ثمر

نمایشنامه‌نویسی «ثمر» به پایان رسید

به گزارش ردکارپت فیلم: مراسم اختتامیه نخستین جشنواره نمایشنامه‌نویسی «ثمر» با اعلام نفرات برتر دوشنبه ۹ اسفندماه در فرهنگسرای خانواده برگزار شد.

نخستین جشنواره نمایشنامه نویسی «ثمر» به منظور کشف استعدادهای جدید و بهره‌گیری از تجارب نمایشنامه‌نویسان و هنرمندان تئاتر با رویکرد خانه و خانواده در سه بخش نمایشنامه‌نویسی برای آثار صحنه‌ای، نمایش کودک و نوجوان و نمایش محیطی و میدانی توسط فرهنگسرای خانواده و با مشارکت مدیریت مرکز هنرهای نمایشی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برگزار شد.

این جشنواره با دبیری سعید خمان روز دوشنبه ۹ اسفند برگزیدگان خود را معرفی و به پایان رسید.

شیوا مقدم رییس فرهنگسرای خانواده در این مراسم ضمن ارائه گزارشی از نحوه شکل‌گیری و انتشار فرخوان این جشنواره، یادآور شد: یکی از راه‌های انتقال فرهنگ رسمی کشور به نسل‌های جوان، استفاده از هنر است و در این راه نمایشنامه نویسی اهمیت فراوان دارد.

سپس اسماعیل فلاح خیر نماینده سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران اظهار کرد: با توجه به رویکردهای شهرداری تهران، این معاونت میزبان برنامه‌هایی است که در افق تمدن نوین اسلامی در بستر بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی اجرا خواهد شد.

در ادامه علی عطایی مدیر امور هنرهای نمایشی سازمان فرهنگی هنری شهرداری نیز با اشاره به اینکه این جشنواره سومین مسابقه نمایشنامه نویسی در سال ۱۴۰۰ است، افزود: با توجه به تأکیدات مسئولان در حوزه خانواده این جشنواره با رویکرد خانه و خانواده برگزار شد. در دورانی که کرونا ما را آزار می‌دهد سعی شد با برگزاری مسابقه‌های نمایشنامه‌نویسی جنبشی در حوزه تئاتر داشته باشیم و تلاش داریم در سال آینده با راه‌اندازی خانه‌های نمایش در تمامی مناطق شهر تهران آهسته با حضور گروه‌های نمایشی فضاهای نمایشی خود را در اختیار مردم قرار دهیم.

فارس باقری نمایشنامه نویس و کارگردان تئاتر به عنوان یکی از اعضای هیأت داوران جشنواره «ثمر» هم به ایراد سخنانی پرداخت.

وی یادآور شد: نویسندگان با طرح مسأله اجتماعی در نمایشنامه‌های خود یک گزارش اجتماعی مهم به مسئولان می‌دهند و مسئولان از نمایشنامه‌ها باید بفهمند نبض جامعه بر چه بحران‌هایی می‌تپد و گسل‌های اجتماعی که نویسندگان دست روی آن می‌گذراند چیست به همین دلیل است که می‌گویم نمایشنامه گزارش اقلیت به اکثریت است. نویسندگان یک مکان‌نگاری و طرح مسأله اجتماعی گزارش می‌دهند.

در ادامه مراسم، برگزیدگان نخستین جشنواره نمایشنامه نویسی «ثمر» به شرح ذیل معرفی شدند:

بخش کودک نوجوان

قدردانی از مجتبی مقدم برای نمایشنامه «کامران و دیوک در جنگل اشباح» از خوزستان

برگزیده: غزاله مرصوصی برای نمایشنامه «ماهور» از تهران و علی سعادتی برای نمایشنامه «آزمایشگاه» از خراسان شمالی

بخش صحنه‌ای

رتبه سوم: محمد خسروپرست برای نمایشنامه «اسب‌ها هیچ زمانی کوچ نمی‌کنند» از تهران

رتبه دوم: ابراهیم عرب‌نژاد برای نمایشنامه «زمزمه مردگان» از کرمان و محدرضا یاری‌کیا برای نمایشنامه «من گوشت خرگوش دوست ندارم» از تهران

رتبه اول: رضا رضوانی‌فر برای نمایشنامه «نام تمام مردگان زهره است» از یاسوج


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند