جشنواره

کارگردان ایرانی اولین برنده زن جایزه اصلی جشنواره ترانسیلوانیا شد

به گزارش ردکارپت فیلم: فیلم «مثل ماهی روی ماه» به کارگردانی درناز حاجی‌ها برنده جایزه برتر جشنواره فیلم ترانسیلوانیا ۲۰۲۳ شد.

درناز حاجی‌ها فیلمساز ایرانی، جایزه برتر جشنواره فیلم ترانسیلوانیا را به خانه برد.

هیأت داوران این جشنواره جایزه اصلی ترانسیلوانیا را برای «مثل ماهی روی ماه» به اولین فیلم این کارگردان اهدا کردند. این فیلم یک درام خانوادگی تکان دهنده درباره پدر و مادری است که وقتی پسر کوچکشان ناگهان حرف نمی‌زند، باید با مشکلات مختلف کنار بیایند.

میشل فرانکو فیلمساز مکزیکی از هیأت داوران با تاکید بر اصالت فرضیه، قدرت اجراها و هوشی که با آن موضوعی بسیار دشوار تصویر می‌شود «مثل ماهی روی ماه» را فیلمی خواند که مدت‌ها پس از پایانش هنوز یادش طنین‌انداز خواهد بود.

حاجی‌ها روی صحنه جایزه‌اش را از جفری راش بازیگر استرالیایی که برنده جایزه یک عمر دستاورد ترانسیلوانیا شده بود، دریافت کرد.

وی گفت: دریافت این جایزه باعث افتخار است و از شما برای سخنرانی شگفت‌انگیزتان تشکر می‌کنم. خیلی تحت تأثیر قرار گرفتم و بسیار خوشحالم که این جایزه را از جفری راش دریافت کردم. حاجی‌ها با قدردانی از سپیدار طاری که جایزه بهترین بازیگری جشنواره را به صورت مشترک با ناچو کوسادا برای «بربرها» دریافت کرد، گفت: بسیار خوشحالم که اعضای هیأت داوران این فیلم را چنین درک کردند.

وی افزود: واقعاً فکر می‌کنم فرقی نمی‌کند یک بچه ۵ ساله باشید یا یک زن ۵۰ ساله. اگر مجبور به انجام کاری باشید، حتی اگر به نظر عادی باشد، فقط احساس خفگی می‌کنید و احساس می‌کنید در دام افتاده‌اید و ممکن است سکوت اختیار کنید.

پیروزی این کارگردان ایرانی شبی تاریخی را رقم زد زیرا برای اولین بار جایزه اصلی جشنواره ترانسیلوانیا به یک کارگردان زن اهدا شد.

در این مراسم کارولینا مارکوویچ برزیلی برای کمدی سیاه «زغال چوب» جایزه بهترین کارگردانی را دریافت کرد و تیا کووو فنلاندی برای «زمان خانواده» جایزه ویژه هیأت داوران را از آن خود کرد.

در بخش مسابقه روزهای رومانیایی، ولاد پتری، مستندساز، جایزه برتر را برای «میان انقلاب‌ها» به دست آورد. جایزه بهترین فیلم اول این بخش هم به آندری تاناسه برای «روز ببر» تعلق گرفت.

در این مراسم همچنین یک جایزه هم به هنرپیشه رومانیایی هوراسیو مالهله اهدا شد و در همین حال از اولیور استون کارگردان آمریکایی نیز با اهدای جایزه برای یک عمر دستاورد هنری تجلیل شد.

فیلم «زن، مرد، بچه» که در سطح جهانی با عنوان «مثل ماهی روی ماه» شناخته می‌شود تنها نماینده ایران در بخش مسابقه ترانسیلوانیا ۲۰۲۳ بود و فیلم‌های «جنگ جهانی سوم» ساخته هومن سیدی، «تفریق» ساخته مانی حقیقی و سریال «آکتور» ساخته نیما جاویدی در بخش‌های جنبی این رویداد سینمایی به نمایش درآمدند.

بیست و دومین دوره فستیوال فیلم ترانسیلوانیا در رومانی، شنبه شب به کار خود خاتمه داد.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند