کارگردان

من شهروند درجه یک هستم، اما…

به گزارش کامینگ سون موزیک: کارگردان مستند «خلیج فارس» با انتقاد از رفتارهایی که در ایران با متخصصان برخی حوزه‌ها می‌شود از پیشنهادی‌که برای نمایش فیلمش در جشنواره فجر دریافت کرده خبر داد و در عین حال اعلام کرد که فعلا تمایلی به نمایش مستند خلیج فارس در ایران ندارد.

 رامین اردستانی یک غواص عمق زیاد است که در طول سال‌ها تصاویری را از زیر آب خلیج فارس ثبت کرده است. او پنج سال قبل کتابی را با نام خلیج فارس رونمایی کرد که حدود ۱۷۰ قطعه عکس از جذابیت‌های زیر آب خلیج فارس را نشان می داد.

این هنرمند عکاس در سال ۱۴۰۰ مستندی را با نام خلیج فارس آماده کرد که علاوه بر نمایش زیبایی‌های زیست محیطی خلیج فارس، اطلاعاتی فراتر از یک مستند محیط زیستی زیبایی‌شناسانه را ارائه می‌کند مثل داده‌هایی که در ارتباط با گونه‌هایی از آبزیان برای اولین بار به نام ایران شناخته می شود.

ساخت این مستند پنج سال از اردستانی زمان گرفته و او ماه‌ها  با اقامت و چادرزنی در حاشیه خلیج فارس در ساعت‌های مختلف شبانه روز زیر آب رفته و گاهی برای به تصویر در آمدن حیات آبزیان یا گیاهانی در زیر دریا ساعت‌ها و هفته‌ها وقت صرف کرده است.

نکته جالب توجه درباره این مستند آن است که وقتی اردستانی پس از پنج سال سراغ برخی موقعیت‌هایی که پیش‌تر در زیر آب فیلمبرداری کرده، رفته است متوجه می‌شود به دلیل اثرات ناشی از گرم شدن زمین‌ و دستکاری انسان‌ها در طبیعت بکر زیر آب خلیج فارس بسیاری از زیبایی‌ها و گونه‌های گیاهی آنجا از بین رفته و همین سبب خواهد شد آبزیانی که برخی از آن‌ها فرسنگ‌ها از اقیانوسی دیگر به خلیج فارس آمده‌اند از اینجا فراری شده و زیبایی ناب خلیج فارس که در بخشهایی در دنیا نظیر ندارد در حال نابودی است.

من شهروند درجه یک هستم، اما...

اردستانی که سال‌هاست در ژاپن زندگی می‌کند و چندان با روال حضور در جشنواره‌های داخلی آشنا نیست، مدتی قبل‌ در صدد برمی‌آید که فیلم خود را در جشنواره فجر نشان دهد ولی راه شرکت در آن عبور از مسیر جشنواره حقیقت بود. آنطور که خودش می‌گوید در گفت‌وگویی با یکی از مسئولان مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی تیزری کوتاه از فیلم را نشان می‌دهد تا در صورت تایید اولیه سراغ آماده کردن نهایی فیلم برود. در نهایت می‌شنود که فیلمش برای افتتاحیه نمایش داده می‌شود و او صبح یک روز پنجشنبه نسخه‌ای از فیلم را تحویل می‌دهد و نامه دبیرخانه را نیز می‌گیرد اما فیلمش پذیرفته نمی‌شود.

در این باره دبیر جشنواره توضیح داده بود که صرفا یک تریلر به جشنواره داده شد ولی اردستانی این موضوع را به استناد نامه دبیرخانه رد می‌کند.

اگرچه فرصت شرکت در جشنواره حقیقت از دست رفت، اما اردستانی به ایسنا می‌گوید که اخیرا از جشنواره فجر به تهیه‌کننده فیلمش گفته شده، اگر تمایل داشته باشند زمانی را برای نمایش فیلم در جشنواره اختصاص می‌دهند ولی او این پیشنهاد را رد کرده است. «واقعیت این است که من به عنوان یک متخصص با سرمایه شخصی کاری را برای نشان دادن ارزش یک سرمایه ملی انجام دادم ولی برخوردی دیدم که بعید می‌دانم در کشورهای دیگر با متخصصانشان صورت گیرد. من شهروند درجه یک این مملکت هستم که اینطور نتیجه کارم پس از پنج سال را نشان دادند. البته تاکید می کنم ‌که اصلا به دنبال رقابت با شرکت در مسابقه و دریافت جایزه نبوده و نیستم، فقط می خواستم درباره خلیج فارس یک اثر متفاوت و تازه دیده شود. بویژه آنکه در خلیج فارس اتفاق‌هایی در حال رخ دادن است که از ناآگاهی مردم و مشکلات اقتصادی آن‌ها ناشی می‌شود و ضرروی است که یک کار فرهنگی اساسی برای بومیان منطقه و برای حفظ خلیج فارس انجام شود.»

اردستانی سال ۹۵ وقتی برای رونمایی کتابش در ایسنا حضور داشت گفته بود که حدود سی سال است در خلیج فارس کار می‌کند و همیشه دوست داشته از اعماق خلیجی که از آن ارتزاق می کند عکاسی کند و زیبایی‌های آنجا را به دیگران نشان دهد. او گفته بود: نمی‌دانم چرا ما همیشه منتظریم شبکه‌هایی مانند بی‌بی‌سی یا نشنال جئوگرافیک از طبیعت ما  مستند بسازند. من برخلاف بسیاری از دولتمردان می‌توانم به خوبی فارسی را صحبت کنم در صورتی که در ادبیات آنها کسی که از خارج بیاید جایگاه خیلی بهتری نسبت به شخص داخلی پیدا می کند. اگر من خارجی بودم و به این کشور می آمدم بهترین امکانات را می‌دادند و از من حمایت می‌کردند.

او این گفته ها را در حالی مطرح کرده بود که مستند خلیج فارس را در طول پنج سال و با هزینه شخصی ساخته؛ مستندی که گفتار متن آن را نصرالله مدقالچی خوانده بدون آنکه درخواستی برای دستمزد داشته باشد.

اردستانی کتاب عکس‌های خلیج فارس را به ۱۷۵ شهید غواص عملیات کربلای ۵ تقدیم کرده بود تا شاید یاد آن ها دوباره زنده شود.

چند سال قبل محمدرضا میری باستان شناس و ایران شناس درباره آنچه اردستانی در خلیج فارس انجام داده، گفته بود: از بس درباره خلیج فارس کار سیاسی کرده‌ایم و برای تغییر نکردن عنوانش انرژی گذاشتیم، در معرفی ابعاد زندگی آن غفلت کرده‌ایم. انجام کار فرهنگی در ایران به خصوص در بخش ایران‌شناسی بسیاری یتیم مانده و از مناظر مختلف توجه کافی به آن نمی شود.

به گفته وی خلیج‌فارس جذابیت‌های مردم‌شناختی بسیاری در زیر آب دارد و اگر امنیتش تامین باشد و جنگی وجود نداشته باشد به نوعی می‌تواند پتانسیل گردشگری ایران باشد، ولی متاسفانه توجه کافی به آن نشده تا جذابیت‌های بسیار زیست‌محیطی‌اش که به دلیل وجود نفتکش‌های بزرگ در حال خطر است دیده نشود. میری تاکید کرده بود: اگر خبرگزاری‌ها و مراکز اطلاع رسانی توجه را به تخریب‌های صدمه زننده‌ی زیست محیطی خلیج فارس معطوف نکنند ممکن است زیبایی‌ها و تنوع زیستی خلیج فارس از بین برود و این همان اتفاقی است که تصاویر ثبت شده در طول پنج سال مستند رامین اردستانی به آن اشاره شده است.

من شهروند درجه یک هستم، اما...

 


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند