آلبوم‌ها همچنان زنده‌اند/ این موسیقی‌ها را بشنوید!

ردکارپت فیلم : چند اثر در ژانرهای مختلف موسیقایی در روزهای اخیر در حالی توسط هنرمندان فعال عرصه موسیقی پیش روی مخاطبان قرار گرفته اند که فرآیند تولید و عرضه آثار موسیقایی در قالب آلبوم‌های دیجیتال با وجود مسیر پرفراز و نشیب نظام اقتصادی موسیقی ایران همچنان به حیات خود ادامه داده و منجر به انتشار آثاری شدند که عمده آنها در حوزه موسیقی جدی است.

«هَمِستِگان» یا «برزخ» عنوان یکی از آلبوم های جدیدی است که در قالب ارائه قطعاتی برای تک نوازی گیتار کلاسیک با هنرمندی پیمان فخاریان منتشر شده است.

«صدایی در رویا»، «به رسم تنهایی»، «به صراحت عبور»، «به تعبیر بی‌خوابی»، «در بیداری رویا»، «همیشه»، «هراس نامه»، «در میان نجواها»، «مرگواره»، «برزخ»، «راویانه»، «سایناس»، «آفتابی»، «صدایی که همواره تو را می خواند» عنوان قطعاتی هستند که در این آلبوم گنجانده شده اند.

پیمان فخاریان از جمله هنرمندانی است که تاکنون آلبوم‌های «تولد تلخ»، «مرثیه ای برای یک فرشته»، «گیومه»، «آینه ای برای تاریکی»، «گلایه»، «دونوازی گیتار کلاسیک» و «پیام بدون مرز» را پیش روی مخاطبان قرار داده است.

«موسیقی شش مقام تاجیکستان» هم عنوان یکی دیگر از آلبوم های جدیدی است که با پژوهش منصوره ثابت زاده و نوازندگی تنبور عبدالولی عبدالرشید توسط مرکز موسیقی حوزه هنری انقلاب اسلامی پیش روی مخاطبان قرار گرفته است.

در بخشی از توضیحات تکمیلی این آلبوم آمده است: موسیقی شش مقام شامل مقام های «بزرگ»، «راست»، «نوا»، «دوگاه»، «سه گاه» و «عراق» است. نام کرد بسیاری از قسم های شش مقام با موسیقی دستگاهی ایران اشتراک دارد. ساختار موسیقی‌سازی با «مشکلات» دارای فرم درونی همانند و دارای قسم های «تصنیف»، «ترجیع»، «گردون»، «مخمس» و «ثقیل» است که با تفاوت هایی در برخی از مقامات گسترش یافته است. ساختار «مشکلات» مشتمل از تعدادی خانه و بخش تکراری یا بازگوی است. بازترجیع مانند و در فاصله خانه ها در بخش ها و قسم های «مشکلات» تکرار می شود. در حالی که گردون بازگو ندارد. هرخانه به ملودی های جدید ملحق می شود و تکرار از مشخصه های بارز آن است.

«بازگشت»، «شادی فرشتگان»، «هویت؛ پیانیست»، «زیگورات» هم عنوان چهار پروژه موسیقایی به آهنگسازی و تنظیم احمد عابدی است که طی روزهای گذشته در فواصل زمانی مختلف پیش روی مخاطبان قرار گرفته است.

احمد عابدی از جمله هنرمندان فعال عرصه نوازندگی پیانو است که تحصیلات خود را در رشته موسیقی به پایان رسانده است. این نوازنده و پژوهشگر تاکنون کتاب ها و آثاری را با محوریت نوازندگی پیانو و تنظیم قطعاتی برای پیانو و ارکستر پیش روی مخاطبان قرار داده است.

آلبوم «مَشت بهار» هم عنوان یکی دیگر از آثار منتشر شده در بازار موسیقی است که طی روزهای اخیر در قالب یک اثر مرتبط با موسیقی نواحی منطقه مازندران با هنرمندی جمشید نیکوزاد و اسدالله حسینی در اختیار شنوندگان موسیقی قرار داده شده است.

«سما حال»، «بانوجان»، «نجما»، «برو دل بیقراره»، «امیری و طالبا»، «دلخواه»، «تِه بِلاره»، «عامی دترجان»، «کتولی»، «مشت بهار» قطعاتی هستند که در این آلبوم منتشر شده اند.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند