جوان پهلوان

روایت موسیقایی از پهلوانی در عصر روبات‌ها

به گزارش ردکارپت فیلم: مرکز موسیقی انقلاب اسلامی (مأوا) به مناسبت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش‌های زورخانه‌ای نماهنگ «جوان پهلوان» را رونمایی کرد.

نماهنگ «جوان پهلوان» به بهانه روز فرهنگ پهلوانی و ورزش‌های زورخانه‌ای توسط مرکز موسیقی انقلاب اسلامی تولید و در برنامه تلویزیونی «به خانه بر می‌گردیم» رونمایی شد.

در توضیح این نماهنگ آمده است: «واژه پهلوانی از قدیم‌الایام با ورزش زورخانه‌ای گره خورده است؛ یکی از قدیمی‌ترین ورزش‌های ایران که در بین مردم نیز مقبولیت خاصی داشته و ورزشکاران این رشته علاوه بر تقویت قوای جسمانی، به دلیل رفتار و منش خاصی که در بعد انسانی و اخلاقی و جوانمردی داشتند، پهلوان نیز خطاب می‌شدند. «پوریای ولی» و «غلامرضا تختی» دو نماد پهلوانی و جوانمردی در تاریخ ورزش ایران هستند که نام اکثر گودهای زورخانه در کشور نیز به نام آنهاست. مردانی که با تأسی به مولای خود علی (ع) در خارج از ورزش و در یاری به مستمندان و نیازمندان گوی سبقت را از دیگران ربودند و در قلب عام و خاص در طول تاریخ جای گرفتند.

امروزه با پیشرفت تکنولوژی و صنعتی شدن دنیای مدرن، مثل سابق به این ورزش ارزشمند در تاریخ کشور توجه نمی‌شود و در ذهن مردم خصوصاً نسل جوان و نوجوان هر روز کمرنگ‌تر می‌شود و بازی با وسایل کامپیوتری و هوشمند را به ورزش و تحرک در گود زورخانه ترجیح می‌دهند. این در حالی است که متولیان فرهنگی برای زنده نگه داشتن نام و یاد پهلوانان قدیم و خصلت‌های پهلوانی و جوانمردی کار سختی دارند و شاید کمترین کاری که می‌توان در این زمینه انجام داد استفاده از تکنولوژی روز و ابزار سمعی و بصری برای شناساندن این فرهنگ باشد.

مرکز «ماوا» سعی کرده به این موضوع با تولید یک نماهنگ جذاب به نام «جوان پهلوان» به شکلی هنری برای کودکان و نوجوانان بپردازد و این نماهنگ را نیز به شهید نوجوان پهلوان «سعید طوقانی» تقدیم کرده است.

نوجوانی که در سن ۷ سالگی بازوبند پهلوانی را صاحب شد و در این رشته خود را مطرح کرد. سعید طوقانی، سال ۱۳۴۸ در تهران به دنیا آمد و به لحاظ اینکه پدرش مرحوم حاج اکبرعلی طوقانی از ورزشکاران باستانی بنام تهران بود. در سن چهار یا پنج سالگی به این ورزش علاقه‌مند شد و به همراه پدر و برادران بزرگترش که آنان نیز از جمله ورزشکاران بودند، در زورخانه حضور پیدا می‌کرد. علاقه زیاد او به ورزش باعث شد تا در این زمینه رشد بسیاری کند و با ارائه نمایش‌های زیبا، همگان را متحیر سازد. شش سالگی او مصادف بود با حضور بیش از پیش در عرصه ورزش باستانی و در سن هفت سالگی در مراسمی با حضور مسئولین رده بالای مملکتی آن زمان در سال ۱۳۵۶ توانست تنها در عرض ۳ دقیقه ۳۰۰ دور به دور خود بچرخد و با اجرای حرکات منحصر به فرد، بازوبند پهلوانی کشور را از آن خود سازد.

با شروع حرکت مردم به رهبری امام خمینی (ره) علیه ظلم و ستم حکومت طاغوت، سعید نیز همراه بزرگترهای خانواده خود در آن شرکت کرد و با سیل خروشان ملت همراه گشت. نامه‌ای به امام نوشت و به نشانه اعتراض و به خاطر ظلم ستم‌های شاه ملعون ٰدست از ورزش باستانی کشید.

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به همراه گروهی از ورزشکاران و پهلوانان ورزش باستانی به دیدار حضرت امام (ره) رفت و در حضور ایشان به اجرای عملیات چرخ باستانی پرداخت. در سال ۱۳۵۸ طی حکمی توسط مرحوم پهلوان مصطفی طوسی رئیس وقت فدراسیون ورزش‌های باستانی سرپرست نوجوانان باستانی کار کشور شد و با شروع تجاوز رژیم بعث عراق به ایران در مهر ماه سال ۱۳۵۹، با وجودی که سن و سال چندانی نداشت، بر رفتن به جبهه اصرار کرد، چرا که نمی‌توانست بماند و شاهد باشد که برادران بزرگترش علی، محمد و حمید به جبهه بروند و او در خانه باشد. سرانجام این پهلوان کوچک اندام در سال ۱۳۶۳ و در سن ۱۵ سالگی شربت شیرین شهادت را نوشید.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند