شکسپیر

«سندرم هملت» ایرانی در آرشیو جهانی شکسپیر ثبت شد

به گزارش ردکارپت فیلم: نمایش «سندرم هملت» به کارگردانی مسعود طیبی در آرشیو شکسپیر ثبت جهانی شد.

نمایش «سندرم هملت» جدیدترین اقتباس مسعود طیبی از شکسپیر در آرشیو شکسپیر ثبت جهانی شد. «سندرم هملت» به تهیه کنندگی سمیه طیبی پس از نمایش «افلیا» دومین اثر اقتباسی این کارگردان است که در آرشیو جهانی شکسپیر با شاخص اجرای مدرن از شکسپیر ثبت می‌شود.

مسعود طیبی تا کنون پنج نمایش اقتباسی براساس آثار شکسپیر را روی صحنه برده است. طیبی تنها کارگردان ایرانی است که اجراهای اقتباسی و مدرن او از شکسپیر در این آرشیو بین‌المللی ثبت شده است.

نمایش «سندروم هملت» بر اساس نمایشنامه «هملت» و بر پایه ۲ محور بیماری سایکوسوماتیک و نگاه یان کات به شکسپیر معاصر نوشته شده است که تناقض ابعاد شخصیتی هملت پس از مرگ پدر را به تصویر می‌کشد.

«سندرم هملت» ایرانی در آرشیو جهانی شکسپیر ثبت شد

عنوان «سندرم هملت» بحرانی روانی یا نمایشی ساختگی از عدم تعادل عقلی است که می‌تواند در هر انسانی بر اساس موقعیت و رخداد بروز کند. «سندرم هملت» به عنوان نظریه‌ای چالش برانگیز طی تحقیقات متعددی از مجرمان در دادگاه‌های آمریکا تدوین شده است که می‌کوشند برای تبرئه شدن از ارتکاب به جرم، واکنش‌های روانی عمدی یا غیر عمدی مبنی بر مشکلات روان تنی در زمان ارتکاب به جرم نشان دهند.

کارگردانی این نمایش بر اساس ساختار بازیگری بیومکانیک میرهولد بنا شده است که ساختاری متشکل از آماده سازی، حرکت و نقطه پایانی دارد.

«سندرم هملت» شهریور ماه سال گذشته در مرکز تئاتر مولوی روی صحنه رفت. کیوان بهرامی، روژین پناهی، دیاکو افسر، حسین ابراهیم نیا و مسعود طیبی در این نمایش ایفای نقش کرده‌اند.

دیگر عوامل نمایش عبارتند از محمدجواد بهروز، یگانه کیاپاشا، یگانه محمدی، محمدجواد شیخ، بتسابه نعیمایی، بیتا حمزه، مجتبی گیویان، پریسا آرامش، احسان دوامی، پویا حیدری و علیرضا بهروز.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند