ازبکستان

معرفی برندگان استعداد آسیایی جشنواره شانگهای

به گزارش ردکارپت فیلم: در حالی که «یکشنبه» از کشور ازبکستان برنده جایزه اصلی استعدادهای جدید آسیایی در جشنواره فیلم شانگهای شد، ۲ جایزه از این بخش نیز به فیلم‌های ایرانی رسید.

«یکشنبه» ساخته شوکر خولیکوف کارگردان ازبکستانی به عنوان بهترین فیلم بخش استعدادهای جدید آسیایی بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم شانگهای انتخاب شد. در همین حال جایزه بهترین بازیگر زن و بهترین فیلمبرداری هم به ترتیب به فیلم‌های «یک و نیم اسب بخار» و «علت مرگ: نامعلوم» از ایران اهدا شد.

جوایز استعدادهای جدید آسیایی جوایز «جام طلایی» نامیده می‌شوند، اما خارج از بخش رقابت رسمی جشنواره جای دارند و بهترین استعدادهای جدید و نوظهور را بررسی می‌کنند.

جایزه بهترین کارگردانی در بخش استعدادهای جدید آسیایی بین ۲ نفر تقسیم شد؛ لو دونگ چینی برای فیلم «مه» و آیسلطان سیت قزاقستان برای «قاش» به عنوان برندگان این بخش انتخاب شدند. لو پیش از این ۱۰ سال پیش در بازار پروژه جشنواره شانگهای حضور داشت و از آن زمان یک فیلم دیگر را تکمیل کرده است.

آکتان آریم کوبات، ریئیس داوران بخش استعدادهای جدید آسیایی گفت: موضوع‌های معاصر برای بیان تفکر عمیق جامعه و بشریت در این بخش اهمیت داشتند. واقعا امیدوارم فیلمسازان جوان و با استعدادی مانند شما بتوانند به خلق و کمک به صنعت فیلم ادامه دهند.

هیات داوران بخش استعدادهای جدید آسیایی در بیانیه رسمی خود گفتند: آثار کارگردان‌های جدید کاملا پخته و موضوع‌هایی که انتخاب کرده‌اند هم مبتکرانه هستند. آنها دیگر شبیه تازه کارها نیستند.

برندگان جوایز بخش استعدادهای جدید آسیایی شانگهای

بهترین فیلم: «یکشنبه» شوکر خولیکوف (ازبکستان)

بهترین کارگردان (برندگان مشترک):

آیسلطان سیت برای «قاش» (قزاقستان)

لو دونگ برای «مه» (چین)

بهترین بازیگر مرد: یو هائو برای «رویای روز» ساخته وانگ زیچوان (چین)

بهترین بازیگر زن: سرور پیروانی برای «۱.۵ اسب بخار» ساخته رسول کاهانی (ایران)

بهترین فیلمنامه: چن شیائیو برای «با قایق رفته» (چین)

بهترین فیلمبرداری: داوود ملک حسینی برای فیلم «علت مرگ: نامعلوم» ساخته علی زرنگار (ایران)

۲ فیلم «۱.۵ اسب بخار» به کارگردانی رسول کاهانی و «علت مرگ: نامعلوم» به کارگردانی علی زرنگار نمایندگان ایران در بخش استعدادهای جدید آسیایی جشنواره شانگهای ۲۰۲۳ بودند.

فیلم سینمایی «آزردگان» سومین ساخته مهدی فرد قادری هم تنها نماینده سینمای ایران در بخش مسابقه اصلی جشنواره شانگهای است.

هیات داوران اصلی مسابقه جام‌های طلایی برندگان خود را روز یکشنبه معرفی می‌کند.

جشنواره شانگهای چین (SIFF) که سال ۱۹۹۳ شروع به کار کرد به عنوان یکی از مهم‌ترین و معتبرترین رویدادهای فرهنگی قاره آسیا و جهان شناخته می‌شود. بیست و پنجمین دوره این رویداد از ۹ تا ۱۸ ژوئن ۲۰۲۳ (۱۹ تا ۲۸ خرداد ۱۴۰۲) در شهر شانگهای چین با حضور بزرگان سینمای جهان برگزار می‌شود


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند