مستند

شنیدم که استقبال خوبی از «برزخی‌ها» شده

به گزارش ردکارپت فیلم: عارف افشار معتقد است؛ در مستند «برزخی‌ها» با شیوه‌ای بی‌طرفانه به سوژه نگاه کرده و با موسسه فرهنگی و رسانه‌ای اوج به صورت کاملا حرفه‌ای همکاری کرده است.

عارف افشار کارگردان‌ مستند «برزخی‌ها» درباره استقبال مخاطبان از اکران آنلاین مستندش که اولین فیلم توقیفی پس از انقلاب را به‌نام «برزخی‌ها» سوژه خود قرار داده است، گفت: شنیدم که استقبال خوبی از مستند صورت گرفته است. اما آماری به شکل عدد و رقم در اختیار ندارم. باید بگویم که بازخورد خوبی از جانب مخاطب‌ها گرفتم و به‌نظر می‌رسد که اثر را دوست داشتند.

او ادامه داد: همواره یکی از آرزوهای من ساختن مستندی بوده که مردم همانند بعضی از فیلم‌های داستانی برای تماشایش صف بکشند. خوشبختانه من در هفدهمین جشنواره «سینماحقیقت» هنگام اکران «برزخی‌ها» این صحنه را دیدم و توانستم رویایم را تحقق ببخشم. فکر می‌کنم یکی از دلایلی که باعث شد مخاطب «برزخی‌ها» را دوست داشته باشد این بود که من همه پیش‌ داوری‌ها و‌قضاوت‌ها را هنگام ساخت اثر کنار گذاشته و با دیدی بی‌طرفانه به سوژه نگاه کردم. من هم به قهرمان و هم به ضدقهرمان قصه فرصت حرف زدن دادم و اجازه دادم که خود تماشاگر تصمیم بگیرد که در کدامین سمت ماجرا بایستد.

افشار در پاسخ به این سوال که حمایت «سازمان فرهنگی رسانه‌ای اوج» ناخودآگاه می‌تواند منجر به پدید آوردن پیش‌داوری‌هایی‌ از جبهه‌گیری‌ مستند به سمت و سویی خاص شود، گفت: این طبیعت شرایط رسانه‌ای فعلی ما است که بستری برای پیش داوری پدید می‌آورد و متاسفانه ناگریز است. اما باید بگویم که در دوره همکاری‌ام‌ با سازمان اوج من حتی یک‌بار هم از کسی نشنیدم که بگوید این حرف را در مستندت بزن یا برای مثال این سخن را نگو. تجربه من با این سازمان کاملا حرفه‌ای بود و با شیوه روایت من بسیار همراهی شد.

او ادامه داد: به نظر من اینکه سازمان فرهنگی‌رسانه‌ای اوج تصمیم گرفته تا به این موضوع بپردازد خودش اتفاق محترمی است. حتی یکی از مصاحبه‌شونده‌هایم‌ در مستند نمی‌توانست باور کند که اوج پای این کار است. انگار که سازمان اوج خودش را در جایگاه حوزه هنری سی یا چهل سال پیش گذاشته و با ساخت این مستند به خودش نهیب می‌زند و از وقوع وقایعی پیشگیری می‌کند و این کاری ارزشمند است.

این کارگردان درباره تازه‌ترین فعالیت خود گفت: ایده ساخت مستندی از اواسط تولید «برزخی‌ها» در ذهنم شکل گرفته بود اما ساختن آن برایم بسیار دور از ذهن می‌نمود. پس از اینکه به‌صورت جسته و گریخته شروع به طرح موضوع کردم، متوجه شدم مثل اینکه کار، خیلی هم دور از ذهن نیست و قابلیت ساخته شدن دارد. امروز مشغول به ساخت همین مستند هستم که به سوژه‌ای جنجالی در عصر تاریخ معاصر ایرانی می‌پردازد.

او در پایان گفت: دوست دارم به این نکنه اشاره کنم که این‌روزها بیشتر از هر چیزی باید به جوانان دهه هفتاد بها داده شود. من دهه هفتادی هستم و می‌دانم چگونه باید به شیوه‌ای که تاثیرگذار باشد و دغدغه هم‌نسلی‌هایم را بگوید کار کنم. البته من خودم را در جایگاه مدل دادن نمی‌دانم بلکه می‌خواهم پلی باشم تا صداهایمان‌ را به گوش افرادی برسانم که موثر هستند. پیشتر به جوانان دهه شصتی بها داده شده بود و حالا نوبت به جوانان دهه هفتاد است که فضای کار برایشان فراهم شود


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند