ترنا

احیای ترنا بازی با «صورت زخمی»

به گزارش ردکارپت فیلم: کارگردان نمایش «صورت زخمی» گفت: ترنا، بازی قدیمی ایرانی است که با هدف آشتی دادن بین دو نفر و وصال فرزندان آن دو صورت می‌گیرد.

پژمان کاشفی کارگردان نمایش «صورت زخمی»،درباره موضوع این نمایش گفت: این اثر داستان دومرد را که سال‌هاست به دلیل یک سوءتفاهم با هم اختلاف دارند و فرزندان این دو دلداده هم شده اند، روایت می کند. بزرگان محل در یک بازی ترنا این دو مرد را آشتی می‌دهند اما اتفاقاتی می‌افتد. صورت یکی از شخصیت های نمایش توسط شخص دیگر با چاقو زخم می شود و جای زخم روی صورتش می ماند و همین  دلیل نامگذاری این نمایش است.

وی درباره طراحی صحنه نمایش بیان کرد: مکان نمایش در یک قهوه خانه است و یک کوچه که سقاخانه ای در آن واقع شده است. دکور هم وسایل سقاخانه و نیمکت و سقاخانه است. گروه موسیقی هم در بالای صحنه روی سکویی قرار دارند.

احیای ترنا بازی در نمایش «صورت زخمی»

کاشفی از احیای ترنا بازی در این نمایش گفت: ترنا، بازی قدیمی ایرانی است که بیشتر در قهوه خانه‌ها و جمع‌های قدیمی انجام می‌شد. در این بازی شخصی دستور می‌دهد که چه کسی تُرنا بخورد. معمولا کسی که ترنا می‌خورد اکثرا حاجتی دارد و وقتی تُرنا می‌خورد حاجتش برآورده می‌شود. تُرنا، کلافی محکم بافته شده است که کف دست افرادی که باید تُرنا بخورند، زده می‌شود. این بازی قوانین خاص خود را دارد.

احیای ترنا بازی در نمایش «صورت زخمی»

وی درباره ترنا بازی افزود: در بازی ترنا، سادات، افراد ریش سفید، خانم‌ها و کودکان تُرنا ندارند و در مجلس ترنا سادات و افراد ریش سفید در صدر مجلس می‌نشینند و احترام خاصی برای آنان قائل هستند. نمایش ما هم در واقع در مجلسی اتفاق می‌افتد که مجلس ترنا است و به بهانه آشتی دادن دو تن از بزرگان محل است که برپا می‌شود و هم اینکه دختر و پسر این دو بزرگ محل عاشق همدیگر هستند و به خواسته دل خود می‌رسند. شخصیت نادر خان و اسفندیار خان، از بزرگان محل هستند که فرزندان این دو یعنی زری و ناصر همدیگر را دوست دارند و قرار است به یکدیگر برسند.

احیای ترنا بازی در نمایش «صورت زخمی»

کارگردان نمایش «صورت زخمی» درباره کیفیت این دوره جشنواره نمایش های آیینی سنتی گفت: جشنواره آنچنان که باید این روزها مورد توجه قرار نمی گیرد. مثلا جشنواره آیینی سنتی که امثال نمایش ما در آن حضور داشت هیچ امکاناتی برای گروه ها در نظر گرفته نشده بود حتی ساده ترین چیزها نظیر آب یا چای و … وجود نداشت.  امکانات فنی هم خیلی کم بود و چون این جشنواره آنلاین برگزار می شد گروه فیلمبرداری خیلی دیرتر از ساعتی که باید می آمدند حضور پیدا می کردند اما به هر حال از زحماتشان ممنونیم.

احیای ترنا بازی در نمایش «صورت زخمی»

نمایش «صورت زخمی» به نویسندگی سامان ناصری و کارگردانی پژمان کاشفی در  بیستمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی حضور دارد.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند