حمید بهرامیان

همه آنچه باید از “چوب خط” بدانید

به گزارش ردکارپت فیلم: مجموعه تلویزیونی ” چوب خط ” به کارگردانی حمید بهرامیان و تهیه کنندگی منصور سهراب پور، از ۱۴ اسفند ماه، هر شب ساعت ۲۰:۴۵ از شبکه سوم سیما به روی آنتن می رود. این سریال که تصویربرداری آن همچنان ادامه دارد، قرار است در ۱۵ قسمت پخش شود.

شبکه سوم سیما، امسال برای پنجمین بار است که اقدام به پخش یک سریال کمدی می‌کند. پیش از این دوپینگ، آخر خط، صفر بیست و یک و باخانمان در قالب کمدی از این شبکه به روی آنتن رفتند که از میان آنها، تنها باخانمان به کارگردانی برزو نیک نژاد توانست به موفقیتی نسبی دست یابد.
درباره چوب خط

چوب خط که توسط علی دلگشایی و بر اساس طرحی از بابک کایدان به نگارش درآمده، یک کمدی اجتماعی و خانوادگی است که به تفتوت طبقات اجتماعی و مشکلات اقتصادی مردم می‌پردازد و خرده داستان‌هایی در کنار قصه اصلی روایت می‌شود. فرخ فرخنده، مسافری که از خارج از کشور به وطن باز می‌گردد و همزمان با رسیدنش مشکلات و اتفاقات عدیده ای او را غافلگیر می‌کند. حالا وقت آن است که با یاری خانواده و همسایگان بر مشکلات فائق آید. در اصل چوب خط به باز کردن گره مشکلات توسط خانواده‌ها می‌پردازد و اینکه با کمک یکدیگر می‌توانیم بر مشکلات غلبه کنیم.

حمید بهرامیان که سابقه دستیاری کارگردان در آثاری همچون نردبام آسمان، پرسه در مه، سقوط یک فرشته و… را در کارنامه خود دارد، بعد از کارگردانی فیلم سینمایی ملاقات با جادوگر، حالا با چوب خط، برای نخستین بار کارگردانی سریال را تجربه کرده است.

اگرچه تاکنون تنها چند قسمت ازاین سریال پخش شده است و نمی‌توان درباره آن قضاوت قطعی نمود اما به نظر می‌رسد شروع چندان موفقی نداشته است. چوب خط در نقطه شروع نتوانسته است با پرداخت جذاب قصه و ایجاد موقعیت‌های کمدی جذاب، انگیزه دنبال کردن قصه را در مخاطب ایجاد کند. این مجموعه از شوخی‌های نه چندان بامزه هم ضربه خورده و کمدی آن هم انتظارات مخاطب را برآورده نمی کندو همهمه کاراکترها و جیغ و فریادهای دسته جمعی آنها، بیشتر از اینکه بامزه باشد، حوصله تماشاگر را سر می‌برد. در مجموع اگر این سریال با همین منوال پیش برود و قصه، پر اتفاق و خوش ریتم جلو نرود، گمان آن می‌رود که چوب خط هم به جمع کمدی‌های شکست خورده شبکه سه در سال ۹۹ اضافه شده و به سرنوشت آنها یعنی از دست دادن مخاطبان دچار شود.

شاید اگر موقعیت‌های کمدی این مجموعه جان بگیرد و همچنین با اضافه شدن بازیگرانی همچون اکبر عبدی، چوب خط از شکست خوردن نجات یابد.
درباره بازیگران چوب خط

ترکیب بازیگران سریال چوب خط یک ترکیب درست و غیر تکراری است. به نظر می‌رسد بهرامیان در انتخاب بازیگرانش هوشمندی به خرج داده است تا ترکیب تازه ای را به مخاطب معرفی کند. حسن زارعی، الهام پاوه نژاد، بهار کاتوزی، میناجعفرزاده، محمود جعفری، امیر مهدی ژوله، امیر نوری، علیرضا خمسه و اکبر عبدی بازیگران اصلی این سریال هستند.

حسن زارعی که با سریال دیوار به دیوار و با نقش ” خلیل زاده ” درخشید، نشان داده است که جدیت او می‌تواند در آثار کمدی به تقویت شوخی‌ها و ایجاد موقعیت‌های بامزه کمک کند.

آخرین حضور الهام پاوه نژاد در تلویزیون به سریال هیأت مدیره به کارگردانی مازیار میری در سال ۹۶ باز می‌گردد و پس از آن این بازیگر فقط در سریال مانکن ایفای نقش کرده که آن هم در شبکه نمایش خانگی منتشر شد. پاوه نژاد در چوب خط به خوبی نقش مادر نگران خانواده را بازی کرده که خرابکاری‌ها را رفع و رجوع می‌کند.

امیر مهدی ژوله نیز که سال‌ها نویسندگی آثار مهران مدیری را بر عهده داشت، در چند سال اخیر مورد غضب مدیران تلویزیون قرار گرفته و ممنوع التصویر شده بود. آخرین حضور او در تلویزیون به عنوان بازیگر، سری اول مجموعه دیوار به دیوار بود و او به دلیل ممنوالتصویر شدن، از حضور در سری دوم این مجموعه بازماند. ژوله که چندی پیش با راه اندازی هشتگ من و سانسورچی از تلویزیون فاصله گرفته بود، با انتشار پستی در صفحه اینستاگرامش از بازگشت خود به تلویزیون خبر داد و نوشت: ” رابطه ما و تلویزیون، در دوره‌ای پر از دلخوری و گلایه و ناراحتی شد که قطعاً بخشی از آن به خاطر بعضی بی توجهی‌ها یا قصور من بوده است. ”

او در چوب خط بازی استاندارد و قابل قبولی را ارائه کرده است.

بهار کاتوزی بازیگر جوانی است که با وجود حضور در چندین اثر سینمایی و تلویزیونی در طول دوران کاری خود، امسال با فیلم سینمایی جهان با من برقص دیده شد، حالا در این سریال نقش پررنگی دارد که از اجرای آن به خوبی برآمده است.

بهرامیان علاوه بر انتخاب درست ترکیب بازیگران، در هدایت آنها نیز موفق عمل کرده است و این یکی از امتیازات چوب خط است.

این سریال در ابتدا قرار بود برای نوروز به پخش برسد، اما با توجه به اینکه سریال بوتیمار نیز از گزینه‌های نوروزی حذف شد و قرار است فصل دوم سریال گاندو در این ایام از این شبکه پخش شود، چوب خط نیز از گزینه نوروزی فاصله گرفت و از نیمه اسفند به روی آنتن رفت.

چوب خط در ابتدا قرار بود یک فیلم سینمایی باشد اما به دلیل شرایط کرونایی امکان ساخت آن به وجود نیامد، پس از مدتی نیز تلویزیون داستان چوب خط را تصویب کرد و قرار شد به صورت سریال ساخته شود. فیلمنامه سینمایی ابتدایی ” درباره جعفر ” نام داشت که به قلم بابک کایدان به نگارش درآمده بود. طرح اولیه یک کمدی اجتماعی بود که به تفاوت طبقاتی و اجتماعی می‌پرداخت.
برگ برنده چوب خط

برگ برنده سریال چوب خط را می‌توان حضور اکبر عبدی و علیرضا خمسه دانست. زوج کمدینی که در دهه هفتاد هر کدام به عنوان سوپر استار در سینمای ایران فعال بودند و اگر قرار بود در یک فیلم در کنار یکدیگر قرار گیرند، دستمزدشان چند برابر بود. سال ۷۴، فیلم سینمایی پاکباخته به کارگردانی غلامحسین لطفی با حضور این دو بازیگر در کنار هم به روی پرده رفت که یکی از فیلم‌های پر فروش دهه هفتاد بود. حالا پس از گذشت سال‌ها، خمسه و عبدی بار دیگر در کنار یکدیگر قرار گرفته اند و بی شک قرار است اتفاقات خوبی بیفتد و بار کمدی سریال را بالا ببرند.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند