محسن جعفری راد

نقدی بر فیلم سینمایی «خون شد»

به گزارش ردکارپت فیلم: محسن جعفری راد منتقد سینما نقدی بر فیلم «خون شد» مسعود کیمیایی نوشته است.

محسن جعفری راد منتقد سینما یادداشتی را درباره فیلم «خون شد»  و نگاه خبرنگاران به فیلم ها داشت که درادامه می خوانید:

«قضیه اینجاست که اولا در جشنواره، خبرنگاران، منتقدان و روزنامه نگاران با هر فیلمی برخورد صفر و صدی کرده و این برخورد را سریع به خصوص در فضای مجازی ابراز می‌کنند یا می‌گویند فیلمی شاهکار است یا می‌گویند خیلی بد بود.

در صورتی که منتقد یا روزنامه نگار باید با فاصله نسبت به فیلم‌ها و تا حدودی فراتر از مخاطب عادی به آثار نگاه کند، اگر ما یاد بگیریم از واکنش‌های صفر و صدی فاصله بگیریم بهتر عمل خواهیم کرد.

فیلم «خون شد» هم جزء همین فیلم هاست؛ یعنی قهرمان همیشگی کار‌های کیمیایی، قضیه اینجاست که شخصیت اصلی فیلم که سعید آقاخانی است طرز راه رفتن خودش، طرز حرف زدنش، معادل شخصیت اصلی فیلم «قیصر» است حتی زمانی که فیلم شروع می‌شود و میزانسن سه نفره داریم؛ میزانسن شروع قیصر را در ذهن تداعی می‌کند و اینکه خودش هم سمت بحث انتقام می‌رود. این از مواردی است که همیشه با جهان همیشگی کار‌های کیمیایی روبرو هستیم.

این تکرار را می‌توان به عنوان نقطه منفی در نظر گرفت وقتی هم نسل های کیمیایی سراغ تجربه گرایی و نگاه نو می‌روند وقتی یک نفر مانند ناصر تقوایی از سال ۱۳۸۰ فیلم نمی‌سازد و نخواست به خاطر بازی به هر جهت فیلم بسازد، فیلم‌های کارنامه او یا خیلی خوب هستند و یا عالی شدند یا مانند عباس کیارستمی که در هر فیلمش تجربه‌ای دگرگون نسبت به اثر قبلی خودش داشت.

کیمیایی اینطور نیست همیشه قهرمان خودش را دارد و در تمام فیلم هایش یک قهرمان از طبقه پایین جامعه دارد که یک موقعیت ملتهب باعث می‌شود سمت انتقام برود، این حرف مال زمانه اکنون نیست، ولی مال جهان فیلم‌های کیمیایی است و شاید فقط یک فیلمساز داشته باشیم که درتاریخ سینمای ایران اینگونه عمل کند.

فیلم البته که یک حرف تازه برای مخاطب امروز دارد و جالب است البته نتوانسته به آن بپردازد، اما همین که کیمیایی سمت این حرف‌ها رفته، خوب است. اینکه شخصیت اصلی در فیلم دنبال یک خانه، مکان امن و پناهگاه می‌گردد و قرار نیست با چاقو سراغ کشتار برود بلکه قصد دارد فضا را به یک جهان امن تبدیل کند، اولین مرتبه است در فیلم‌های کیمیایی می‌بینیم. هرچند، چون نگاه کیمیایی منحصر به خودش است شاید آنطور که باید به سرانجامی درخور فیلم تبدیل نشده و این حرف من تنها نیست بلکه حرف ۹۰ درصد از منتقدان است که می‌گویند فیلم نگاه کهنه و تاریخ مصرف دارد و…

شاید کسانی که اطراف کیمیایی هستند باعث می‌شوند چنین فیلم‌هایی ساخته شود، یک پیشنهاد تازه به آقای کیمیایی می‌تواند این باشد اگر فیلمنامه شخص دیگری را کار کند می‌تواند یک فیلم عالی ارائه دهد، چون در اجرا استادانه عمل می‌کند و در «خون شد» هم چند سکانس عالی داریم پس می‌تواند، چون کارگردان و در این کار استاد است، اما اینکه فیلمنامه و حرف خودش باشد و به فرد دیگری اعتماد ندارد جالب نیست، در یکی از فیلم‌های ۱۰ سال اخیرش، یعنی «محاکمه در خیابان» به فرد دیگری اعتقاد داشت و از مشورت با اصغر فرهادی استفاده کرد و ما دیدیم در جهان فیلم معلوم بود که قهرمان داستان سراغ انتقام رفتن می‌رود، اما در همین حد است و کسی را با چاقویش خونی نمی‌کند، این همان نگاه تازه‌ای است که می‌تواند در فیلم‌های کیمیایی باشد البته اگر سمت همفکری با کسانی برود که در فیلمنامه و نگاه تازه با او همراه باشند.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند