تماشاگران

با دیدن این فیلم «جیغ» بکشید و بترسید

به گزارش ردکارپت فیلم: روزنامه جام جم نوشت: صنعت سینما سال‌هاست که از سنت دوباره‌سازی و دنباله‌سازی فیلم‌های موفق و پرفروش خود پیروی می‌کند. با این حال به نظر می‌رسد این مقدار کار کافی نیست و باید با مجموعه فیلم‌های موفق خود کار‌ها و اقدامات دیگری هم انجام دهد تا بتواند قسمت‌های جدید این محصولات پرسروصدایش را با لحن و حال و هوای تازه و متفاوت در معرض دید عموم تماشاگران قرار دهد.

جیغ

کار جالبی که سازندگان مجموعه ترسناک «جیغ» در قسمت تازه آن انجام داده‌اند، یکی از همین اقدامات جدید است. فیلم که پنجمین قسمت از ماجرا‌های این درام پرتنش و دلهره‌آور به‌حساب می‌آید به اختصار و با نام کوتاه جیغ اکران عمومی شده‌است. گر‌چه داستان فیلم دنباله‌ای بر قسمت‌های قبلی آن به‌حساب می‌آید، اما داستانی مستقل دارد و یک‌جور‌هایی احیای ماجرا‌ها و داستان اصلی آن است. صنعت سینما و سازندگان فیلم نام این حرکت و اقدام جدید را ریگوئل گذاشته‌اند و جالب این‌که در اواسط داستان فیلم این نکته از سوی یکی از شخصیت‌های فیلم هم گفته شده و درباره‌اش توضیح کافی داده می‌شود.

ریگوئل برخلاف پریکوئل (که داستان و ماجرا‌های فیلم را به دورانی قبل از شروع داستان اصلی می‌برد) یا اسپین‌آف (که یکی یا چند تا از شخصیت‌های معروف یک مجموعه فیلم را از داستان این فیلم جدا کرده و به‌صورت مستقل دنبال می‌کند) در همان زمان که به احیای داستان مجموعه فیلم می‌پردازد، داستانی در دنباله داستان قسمت‌های قبلی را تعریف می‌کند.

جیغ تازه همزمان با احیای داستان مجموعه فیلم ماجرا‌های شخصیت‌های اصلی را دنبال می‌کند. داستان ۲۵‌سال بعد از شروع داستان نسخه اصلی (محصول سال ۱۹۹۶) اتفاق می‌افتد. شهر وودزبورو که در آرامش به‌سر می‌برد، دوباره شاهد بازگشت قاتل نقاب‌پوش شبح‌چهره است که با چاقو به دنبال سلاخی قربانیان دانش‌آموز خود است.

جیغ

حمله او به تارا کارپنتر (جنا اورتگا) باعث مرگ قربانی نمی‌شود، اما خواهرش سارا (ملیسا باررا) را مجبور به بازگشت به خانه پدری می‌کند. قاتل نقاب‌پوش که به‌دنبال کشتن ساراست، می‌خواهد گذشته تاریک و اسرارآمیز او را فاش کند. سارا دختر یکی از دو جوانی است که ۲۵سال قبل به‌عنوان قاتل نقاب‌پوش قتل‌عام‌های وودزبورو را سامان داده بود.

خیلی زود پای سه شخصیت محوری قسمت‌های قبلی (با بازی نیو کمپل، کارتنی کاکس و دیوید آرکت) به ماجرا باز می‌شود. موش و گربه بازی مرگباری بین قاتل نقاب‌پوش و اهالی شهر آغاز می‌شود و کسی نمی‌داند پشت این نقاب ترسناک، واقعا چه کسی قرار دارد و هدفش از سلاخی اهالی چیست.

جیغ ۵ اولین فیلم از این مجموعه است که توسط وس کریون، خالق اصلی آن کارگردانی نشده است. مرگ نابهنگام او در سال ۲۰۱۵ باعث شد تا کارگردانی فیلم به تیم دو نفره مت بتینلی اوپلین و تیلور گیلت سپرده شود که خود از طرفداران این مجموعه فیلم به‌حساب می‌آیند. جیغ زمانی که برای اولین‌بار به دیدار تماشاگران آمد، ژانر چاقوکشی را احیا و راه را برای تولید فیلم‌هایی با مضمون قاتل چاقو به‌دست هموار کرد. بحث ساخت قسمت پنجم جیغ بلافاصله بعد از نمایش عمومی قسمت چهارم در سال ۲۰۱۱ مطرح شد.

فروش نه‌چندان راضی‌کننده قسمت چهارم کریون، کوین ویلیامسن، نویسنده فیلمنامه و تهیه‌کنندگان آن را به این فکر انداخت که برای قسمت بعدی باید فکر چاره کرد و داستانی را در خدمت گرفت که انتظارات تماشاگران را برآورده کرده و این داستان قابل پیش بینی نباشد. بعد از رسوایی اخلاقی‌ها روی وینستن، تهیه‌کننده محوری جیغ در سال ۲۰۱۷ و بسته‌شدن شرکت فیلمسازی او، امتیاز تولید قسمت‌های بعدی به شرکت اسپای گلس مدیا گروپ رسید.

جیغ

مدیران شرکت بعد از این جریان در نوامبر ۲۰۱۹، آمادگی خود برای تولید جیغی جدید را اعلام کردند. شیوع کرونا ساخت فیلم را به تعویق انداخت و بالاخره در نوامبر ۲۰۲۰ گروه سازنده خودشان را به کارولینای شمالی رساندند تا کلید فیلمبرداری آن را بزنند. سازندگان فیلم به منظور جلوگیری از افشای خط کلی داستان فیلم، روایت‌های متفاوتی از آن را ارائه دادند.

حداقل ۲ قسمت دیگر

وس کریون برای آینده جیغ‌ها دو قسمت پنجم و ششم را در ذهن داشت. او از سال ۲۰۱۱ به‌دنبال اجرایی کردن این طرح بود. با این وجود، او اصرار داشت که داستان قسمت‌های بعدی حتما باید تفاوت‌هایی با داستان قسمت‌های پیشین خود داشته باشد. با نمایش عمومی فیلم تازه در اواسط ماه ژانویه، تماشاگران و منتقدان با اثری بدیع و جالب توجه روبه‌رو شدند که ضمن حفظ حال‌و‌هوای نسخه اصلی، چیز‌های تازه‌ای به آن افزوده بود. در کنار استقبال خوب مردم از فیلم، منتقدان هم به تحسین داستان و سبک آن پرداختند. فروش ۷۵‌میلیون دلاری جیغ در آمریکای شمالی، با استقبال ۵۵‌میلیون دلاری تماشاگران بقیه نقاط دنیا همراه شد.

با توجه به هزینه تولید اندک ۲۴‌میلیون دلاری فیلم، فروش جهانی ۱۳۰‌میلیون دلاری آن موفقیتی کلان برای سازندگانش به‌حساب می‌آید. سایت روتن تومیتو از مجموعه ۲۶۳ نقد و مرور فیلم، امتیازی ۸۰‌درصدی به آن داد. عموم منتقدان کار سازندگان فیلم برای خلق و ارائه محصولی تازه و تفاوت (که در عین حال به داستان اصلی هم وفادار باشد) را سخت و دشوار ارزیابی کردند و به آن‌ها نمره قبولی دادند.

جیغ

به باور تعداد زیادی از منتقدان، ژانر چاقوکشی با جیغ جدید باز هم شاهد تحول و دگرگونی بوده‌است. این نکته کار سازندگان فیلم برای تولید قسمت بعدی را با مشکل روبه‌رو می‌کند، زیرا حالا توقع تماشاگران بسیار بالاتر رفته و اثری باز هم بهتر و جذاب‌تر از قسمت پنجم می‌خواهند. فعلا نیو کمپل و دو کارگردان فیلم، تمایل و علاقه‌شان برای جیغ ۶ را نشان داده‌اند. اوایل فوریه هم رسما اعلام شد قسمت ششم در دستور کار تهیه‌کنندگانش قرار گرفته و قرار است کلید فیلمبرداری آن تابستان آینده زده شود.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند