معرفی سریال ریپلی (Ripley) | اندرو اسکات در سریالی از استیون زایلیان

ردکارپت فیلم :به‌تازگی سریالی ۸ قسمتی دلهره‌آور به نام Ripley (ریپلی) از سرویس استریم نتفلیکس پخش شده است که استیون زایلیان آن را خلق کرده است و اندرو اسکات در آن حضور دارد.

سال ۱۹۵۵ بود که پاتریشا های‌اسمیت کتابی با عنوان The Talented Mr. Ripley (آقای ریپلی بااستعداد) منتشر کرد؛ کتابی که شخصیتی به نام تام ریپلی در آن معرفی شد و در ۴ رمان دیگر این مجموعه هم حضور داشت. گروه نویسندگان اسرارآمیز آمریکا، این رمان را در بخش بهترین رمان و نامزد جایزه ادگار آلن پو انتخاب کرده بودند. با اینکه این جایزه را برنده نشد، اما ۲ سال بعد، جایزه بزرگ برای ادبیات جنایی را در بخش بهترین رمان جنایی بین‌المللی به‌دست آورد. در سال ۲۰۱۹ هم بود که خبرگزاری BBC News، کتاب آقای ریپلی بااستعداد را به‌عنوان یکی از ۱۰۰ رمان الهام‌بخش و تأثیرگذار انتخاب کرد.

تا امروز، این رمان ۲ بار به‌صورت سینمایی اقتباس شده است که یکی از آن‌ها در سال ۱۹۶۰ با بازی آلن دلون به نام Purple Noon (ظهر بنفش) و دیگری در سال ۱۹۹۹ با بازی مت دیمون به نام The Talented Mr. Ripley (آقای ریپلی بااستعداد) به روی پرده سینماها رفت. اواخر سال ۲۰۱۹ بود که مشخص شد اندرو اسکات برای ایفای نقش تام ریپلی در سریال جدیدی از کتاب پاتریشا های‌اسمیت انتخاب شده است. استیون زایلیان در ابتدا ایده‌ی سریال Ripley (ریپلی) را برای شبکه‌ی شوتایم برد. او اینطور توضیح داد که اقتباس این داستان به‌عنوان یک اثر تلویزیونی به‌جای فیلم سینمایی، به او اجازه داده است تا به داستان، لحن و ظرافت‌های کار های‌اسمیت وفادارتر باشد. «من سعی کردم به‌گونه‌ای اقتباسم را اجرا کنم که تصور می‌کردم خود او ممکن است این مسیر را برود.»

اگر فیلم ظهر بنفش یا فیلم آقای ریپلی بااستعداد را دیده باشید، پس داستان سریال Ripley را هم می‌دانید. اما اگر این ۲ فیلم را تماشا نکردید، سریال ریپلی گزینه‌ی خیلی خوبی برای ورود به دنیای پاتریشا های‌اسمیت و ماجراهای تام ریپلی محسوب می‌شود. داستان این سریال در دهه ۱۹۵۰ جریان دارد و از شهر نیویورک هم آغاز می‌شود. ما در ابتدا تام ریپلی را می‌بینیم که یک مرد کلاهبردار است و ظاهر نامناسب و فقیرانه‌ای هم دارد. او توسط یک مرد ثروتمند استخدام می‌شود تا به اروپا برود و پسر ولخرج و تجملاتی‌اش را متقاعد کند که از ایتالیا به خانه بازگردد. اما معرفی و آشنا کردنِ تام با دیکی گرین‌لیف و زندگیِ راحت و تجملاتیِ او در خارج از کشور، اولین قدم برای ورود به یک زندگی پیچیده و مملو از فریبکاری، کلاهبرداری و قتل است.

در ابتدا قرار بود این سریال در همان شبکه‌ی شوتایم نمایش داده شود اما اوایل سال ۲۰۲۳ بود که ددلایل هالیوود اعلام کرد سریال ریپلی به سرویس استریم نتفلیکس منتقل خواهد شد. با اینکه این سریال با هدف یک مجموعه محدود ساخته شده بود، اما احتمال تولید فصل‌های بعدی هم وجود دارد. علاوه‌بر اسکات، جانی فلین در نقش دیکی گرین‌لیف، داکوتا فنینگ در نقش مارج شروود، الیوت سامنر و غیره در این سریال ایفای نقش کردند. اسکات درباره این نقش گفت: «شما قرار نیست نظرات و تفکراتی را که مردم قبلا درباره تام ریپلی داشتند، ایفا کنید. من باید شجاعت این را داشته باشم که نسخه‌ی خودمان را خلق کنم و درک خودم از این شخصیت را نمایش دهم.

تام ریپلی نقش سنگینی برای ایفا کردن بود. به مرور متوجه شدم که از لحاظ روحی و جسمی کار بسیار سختی است.» او در صحبت‌های خود، درک کاری را که ریپلی انجام می‌دهد «دشوار» خواند و اینطور توضیح داد: «یک سری چیزهای خاص را می‌توانم درک کنم اما چیزهای دیگر را… درواقع این‌ها خلاءهایی هستند که گاهی اوقات به سختی می‌توان با آن‌ها درگیر شد و درکشان کرد.» منتقدانی که این سریال را تماشا کردند، رضایت زیادی از آن داشتند و امتیازات بالایی را هم برایش ثبت کردند. ۱۱۲ منتقد سایت راتن تومیتوز، بعد از تماشای سریال ریپلی، رضایت ۸۶ درصدی خود را ثبت کردند و ۴۰ منتقد متاکریتیک هم میانگین امتیاز ۷۵ از ۱۰۰ را به آن دادند.

نظر اکثریت منتقدان این بود که تفسیر مجلل استیون زایلیان از رمان Ripley، خون تازه‌ای از جاه‌طلبِ شرورِ پاتریشا های‌اسمیت بیرون می‌کشد؛ آن هم با غرق کردن داستان خود در حال و هوایی سیاه و سفید و شخصیت خزنده‌ایِ اندرو اسکات که صفحه‌نمایش را به اسارت گرفته است. منتقد سایت The A.V. Club نوشت: «لذت ریپلی همیشه در نحوه‌ی فرار کردن از جنایاتش است و زایلیان اصلا این موضوع را فراموش نمی‌کند.» منتقد دیگری نوشته با اینکه برخی‌ها ممکن است به خاطر سرعت و کارهای دقیقِ ریپلی و فاصله‌ی او از یک پروتاگونیستِ کلیشه‌ای، این سریال را دوست نداشته باشند؛ اما طرفداران ژانر نوآر اینطور نیستند و برعکس، این سریال را به خاطر تلاش در جهت احیای این ژانر، تحسین می‌کنند.

منتقد دیگری معتقد است که این سریال «یک قطعه از فیلمسازی محسوب می‌شود که به‌طور دقیقی ساخته شده است؛ اثری که به نوآر کلاسیک و هیچکاک و همچنین بزرگان سینمای ایتالیا اشاره دارد و تماشای پلان به پلان آن عمیقا لذت‌بخش است.» جودی برمن از مجله‌ی تایم هم نوشته: «اسکات… با اینکه شاید بیشتر از ۲ دهه بزرگتر از شخصیتی باشد که پاتریشا های‌اسمیت خلق کرده است، اما با این وجود، اولین تجسم قطعی و صرح از ریپلی را روی صفحه‌نمایش به ما نشان داده است.» این سریال بیشتر از هر چیزی به خاطر نگارش فیلمنامه، کارگردانی، طراحی تولید، فیلم‌برداری، موسیقی و هنرنمایی بازیگران خصوصا اندرو اسکات در نقش تام ریپلی مورد ستایش و تحسین قرار گرفته است.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند