باران فرد

«بچه های اکباتان» همراهی بچه‌های کم‌توان و توانمند

به گزارش ردکارپت فیلم: باران فرد کارگردان نمایش «بچه های اکباتان» که با همراهی کودکان توانمند و کم توان شکل گرفته است درباره شکل گیری این تجربه و برنامه ریزی برای اجرای عمومی اثری جدید با این گروه توضیح داد.

باران فرد طراح و کارگردان نمایش «بچه های اکباتان» که این اثر نمایشی را با همراهی کودکان کم‌توان و توانمند آماده کرده و هفته گذشته نیز یک اجرای آزمایشی در مجموعه آموزشی خضرا داشته است درباره شکل گیری این گروه گفت: این گروه از ۱۱ کودک بین ۵ تا ۱۴ سال تشکیل شده و متشکل از بچه های کم توان ذهنی و حرکتی در کنار بچه های توانمند و معمولی است. این کودکان پیش از اینکه من به آنها بپیوندم در کنار یکدیگر درس می خواندند، آموزش می دیدند و بازی می کردند بعد از اینکه من و همکارم شهریار فرد که در واقع مشاور کار است به آنها پیوستیم یک گروه تئاتر تشکیل دادیم و سه ماه با این بچه ها هفته ای ۲ روز تمرین های مختلف بیان، بدن، تربیت حس و … داشتیم و در این مدت نیز از شخصیت هرکدام از آنها شناخت پیدا کردیم.

وی ادامه داد: بعد از سه ماه با کمک بچه ها به صورت کارگاهی یک نمایشنامه سه صحنه ای نوشتم که کانسپت کلی آن درباره «بودن» است و هدف اصلی از نگارش و اجرای متن نیز این بود که مفاهیم جمله های کلیشه را به شکل دیگری به مخاطب منتقل کنیم جمله هایی مانند «بودن یا نبودن مساله این است»، «خواستن توانستن است»، «در لحظه زندگی کردن»، «از زندگی لذت بردن» و … بچه ها در این نمایش به صورت واضح و روشن درباره فلسفه زندگی صحبت و دیدگاه خودشان را بیان می کنند و حتی در یکی از صحنه ها رویاها و شغل هایی را که در آینده دوست دارند داشته باشند به صورت تصویری می بینیم.

فرد درباره شکل گیری متن نیز توضیح داد: این نمایش از «خونه مادربزرگه» خانم برومند شروع شد چون ابتدا ما ترانه این سریال را با بچه ها می خواندیم و در ادامه آنها آنقدر علاقه مند به این ترانه و قصه سریال شدند که صحنه اول ما همان خونه مادربزرگه است و در ادامه به صورت کارگاهی بقیه متن نوشته شد. بعد از سه ماه تمرین و شکل گیری کار ابتدا یک تک اجرا برای خانواده ها داشتیم چون وضعیت قرمز کرونا اجازه نمی داد اجرای دیگری داشته باشیم از طرف دیگر این تک اجرا به نوعی تمرینی برای اجرای اصلی است چون برنامه ما طولانی مدت است و مرحله بعدی تمرین ها از ۲ هفته دیگر شروع می شود و به مدت ۶ ماه تمرین خواهیم داشت تا در نهایت کاری را برای اجرای عموم آماده کنیم.

این کارگردان تئاتر در پایان درباره تاثیری که این نمایش در بچه ها داشته است، بیان کرد: خوشبختانه بچه ها در این پروسه پیشرفت عجیبی داشته اند. به عنوان نمونه این تمرین ها به بدن و بیانشان کمک کرده و روی نحوه برون ریزی احساساتشان در زندگی شخصی نیز تاثیر زیادی گذاشته است و کلا به شناخت خودشان کمک زیادی کرده است. با وجود شرایط سختی که برای تمرین ها داشتیم تلاش کردیم نگاه این بچه ها را به زندگی عوض کنیم و از طرف دیگر خود من نیز خوشحالم که توانستم در این مدت کاری انجام دهم که نتیجه مثبتی داشته است. این تجربه قرار است ادامه دار باشد و تلاشمان این است که ۶ ماه آینده با این کودکان بااستعداد اجرای عموم داشته باشیم.

باران فرد فارغ التحصیل رشته بازیگری و حدود ۱۳ سال است که سابقه بازیگری تئاتر دارد. در کارنامه او سابقه بازی در نمایش هایی چون «خانه ای روی آب» به کارگردانی حمید پورآذری، «کاسپار» به کارگردانی محسن معینی، «دشمن مردم» به کارگردانی سینا راستگو، «در ستایش تئاتر» به کارگردانی پانته آ پناهی ها، صابر ابر و الهام کردا و «افعال بی قاعده» پویا سعیدی به چشم می خورد. فرد پیش از اجرای نمایش «بچه‌های اکباتان» دستیار کارگردان نمایش «تیتر زرد» به کارگردانی الهام کردا نیز بوده است.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند