی دید صد در صدی به صحنه نمایش «آشپزخانه» دارند و تنها ۱۰ تا ۱۵ صندلی دید کمتری دارند. ما نسبت به امکاناتی که داشتیم چیدمان را به شکلی درآوردیم که همه بچه‌های روی صحنه دیده شوند.

شعبانیان درباره نحوه تأمین هزینه‌های تولید «آشپزخانه» تصریح کرد: ما به خاطر عشق‌مان تئاتر کار می‌کنیم و به سختی هزینه‌های نمایش را تأمین می‌کنیم. در حالی که دستمزدهای میلیاردی را یکسری در سینما دریافت می‌کنند.

وی در انتهای صحبت‌های خود درباره بازخورد مخاطب از اجرای نمایش «آشپزخانه»، تأکید کرد: به‌شدت استقبال خوبی از این اجرا شده است. با وجود اینکه قصد ما اجرا در اردیبهشت بود تا از حضور دانشجوها بهره‌مند شویم اما تا الان از رویکرد و استقبال مخاطبان راضی هستیم.

بازیگران نمایش «آشپزخانه» به ترتیب ورود به صحنه عبارتند از علیرضا شعبانیان، نیما مسروری سعادت، امید قلی‌پور رجبی فرد، فاطمه نجفی، ناهید مرادی، متین مولودپور، حسن طباطبایی، حدیث پاک‌باطن، نازنین طهماسبی، ویدا کرباسی، لیلیا سعدالدین، نرگس غلامی، سیدحسین محمدی، آبتین جلیلی، رضا حاصلی، حمیدرضا نوری، امیرحسین سافلی، متین انصاری، ماهان مقامی، حسین فرخی، مهدی زنگویی، ادریس احمدی، آیلر بخشی، یاسمین طهماسبی.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند