اسکار

مسن‌ترین بازیگر برنده اسکار درگذشت

به گزارش ردکارپت فیلم: «کریستوفر پلامر» هنرپیشه مشهور کانادایی و مسن‌ترین بازیگر برنده جایزه اسکار در تاریخ، در ۹۱ سالگی درگذشت.

کریستوفر پلامر بازیگر پیشکسوت کانادایی که به بازی در فیلم‌هایی چون اشک‌ها و لبخندها، مردی که می‌خواست سلطان باشد و تمام پول‌های جهان شناخته می‌شود، در سن ۹۱ سالگی در منزلش واقع در کانکتیکات آمریکا به مرگ طبیعی درگذشت.

پلامر ۷۰ سال در سینما بود و در نقش‌های متنوعی بازی کرد. وی نخستین بار در سال ۱۹۵۸ میلادی در فیلم موزیکال Stage Struck جلوی دوربین رفت و بزرگترین موفقیتش در عرصه سینما را در سال ۱۹۶۵ برای بازی در نقش کاپیتان فون تراپ در فیلم اشک‌ها و لبخندها به دست آورد. در سال ۲۰۱۷ وقتی کوین اسپیسی به سوءرفتار جنسی متهم شد، پلامر جایش را در فیلم تمام پول‌های جهان ساخته ریدلی اسکات گرفت. اسکات آن موقع در تحسین مهارت بازیگری پلامر گفته بود: چه در شاه لیر باشد، چه در اشک‌ها و لبخندها، او (پلامر) جذابیت بالایی دارد. این مرد مثل یک کتاب رنگ‌آمیزی واقعی است، از پس هر نقشی برمی‌آید.

تمام پول‌های جهان (۲۰۱۷)

پلامر در سال ۱۹۲۹ به عنوان یکی از نوادگان سومین نخست وزیر کانادا در تورنتو متولد و در شهر کبک بزرگ شد. وی پس از فارغ التحصیلی وارد عرصه تئاتر شد و در نمایش‌هایی چون هنری پنجم، هیاهوی بسیار برای هیچ و ریچارد سوم بازی کرد. این بازیگر کانادایی در سال ۱۹۶۵ با فیلم اشک‌ها ولبخندها به یک ستاره سینما تبدیل و پس از این فیلم برای بازی در فیلم‌های بزرگی چون تاراج شاهانه خورشید، جنگ بریتانیا، واترلو و بازگشت پلنگ صورتی انتخاب شد.

اشک‌ها و لبخندها (۱۹۶۵)

پلامر در فیلم مردی که می‌خواست سلطان باشد نقش رودیارد کیپلینگ و در فیلم قتل سفارشی نقش شرلوک هلمز را بازی کرد. وی در آن دوره در تئاتر نیز حضور موفقی داشت و در سال ۱۹۷۳ برای بازی در نمایش موزیکال Cyrano جایزه تونی را دریافت کرد.

چاقوکشی (۲۰۱۹)

از دیگر نقش‌آفرینی‌های این بازیگر پیشکسوت می‌توان به بازی در فیلم‌های چاقوکشی (Knives Out) و ۱۲ میمون (۱۲ Monkeys) اشاره کرد.

پلامر همین که به دهه نهم زندگی نزدیک ‌شد، در عرصه بازیگری پیشرفت قابل توجهی کرد. وی در سال ۲۰۱۰ برای بازی در آخرین ایستگاه، با موضوع آخرین سال زندگی لئو تولستوی رمان نویس مشهور روس، برای اولین بار نامزد جایزه اسکار شد و با این که در رقابت برای اسکار بهترین بازیگر مکمل مرد از کریستف والتس شکست خورد اما نامزدیش توجهات را به او جلب کرد و باعث شد دو سال بعد برای فیلم تازه‌کارها در همین شاخه برنده اسکار شود. وی که در آن زمان ۸۲ سال داشت، به عنوان مسن‌ترین بازیگر برنده جایزه اسکار در تاریخ شناخته شد. پلامر در سال ۲۰۱۸ وقتی ۸۸ ساله بود نیز برای فیلم تمام پول‌های جهان نامزد جایزه اسکار شد و یک رکورد دیگر در تاریخ این جایزه معتبر سینمایی به جا گذاشت.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند