درباره اهمیت نقش بازیگردان و انتخاب بازیگر در فیلم‌های «مجنون» و «آبی روشن» | ستاره ساز

کیومرث مرادی با سهمی که در شکل‌گیری ویترین بازیگران دو فیلم « مجنون» و «آبی روشن» به عنوان دو اثر شاخص حاضر در جشنواره چهل‌ودوم داشته ا، باردیگر ثابت کرد که «انتخاب بازیگر» و مهمتر از آن «بازیگردانی» تبدیل به تخصصی مهم در سینمای ایران شده است که نمی‌توان به راحتی بر آن چشم بست. تخصصی که هم ستاره‌ساز است و هم تضمین‌کننده استفاده درست از ستاره‌ها.

به گزارش ردکارپت فیلم، فرصت همراهی با کارگردان کاربلد و خوش‌سابقه‌ایی همچون حسن فتحی، برای هر هنرمندی می‌تواند یک شانس باشد و هنر مضاعف را آن‌هایی دارند که از این فرصت حداکثر بهره‌‌برداری را می‌کنند. کیومرث مرادی چهره‌ای شناخته‌شده و باسابقه در تئاتر است که هر چند سابقه‌هایی پراکنده در سینما و تلویزیون هم داشت اما در میانه دهه ۸۰ هنوز به چهره‌ای پرکار در این حوزه تبدیل نشده بود. در همین مقطع او فرصت دستیاری حسن فتحی و مشارکت در فرآیند انتخاب بازیگران دو مجموعه ماندگار «مدار صفر درجه» و «میوه ممنوعه» را به‌دست آورد. او بعدها آرام‌آرام به‌صورت تخصصی روی فرآیند کستینگ یا همان انتخاب بازیگر متمرکز شد و تا به امروز حضور موثری در معرفی چهره‌های جدید به سینما و تلویزیون داشته است. سریال‌های «آقای قاضی» و «رحیل» در تلویزیون، «سقوط» و «زخم کاری» در شبکه خانگی و فیلم سینمایی «منصور» در سینما از تجربه‌ها متأخر کیومرث مرادی در زمینه انتخاب بازیگر محسوب می‌شود. او امسال در دو فیلم مهم جشنواره به‌عنوان انتخاب‌کننده بازیگران و بازیگردانی، نقش موثری داشته است.

مجنون و آبی روشن دو فیلم حاضر در بخش مسابقه چهل و دومین جشنواره فیلم فجر با بازیگردانی کیومرث مرادی.
سجادبابایی بی‌شک بهترین انتخاب برای ایفای نقش شهید مهدی زین‌الدین بود.
«مجنون» | فیلم سینمایی «مجنون» محصول سازمان سینمایی اوج و حاصل اولین تجربه کارگردانی مهدی شامحمدی بود که تبدیل به یکی از آثار شاخص حاضر در چهل‌ودومین جشنواره فیلم فجر شد. فیلم روایتی از عملیات خیبر و حماسه‌آفرینی شهیدان مجید و مهدی زین‌الدین و همراهانشان در این عملیات بود که از نظر ویژگی‌های فنی و پروداکشن تولید، می‌تواند مورد تحلیل و بررسی‌های دیگری قرار بگیرد اما در اینجا می‌خواهیم به تأثیر انتخاب درست بازیگران بر خروجی روایت اشاره کنیم. کیومرث مرادی که پیش‌تر در سریال «سقوط» به‌عنوان مسئول انتخاب بازیگر و بازیگردان، سجاد بابایی را برای ایفای نقش یک داعشی برگزیده بود، حالا به اعتبار همان همکاری درخشان، باردیگر به این بازیگر جوان اعتماد کرده و ایفای نقش شهید مهدی زین‌الدین را به او سپرده است. حضور آرام و بدون اغراق سجاد بابایی در قامت شهید زین‌الدین در فیلم «مجنون» از نگاه برخی منتقدان اصلی‌ترین برگ‌برنده این فیلم محسوب می‌شود. مهدی شامحمدی با همراهی کیومرث مرادی در انتخاب و گزینش دیگر بازیگران نقش‌های فرعی هم درخشان عمل کرده است. بهزاد خلج در نقش یکی از همراهان شهید زین‌الدین، حضور متفاوتی در این فیلم دارد و عماد درویشی هم در ادامه درخشش‌هایش در نقش‌های فرعی، یکی از بهترین نقش‌هایش در سال‌های اخیر را در «مجنون» ایفا کرده است. کیومرث مرادی نه فقط در مقام انتخاب بازیگر، که در مرحله بازیگردانی همراهی تأثیرگذاری با کارگردان جوان «مجنون» داشته و از همین زاویه فیلم به ویترینی یکدست و قابل‌پذیرش از نقش‌آفرینی‌های تماشایی، تبدیل شده است.

مجنون و آبی روشن دو فیلم حاضر در بخش مسابقه چهل و دومین جشنواره فیلم فجر با بازیگردانی کیومرث مرادی.
مهران احمدی در فیلم «آبی روشن» حضوری متفاوت نسبت به کارهای گذشته‌اش داشته است.
«آبی روشن» | اشاره کردیم که کیومرث مرادی در سال‌های اخیر، به‌عنوان یکی از چهره‌های شاخص برای مشاوره در زمینه کستینگ و انتخاب بازیگر در عرصه فیلمسازی و سریال‌سازی تبدیل شده است. او که خود در مجموعه «زخم کاری» ایفاگر نقش کاراکتر «سماوات» از دوستان اصلی مالک مالکی، بود، همزمان مسئولیت انتخاب بازیگران و بازیگردانی این مجموعه را هم برعهده داشت. در فصل اول این سریال دو چهره جوان و ناآشنا به‌عنوان استعداد تازه مقابل دوربین محمدحسین مهدویان قرار گرفتند. خانواده مالکی و ریزآبادی، دو نواده داشتند که به‌رغم تمام اختلافات پدران‌شان به هم دل بسته بودند. سهم میثم و مائده از روایت فصل اول «زخم کاری» همین اندازه بود و مهدویان با مشاوره مرادی، به دو جوان گمنام اما علاقه‌مند به بازیگری، برای ایفای این دو نقش اعتماد کرد. سارا حاتمی و مرتضی امینی‌تبار، اینگونه با نقش‌آفرینی در یک سریال شبکه نمایش خانگی به‌صورت رسمی وارد دنیای حرفه‌ای بازیگری شدند. کاراکتر مائده در همان فصل اول از داستان حذف شد اما میثم به فصل دوم رسید و اتفاقا این‌بار تبدیل به کاراکتر محوری روایت شد. کیومرث مرادی در فرآیند انتخاب بازیگر برای فیلم سینمایی «آبی روشن» به کارگردانی بابک خواجه پاشا، به همکاری قبلی خود با این دو بازیگر جوان اعتماد کرد و باردیگر آن‌ها را برای ایفای نقش برگزید. سارا حاتمی که یکسال پیش‌تر و در فیلم «کت چرمی» توانسته بود سیمرغ بلورین بهترین بازیگر اصلی را شکار کند، حالا باردیگر نقش اصلی یک فیلم را برعهده گرفته است. مرتضی امینی‌تبار هم با نقش یک سرباز با لهجه قمی، حضوری کوتاه اما به یادماندنی در «آبی روشن» دارد. البته نقش کیومرث مرادی در کستینگ این فیلم به تازه‌نفس‌ها محدود نمی‌شود و انتخاب درخشان مهران احمدی و مهران غفوریان برای ایفای نقش‌های اصلی روایت را هم می‌توان از انتخاب‌های شایسته او به حساب آورد.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند