حامد شیخی

نمایش «همبازی» در تماشاخانه ملک

به گزارش ردکارپت فیلم: حامد شیخی ، نویسنده و کارگردان «همبازی»، درباره موضوع و ایده نگارش این نمایش سخن گفت.

حامد شیخی ، نویسنده و کارگردان نمایش «همبازی» درباره این نمایش گفت: این نمایش نامه هم مانند کار‌های قبلی من، برگرفته از چند اثر است. این نمایش نامه‌ها عبارتند از نمایش بن بست نوشته ریچارد پارسونز، دلباخته نوشته آنا استیل من و مارک متیوس، مساله‌ای نیست نوشته دیوید آیوس، بذار ببینم فردا چی میشه نوشته مارک کریستلر و نمایش دو شخصیتی نوشته تنسی ویلیامز.

وی افزود: آغاز این نمایش بدین شکل است که یک زن و شوهر وارد تماشاخانه متروکه می‌شوند که تصمیم به اجرای نمایش در آنجا دارند. خاطره یک روز از گذشته در ذهن این مرد تداعی می‌شود، در همین حین بازگشت به زمان گذشته داریم که این زن و مرد مشغول تمرین نمایش «بن بست» بودند. آن بازیگر ما بین نمایش با فرد دیگری قرار دارد و نمایش «مساله‌ای نیست» را می‌خواهد تمرین کند، از طرفی منشی صحنه که با فرد دیگری در حال تمرین نمایش «بذار ببینم فردا چی میشه» است، این مرد را وارد بازی در نمایش «دلباخته» می‌کند، همه این‌ها در کنار هم قصه واحدی را ایجاد می‌کنند.

شیخی درباره انتخاب بازیگران این نمایش بیان کرد: بازیگران را در ورک شاپ انتخاب کردیم. دوستان علاقه‌مند به بازیگری در این ورک شاپ شرکت کردند و آنچه خودمان از بازیگری یاد گرفته ایم را به آنان هم یاد دادیم. در حین تمرین آنچه که باید یاد می‌گرفتند را آموزش دادیم. در نهایت نمایشی را با این عزیزان روی صحنه بردیم.

این کارگردان درباره ایده نگارش نمایش «همبازی» توضیح داد: یکسری از مسائل مانند خالی بودن سالن ها و ظهور کرونا به تئاتر لطمه می‌زد. همه این حواشی قصه این نمایش را شکل داده است. نمایش نامه‌هایی که اقتباس کردیم به این قصه نزدیک هستند و باعث شدند یک نمایشی را بر مبنای نبود حمایت‌ها از تئاتر بنویسم. ما امروزه به تئاتر متروکه رسیده ایم که حالا تماشاچی ندارد.

وی درباره شیوه اجرایی خود توضیح داد: همانند کار‌های قبلی فرم صحنه و لباس کاملا ساده است. از شیوه مینی مال در دکور استفاده کردم، یعنی کلا قطعات مساوی و قرینه کنار هم قرار گرفته اند و شکل مینی مال ایجاد کرده اند. زمان ۴۰ دقیقه و طیف رنگی لباس در گونه ی خاص است. غیر از رنگ بنفش، خاکستری و مشکی و سفید سعی کردیم رنگ دیگری انتخاب نکنیم.

گفتنی است نمایش «همبازی» به نویسندگی و کارگردانی حامد شیخی در بهمن و اسفند ۹۹ در تماشاخانه ملک روی صحنه می‌رود.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند