نمایش

«ترقب» نمایش نور و ظلمت است

به گزارش ردکارپت فیلم: کارگردان «ترقب» با اشاره به ویژگی‌های این اثر نمایشی عنوان کرد در این نمایش مخاطبان به خود واقعی‌شان فکر می‌کنند.

مسعود شامی که این روزها به صورت مشترک نمایش «ترقب» را همراه با میلا خرم در تالار قشقایی روی صحنه دارد، درباره کارگردانی این اثر نمایشی  گفت: نمایشنامه «ترقب» در عین حال که فضاهای رئالیستی دارد سوررئال هم است به همین دلیل برای کارگردانی باید به سمتی می‌رفتیم که در خدمت ایده باشیم تا ایده را آنطور که مطلوب است، نشان بدهیم و اضافه نکنیم مگر برای جلب شدن توجه مخاطبان مانند طراحی نور نمایش. چون ایده نمایشنامه نور و ظلمت است و ما هم باید در شکل اجرایی به این سمت می‌رفتیم. به همین دلیل همه چیز ساده شد و حتی در طراحی لباس هم این سادگی را رعایت کردیم. رنگ را از لباس گرفتیم و به نورها دادیم تا توجه تماشاگر را جلب فضای نور کنیم.

وی افزود: شیوه اجرایی «ترقب» هم‌زمان رئالیستی و سوررئالی است و این ۲ خط هم‌زمان با هم حرکت می‌کنند. این نمایش، نمایش شنیدن است و تماشاگر باید لحظات را بشنود. لحظات در اکنون اتفاق می‌افتد؛ در اکنون اگر سوالی مطرح می‌شود اکنون هم پاسخ داده می‌شود و تماشاگر حتی یک واژه را هم از دست نمی‌دهد.

«ترقب» نمایش نور و ظلمت است/ اینجا به خود واقعی‌تان فکر می‌کنید

کارگردان نمایش «ترقب» درباره درونمایه این اثر گفت: «ترقب» ما را متوجه خودمان می‌کند. این نمایش می‌خواهد ما را ببرد به درونمان تا ببینیم کی هستیم و از همه مهم‌تر به خودمان فکر کنیم. می‌توانم بگویم، اگر کسی به تماشای «ترقب» بنشیند حتی برای یک آن و یک لحظه هم که شده به خود واقعی‌اش فکر خواهد کرد.

شامی با اشاره به این‌که ایده نوشتن نمایشنامه «ترقب»، زایش و مادر زمین بوده است، تصریح کرد: این موضوع همواره ذهن مرا درگیر می‌کرد و هم‌زمان میلاد خرم کارگردان دیگر نمایش، قصه‌ای را مطرح کرد در مورد مادربزرگش که همواره چشم به راه فرزندش بود و همین موضوع دستمایه نمایشنامه شد، در این نمایش سه دوره حیات زن بررسی می‌شود تا از دختر بودن رد بشود به زنانگی برسد و مادر شود و حالا مادری که منتظر برگشتن پسرش است.

«ترقب» نمایش نور و ظلمت است/ اینجا به خود واقعی‌تان فکر می‌کنید

این کارگردان جوان در پایان صحبت‌هایش گفت: ما به عنوان هنرمند مدت‌ها تلاش می‌کنیم تا یک نمایش را آماده کنیم، پس دوست داریم مخاطب بیاید با ایده و محصول ما مواجه شود و در نهایت این رابطه بین ما و مخاطب به وضعیت حال زندگی همه کمک کند. به طور کلی فضای تئاتر خیلی مهجور است در حالی که افراد زیادی از این طریق امرار معاش می‌کنند و لازم است به عنوان یک شغل تعریف شود اما هنوز در مباحث فروش، درصد و چرخه درآمد، خیلی ماجراهای نگفته و گفته وجود دارد که هیچوقت به آنها توجهی نشده اما چراغ تئاتر روشن است و ما روی صحنه هستیم تا تئاتر زنده بماند و برپا باشد اما کاش به جایی نرسیم که شرایط برای هنرمندان جانفرسا شود.

در خلاصه داستان نمایش «ترقب» آمده است: «روایتی از سه دوره حیات آدمی، در هیبت زنانگی بر زمین. هر جهان را بنگر که چگونه یک اتم است. در بی‌نهایتم هستی که به کار و کار و کار در دَمی، از آ-دَم دمید و [دآد] داد آدم‌ی، که بدان پس تو چِ می‌دانی؟!»

دیگر عوامل این نمایش عبارتند از گروه کارگردانی: فاطمه بهشتی، سپیده پشتیبان، رضا مهراد، طراح لباس: میلاد خرم و مسعود شامی، طراح اسکیس: مطهره جلالی، طراح نور: رضا خضرایی، آهنگساز: علی خاتمی، مشاور رسانه‌: میترا رضایی، عکاس: سمیه میری.

نمایش «ترقب» تا ۲۳ اسفند ساعت ۱۹:۳۰ در تالار قشقایی روی صحنه خواهد بود.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند