مقاومت

موضوع خانواده در سینمای مقاومت از پهپاد و سلاح مهم‌تر است

به گزارش ردکارپت فیلم: فیلمساز بوسنیایی با بیان این که جای مساله خانواده در سینمای مقاومت خالی است، گفت: غربی‌ها روی خانواده تمرکز کرده‌اند و امروزه موضوع خانواده از پهپاد و دیگر موضوعات در سینمای مقاومت مهمتر است.

عادل حاج محمد اوویچ  درباره جشنواره فیلم ایثار اظهار داشت: ایثار را می‌توان در تامین معیشت فرزندان توسط والدینشان دید و از این بالاتر نیست. فیلم‌های مقاومت نباید محدود به جنگ شود بلکه آینده‌نگری لازم است.

وی از برگزاری جشنواره فیلم ایثار به عنوان حرکت خیلی خوبی در تبیین مساله مقاومت نام برد و گفت: به نظرم باید زودتر از اینها نسبت به برگزاری جشنواره اقدام می‌شد. جشنواره‌ها عمدتا هنری و موضوعی هستند و این جشنواره با موضوع ایثار و مقاومت برگزار شد.

شعای جشنواره فیلم ایثار در سراسر جهان گسترش می‌یابد

فیلمساز بوسنیایی گفت: چون این جشنواره به میزبانی ایران برگزار می‌شود شعای آن نه تنها در جهان اسلام که خارج از آن هم گسترش خواهد یافت. بحث ایثار و مقاومت فراتر از جهان اسلام است و شاید اهمیت آن در فرامرزها بیشتر هم باشد. ایثار و مقاومت در دین و فرهنگ ما است. مقاومت و ایثار از ادوار گذشته در فرهنگ ایران بود و بعد از انقلاب مساله‌ای منطقه‌ای شد. گفتمانی که ایران در زمینه مقاومت دارد بسیار حائز اهمیت است.

وی افزود: مرحله سوم مقاومت که خارج از محدوده ایران و منطقه غرب آسیا، شمال آفریقا و جنوب شرق آسیاست خیلی ضرورت دارد. گام سوم ایثار و مقاومت برای آمریکای لاتین و حتی اروپا شاید لازم باشد. با دوستانم در بوسنی که صحبت می‌کردم اطلاع نداشتند که چنین جشنواره‌ای در ایران برگزار می‌شود.

داور جشنواره فیلم ایثار گفت: این نوع نگاه هنری و هنرمندان به مساله مقاومت خیلی مهم است. کار هنری به هر خانه‌ای راه پیدا کرده و ماندگار می‌شود و برخی آثار راه یافته از فیلمسازان ایرانی و دیگر کشورهای اسلامی به جشنواره از این حیث شاهکار و قابل تحسین و تقدیرند. حتی اثری از اسپانیا درباره صحرای غربی و مساله مین زدایی ارائه شده بود که نشان از تحقیقات جدی برای ساخت این اثر داشت.

جا دارد که در بحث فلسطین، عراق، سوریه، داعش، مقاومت و شهید قاسم سلیمانی بیشتر کار شودوی تاکید کرد: جا دارد که در بحث فلسطین، عراق، سوریه، داعش، مقاومت و شهید قاسم سلیمانی بیشتر کار شود. این یک نیاز است. جشنواره فیلم ایثار زمینه‌ساز تولیدات و عرضه آثاری در این مساله‌هاست. در آینده شاید بیشتر موضوعات جشنواره فیلم ایثار از سوی دیگر کشورهای محور مقاومت باشد.

محمد اوویچ گفت: منظور من از مقاومت، تنها دفاع از حرم و موضوعات جنگ و سلاح نیست بلکه ایثار و مقاومتی نهفته در هر انسانی است و باید آن را بیدار کرد. با این جشنواره و چنین فیلم‌هایی می‌توان آن را در هر شخصی دید که مقاومت از ایثار به وجود می‌آید و خودشناسی از ایثار ناشی می‌شود.

این فیلمساز بوسنیایی به مساله سرمایه، ایده و امکانات در ساخت آثار مقاومت اشاره کرد و گفت: برخی فیلمسازها به ساخت فیلم‌ها نگاه تجاری دارند. تهیه‌کنندگان به برگشت سرمایه فکر می‌کنند اما محور مقاومت با دیگر حوزه‌ها متفاوت است.

وی گفت: پیشتر، ایده‌ای در فیلم‌های مقاومت نبود و ایران قدم نخست را در این زمینه برداشت که اکنون به الگویی تبدیل شده است.

محمد اوویچ درباره ساخت آثار مشترک در حوزه سینمای مقاومت هم گفت: این گام بعدی است که جشنواره فیلم ایثار زمینه‌ساز آن بود. جشنواره محل خوبی برای سنجش و آشنایی فیلمسازان کشورهای حوزه مقاومت بود.

مقاومت و ایثار از جنگ هم مهمتر است. چون قبل و بعد از جنگ، ایثار و مقاومت اختیاری است و ایده‌ای برای چالش به وجود می‌آید تا درباره موضوعات آن همفکری و ارائه اثر کنندوی تاکید کرد: مقاومت و ایثار از جنگ هم مهمتر است. چون قبل و بعد از جنگ، ایثار و مقاومت اختیاری است و ایده‌ای برای چالش به وجود می‌آید تا درباره موضوعات آن همفکری و ارائه اثر کنند.

محمد اوویچ از آژانس شیشه‌ای، مردی از جنس بلور و از کرخه تا راین به عنوان فیلم‌های دارای پیام و محتوا و به عنوان بارزترین فیلم‌های ایرانی در حوزه مقاومت نام برد و افزود: غریب و به وقت شام هم فیلم‌های خوبی بودند اما باید روی آثاری چون آژانس شیشه‌ای باید بیشتر کار کرد.

فیلمساز بوسنیایی با بیان این که برقراری ارتباط میان اثر و بیننده خیلی مهم است تصریح کرد: شاید فرد یا افرادی در کره جنوبی، ژاپن یا بولیوی نتواند شهادت را بفهمند. در ایران، عراق، سوریه و لبنان مساله شهادت بارز است اما در ونزوئلا، مکزیک و برزیل را نمی‌فهمند.

وی اظهار داشت: فیلم‌ها برای جهانی شدن باید معیارهای جهانی شدن پیدا کنند. نگاه بیننده و مخاطب اهمیت دارد و باید فیلم به گونه‌ای ساخته شود که معیارهای جهانی را با خود داشته باشد و هر کسی در هر گوشه‌ای از دنیا بتواند آن را بفهمد.

 

محمد اوویچ گفت: مجید مجیدی، عباس کیارستمی و اصغر فرهادی را در بوسنی همه می‌شناسند این شاید بدان خاطر است که آثارشان از سوی غرب جایزه می‌گیرند. غربی‌ها از آثاری که مطابق با دیدگاه خودشان است استقبال می‌کنند.

وی گفت: ایران توانسته زمینه‌ساز حرکتی در ایثار و مقاومت باشد و این باید به آثار مشترک در میان کشورهای حوزه مقاومت بیانجامد.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند