تئاتر

وقتی رییس جمهور و نخست وزیر، جشنواره برگزار کردند

به گزارش ردکارپت فیلم: حالا دیگر دو سال از آغاز به کار جشنواره تئاتر فجر گذشته بود اما طبیعتا این جشنواره که در آغاز راه بود، همچنان آزمون و خطاهای خود را پشت‌سر می‌گذاشت.

با این حال دبیری دوره سوم این رویداد هنری همچون دو دوره گذشته بر عهده مدیر وقت مرکز هنرهای نمایشی یعنی طاها عبد خدایی گذاشته شد.

این دوره از جشنواره در بازه زمانی ۱۳ تا ۲۲ بهمن و با شرکت ۱۵ گروه نمایشی برگزار شد. هرچند در این دوره یک بخش به جشنواره اضافه شد اما تعداد آثار شرکت‌کننده در قیاس با دوره قبلی کاهش پیدا کرد.

با همه اینها آثار شرکت‌کننده در این دوره از جشنواره در بخش‌های برای مسابقه، ویژه و مهمان روی صحنه رفتند و بخش مهمان بخش تازه‌ای بود که به جشنواره اضافه شد.

وقتی رییس جمهور و نخست وزیر جشنواره برگزار کردند

نمایش‌های سومین جشنواره تئاتر فجر در تالار اصلی و چهارسو تئاتر شهر، تالار هنر، تالار محراب و تالار وحدت روی صحنه رفتند.

این جشنواره هم همچون دو دوره گذشته، افتتاحیه و اختتامیه داشت که در تالار وحدت برگزار شد.

وقتی رییس جمهور و نخست وزیر جشنواره برگزار کردند

در میان اسناد این دوره از جشنواره جدول اجراها هم دیده می‌شود. آنچه در این بین جالب توجه می‌نماید، این است که تالار وحدت به عنوان یکی از میزبان‌های جشنواره هم مکان برگزاری افتتاحیه و اختتامیه بوده و هم محل برگزاری جلسات نقد و بررسی اما هیچ نمایشی در آن اجرا نشده است.

جلسات نقد و بررسی آثار شرکت‌کننده در این دوره از جشنواره ساعت ۹ صبح در این تالار برگزار شده است.

دیگر اتفاق جالب توجه در این جدول این است که به جای درج نام نویسنده و کارگردان هر اثر، زیر هر نمایش نام اداره ارشاد استان قید شده است.

در برپایی این دوره از جشنواره نهادهای دیگری هم همکاری داشته‌اند از جمله نهاد ریاست جمهوری، نخست وزیری، موسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی، دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم، خبرگزاری جمهوری اسلامی، انتشارات سروش.

وقتی رییس جمهور و نخست وزیر جشنواره برگزار کردند

از جمله نمایش‌هایی که در این دوره روی صحنه رفته‌اند، می‌توان به «ابد مدت» کاری از اداره ارشاد ارومیه، «آوخ» به نویسندگی محمد زندی و کارگردانی مصطفی قلندری، «بازی شبانه» نوشته و کار حسن حامد، «خلیل طلایه‌داران درون مرز» به نویسندگی و کارگردانی محمد احمدی،« در شهر خبری نیست» محصول عقیدتی سیاسی نیروی هوایی مشهد، «صبح قریب» نوشته مشترک مهدی پوررضاییان و هوشنگ هیهاوند و کار داریوش باقرفر، «صد بار اگر توبه شکستی باز آ»، نوشته و کار داود کیانیان، «غبار آخر شد» به نویسندگی احمد سپاسدار و کارگردانی علیرضا درویش‌نژاد، «گنج» کاری از اداره ارشاد اسلامی همدان، «ورکاک» به عنوان اثری از ارشاد اسلامی اردبیل، «نبرد حطین» نوشته خسرو ثقفیان و کار ابراهیم کریمی اشاره کرد.

وقتی رییس جمهور و نخست وزیر جشنواره برگزار کردند

در این دوره از جشنواره تعزیه «عباس هندو» در بخش ویژه اجرا شده است. در اطلاعات  این اثر آمده است: نوشته برای تعزیه: مشهدی محمد سوهان آچین، بازنویسی، طراحی و کارگردانی: صفر علی اوجانی و به عنوان کاری از گروه کوچه وابسته به ارشاد اسلامی تنکابن.

در جدول جشنواره ساعت اجراها مشخص نشده است.

اختتامیه این دوره از جشنواره در تالار اصلی تئاتر شهر برگزار شده است.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند