اختتامیه

جشنواره «فیلم مقاومت» در ایستگاه پایانی

به گزارش ردکارپت فیلم: اختتامیه شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم «مقاومت» عصر امروز در حالی با حضور محدود مدعوین برگزار شد که ابراهیم حاتمی‌کیا برای فیلم «خروج» تندیس بهترین کارگردانی را از آن خود کرد.

شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت که بخش دومش از ابتدای هفته بزرگداشت بسیج آغاز شده بود، امروز جمعه هفتم آذرماه با برگزاری آیین اختتامیه به کار خود پایان خواهد داد.

مراسم اختتامیه این رویداد با اجرای رسالت بوذری از ساعت ۱۴:۴۵ آغاز شد. به دلیل ملاحظات بهداشتی، مهمانان به‌صورت حداقلی در این آیین حضور دارند و مراسم به‌صورت زنده از پلتفرم‌های برخط پخش می‌شود.

در ابتدای مراسم مهدی عظیمی‌میرآبادی دبیر جشنواره شانزدهم در سخنانی گفت: این جشنواره به اعتقاد بنده جشنواره «حیرت» بود. از دقایق اولیه که این جشنواره آغاز به کار کرد و اتفاقات آن یکی پس از دیگری رقم خورد، بنده به‌عنوان یکی از چشمان ناظر جشنواره، می‌دیدم اتفاقاتی که هست، حیرت‌انگیز و تعجب‌برانگیز است. هر بار هم کلام شکر و حمد الهی را بر زبان جاری می‌کرد.

وی افزود: اختتامیه را در شرایطی برگزار می‌کنیم که متأسفانه کرونا کشور را فلج کرده است و هر روز خبر مرتبط با درگذشت عزیزان‌مان منتشر می‌شود.

عظیمی در ادامه به ارائه گزارشی از برگزاری بخش‌های مختلف جشنواره شانزدهم «فیلم مقاومت» پرداخت.

برگزیدگان بخش فیلمسازان بسیجی

در ادامه مراسم و در اولین بخش اهدای جوایز برگزیدگان بخش «فیلمسازان بسیجی» معرفی و تجلیل شدند. در هر بخش با حضور نمایندگان هیأت داوران بر روی صحنه برگزیدگان معرفی شدند.

در این بخش تندیس جشنواره و دیپلم افتخار به همراه جایزه نقدی بهترین پویانمایی به برزان رستمی تهیه کننده پویانمایی «بالانس» اهدا شد.

تندیس بهترین نماهنگ به مرتضی مقدس تهیه‌کننده نماهنگ «یادها» اهدا شد.

تندیس بهترین فیلمنامه هم به مرتضی پژوهان نویسنده فیلمنامه «گودال» رسید.

در ادامه با تقدیر از مستند «خاطرات بادیه» تندیس بهترین فیلم مستند کوتاه به قدرت باقری تهیه کننده فیلم مستند کوتاه «چمر سرباز» اهدا شد.

تندیس بهترین فیلم کوتاه داستانی هم به زانیار لطفی تهیه‌کننده فیلم کوتاه داستانی «نَهَست» اهدا شد.

تندیس بهترین تله‌فیلم در بخش فیلمسازان بسیجی هم به عفت صوفی تهیه‌کننده فیلم «ریشه‌ها» رسید.

برگزیدگان بخش نقد، تحلیل و پژوهش

در ادامه با حضور نماینده هیأت داوران بخش نقد، تحلیل و پژوهش برگزیدگان این بخش معرفی شدند.

تندیس بهترین تحقیق و پژوهش هم به میثم فرخی و رویا قلخان برای تحقیق و پژوهش مقاله «بازنمایی نقش مادران شهدای مفقودالاثر در سینمای دفاع مقدس (مورد مطالعه: فیلم‌های شیار ۱۴۳ و بوسیدن روی ماه)» اهدا شد.

دیپلم افتخار بهترین نقد و تحلیل به رعنا کوهوند نویسنده نقد و تحلیل «نقد فیلم دیوانه از قفس پرید از منظر شیوه روایت» اهدا شد.

برگزیدگان بخش روایت قلم

در ادامه مراسم نوبت به اهدای جوایز بخش «روایت قلم» رسید.

با حضور نماینده هیأت داوران در این بخش، تندیس بهترین فیلمنامه سینمایی به داود جلیلی و محسن غضنفری نویسندگان فیلمنامه سینمایی «سه چهارم جنگ» اهدا شد.

تندیس بهترین فیلمنامه تله فیلم به مریم محمدی نویسنده فیلمنامه «اون بابای من نیست» اهدا شد.

تندیس بهترین فیلمنامه اقتباسی هم به نوشا عبداله‌زاده نویسنده فیلمنامه اقتباسی «هستی» رسید.

در پایان این بخش تندیس بهترین فیلمنامه کوتاه داستانی به محسن غضنفری نویسنده فیلمنامه کوتاه «رویاها» اهدا شد.

برگزیدگان بخش سیدالشهدای مقاومت

«سیدالشهدای مقاومت» عنوان بخش ویژه جشنواره شانزدهم فیلم «مقاومت» در راستای بزرگداشت یاد شهید حاج قاسم سلیمانی بود. در ادامه مراسم برگزیدگان این بخش معرفی شدند.

تندیس بهترین فیلم مستند کوتاه این بخش به محمدمهدی خالقی تهیه کننده فیلم مستند کوتاه «نه کوچک، نه بزرگ» اهدا شد.

تندیس بهترین نماهنگ بخش سیدالشهدای مقاومت هم به صادق روشن تهیه‌کننده «بَزک» رسید

تندیس بهترین فیلم کوتاه داستانی در بخش سیدالشهدای مقاومت را هم سجاد اسماعیل بیگی تهیه کننده فیلم کوتاه «ناجی» از آن خود کرد.

تندیس بهترین فیلمنامه فیلم کوتاه داستانی در این بخش هم به حسن نجفی نویسنده فیلم کوتاه «باغ بهشت» اهدا شد.

بزرگداشت شهید محسن خزائی و زنده‌یاد اکبر عالمی

بزرگداشت شهید محسن خزائی با حضور همسر این خبرنگار شهید بخش بعدی آیین اختتامیه جشنواره شانزدهم فیلم مقاومت بود.

در بخش بعدی بزرگداشت زنده‌یاد اکبر عالمی با حضور سارا عالمی فرزند این استاد فقید سینما و رسانه برگزار شد. سارا عالمی در این بخش گفت: وقتی برای حضور در این مراسم از من دعوت شد احساس کردم وظیفه من است در این مراسم حاضر شوم، چون پدرم عاشقانه ایران را دوست داشت و عاشق شهیدان ایران بود.

برگزیدگان بخش اصلی

در ادامه جوایز بخش اصلی جشنواره در هفت حوزه «نماهنگ»، «پویانمایی»، «فیلم کوتاه»، «تله فیلم»، «فیلم بلند داستانی»، «مستند کوتاه» و «مستند بلند» اهدا شد.

در بخش «نماهنگ» سیدداوود احمدی برای کارگردانی «خونه ملت» تندیس بهترین کارگردانی را دریافت کرد و تندیس بهترین نماهنگ به ریحانه مشهدی‌ابراهیم تهیه‌کننده نماهنگ «پرواز خاموش» اهدا شد.

در بخش پویانمایی جایزه بهترین اثر به برونو کاتانو تهیه‌کننده پویانمایی «جنایت ویژه غیرمعمول آقای جی» و تندیس بهترین فیلمنامه به «حنانه واحدی» نویسنده فیلم پویانمایی «وقتی پروانه‌ها دستخوش جریان باد می‌شوند» اهدا شد.

در بخش فیلم کوتاه داستانی، «از طرف لیلا» تندیس بهترین اثر را دریافت کرد و تندیس بهترین کارگردانی به سیدسجاد قافله‌باشی برای فیلم کوتاه «ماکاروف» اهدا شد. جایزه بهترین فیلمنامه این بخش هم به اسکندر آسمانف برای فیلم «در مرز» اهدا شد.

در بخش تله‌فیلم تندیس بهترین اثر به عفت صوفی تهیه‌کننده فیلم «ریشه‌ها» اهدا شد. خیرالله تقیانی‌پور کارگردان فیلم «اینجا خانه من است» هم تندیس بهترین کارگردانی بخش تله‌فیلم را از آن خود کرد. فیلم «مدیترانه» هم تندیس بهترین فیلمنامه را برای صابر الله‌دادیان به ارمغان آورد.

در بخش فیلم بلند داستانی تندیس بهترین فیلم به «شبی که ماه کامل شد» به تهیه‌کنندگی محمدحسین قاسمی اهدا شد. ابراهیم حاتمی‌کیا هم برای «خروج» توانست تندیس بهترین کارگردانی این جشنواره را از آن خود کند. تندیس بهترین فیلمنامه این بخش هم مهدی جعفری برای فیلم «۲۳ نفر» اهدا شد. در این بخش مهرداد خوشبخت برای «آبادان یازده ۶۰» جایزه ویژه هیأت داوران را کسب کرد.

در بخش مستند کوتاه، سیدرضا صافی برای مستند کوتاه «سیروس» تندیس بهترین اثر را دریافت کرد. حسین همایونفر با «وتن من» بهترین کارگردان شناخته شد و جورجی کوزوراف و رومیانا روستُوا هم جایزه بهترین تحقیق و پژوهش را برای «The Invisible Island Socotra» دریافت کردند.

در بخش مستند بلند هم تندیس بهترین اثر به مرتضی شعبانی تهیه‌کننده «خاطرات بادیه» اهدا شد. بهروز نورانی‌پور برای «فرزندان شب» تندیس بهترین کارگردانی را از آن خود کرد.

سیدمصطفی حسینی هم برای مستند «مهدی عراقی را بکش» تندیس بهترین تحقیق و پژوهش را از آن خود کرد.

بهترین «فیلم به معنای مطلق»؛ «نامه‌ای از دمشق»

در ادامه این مراسم نوبت به معرفی برگزیده بهترین فیلم به معنای مطلق رسید.

در این بخش تندیس جشنواره و دیپلم افتخار به بهترین فیلم به معنای مطلق به عباس ایمانیان تهیه‌کننده فیلم مستند کوتاه «نامه‌ای از دمشق» اهدا شد.

این مراسم رأس ساعت ۱۶:۴۵ دقیقه به پایان رسید.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند