فیلم

«دشت خاموش» الهام درستی از «اسب تورین» است

به گزارش ردکارپت فیلم: «دشت خاموش» الهام درستی از اسب تورین بلاتار است و باید به این نکته توجه کرد که الهام گرفتن از یک فیلم سخت است و کار هر کسی نیست.

محمد سجادیان (تهیه‌کننده سینما) درباره فیلم سینمایی «دشت خاموش» ساخته احمد بهرامی به تهیه‌کنندگی سعید بشیری که به تازگی در سینماهای «هنروتجربه» روی پرده رفته است، گفت: عوامل سازنده «دشت خاموش» که فیلم شریف و آبرومندی است، سعی کرده‌اند مانند آثار “بلاتار” فیلمی را تولید کنند که هم مخاطب جذب آن شود و هم کندی فیلم اذیت‌کننده نباشد.

وی ادامه داد: فکر می‌کنم «دشت خاموش» به هدف خود رسیده است و یکی از فیلم‌های خوبی بود که من در این چند وقت دیدم. در سینمای ایران کم پیش می‌آید که تهیه‌کننده از کارگردان به درستی حمایت کند تا اثر فاخر خود را بسازد اما سعید بشیری چنین فردی است.

تهیه‌کننده «بی‌گاه» با اشاره به اینکه «دشت خاموش» می‌توانست اکران بهتری داشته باشد، گفت: «هنروتجربه» قطعا جایگاه خود را دارد اما «دشت خاموش» می‌توانست هم در «هنروتجربه» و هم در سینماهای سراسری اکران شود که متاسفانه این اتفاق رخ نداد چراکه سینمای ایران فیلم‌های خوش‌ساخت را پس می‌زند و فیلم‌هایی که مردم را به تفکر وامی‌دارد، به صورت محدود اکران می‌کند در صورتی که باید به فیلم‌هایی مانند «دشت خاموش» توجه بیشتری شود.

سجادیان با اشاره به اینکه قطعا «دشت خاموش» ضعف‌هایی دارد اما ویژگی‌های مثبت آن بیشتر از ضعف‌هایش است، درباره جوایزی که این فیلم در جشنواره‌های خارجی کسب کرده است، تصریح کرد: تصور من این است که کارگردانی و ساخت درست فیلم، تولید با بودجه معقول، انتخاب و حضور درست بازیگران و… از جمله دلایلی است که باعث موفقیت «دشت خاموش» در فستیوال‌های خارجی شده است.

به گفته وی، «دشت خاموش» الهام درستی از اسب تورین بلاتار است و باید به این نکته توجه کرد که الهام گرفتن از یک فیلم سخت است و کار هر کسی نیست.

دشت خاموش (1)

این تهیه‌کننده سینما در ادامه با اشاره به اینکه مسعود امینی تیرانی در «دشت خاموش» به پختگی استادانه رسیده است، گفت: اگرچه دکوپاژهای در نظر گرفته شده برای «دشت خاموش» سخت بود اما فیلمبردار از پس آن برآمده بود در حقیقت فیلمبرداری درخشان و تمیز این فیلم سینمایی یکی از ویژگی‌های مثبت آن است که قطعا تجربه مسعود امینی تیرانی باعث این اتفاق بوده است.

سجادیان درباره موضوعی که «دشت خاموش» بدان توجه کرده است، تصریح کرد: در ابتدا باید بگویم موضوع «دشت خاموش» جذاب و درست بدان پرداخته شده بود اما بهتر است به صحبت نیلوفر ثانی مراجعه کنم که گفت: «تمام تاثیرش در روند زمانی بارگذاری می‌کند و برشی از زیست مردمی است که در طبقه کارگری و ضعیف جامعه رنج را تحمل نه بلکه پذیرفته‌اند. آن قدر که گاهی بدون آن تهی می‌شود.» منظور این است که متاسفانه تنها چیزی که آن جامعه دارد و برایش باقی مانده است، همان رنجی است که می‌کشد و به نظر من حرف درستی است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه بازی بازیگران در «دشت خاموش» را به دو قسمت تقسیم می‌کند، تصریح کرد: بازی فرخ نعمتی، علی باقری و مهدیه نساج بیشتر به چشم آمد اما از نظر من بازی بازیگران دیگر با تمام تلاشی که برای ایفای نقش خود انجام داده بودند، دارای نقاط ضعف و قوتی بود در کل معتقدم تیم بازیگران نمره قابل قبول می‌گیرند.

دشت خاموش (3)

تهیه‌کننده «بی‌گاه» با بیان اینکه جنس صدا در سینمای ایران وابسته به این است که در کدام استودیو صداگذاری می‌شود، مطرح کرد: در ایران به اصلاح رنگ و صداگذاری آنچنان توجهی نمی‌شود ولی «دشت خاموش» تلاش کرده بود دقت خاصی روی صداگذاری داشته باشد اگرچه نمره ۱۰۰ نمی‌گیرد اما می‌توان نمره بالایی به صداگذاری کار داد.

سجادیان در پایان خاطرنشان کرد: امیدوارم وضعیت جامعه روز به روز بهتر شود تا مردم به سینماها باز گردند و فیلم‌های خوبی نظیر «دشت خاموش» را تماشا کنند. همچنین امیدوارم تهیه‌کننده و کارگردان این اثر در آینده‌ای نزدیک فیلم جدید خود را بسازند و مشکل پروانه سینمایی در سینمای ایران حل شود چراکه خود من هم در «بی‌گاه» از این مساله آسیب دیده‌ام.

دشت خاموش (2)

«دشت خاموش» فیلمی است که به شرایط دشوار کاری و روابط پیچیده انسانی در یک محیط کارگری می‌پردازد.

این فیلم تاکنون موفق به دریافت تندیس شیر بهترین فیلم بخش افق‌ها از فستیوال ونیز سال ۲۰۲۰، تندیس بهترین فیلم از فستیوال هنگ کنگ سال ۲۰۲۱، تندیس بهترین بازیگر مرد برای علی باقری از فستیوال هنگ کنگ سال ۲۰۲۱، بهترین تدوین برای سارا یاوری از انجمن بین‌المللی منتقدان و روزنامه نگاران سراسر جهان سال ۲۰۲۱، نشان فیپرشی از فدراسیون بین‌المللی منتقدان فیلم سال ۲۰۲۰، تندیس بنیاد فای (اعتماد ملی ایتالیا) سال ۲۰۲۱ و جایزه بهترین فیلم از فستیوال سابورسیو کرواسی سال ۲۰۲۱ شده است.

علی باقری، فرخ نعمتی، مهدیه نساج، تورج الوند، مجید فرهنگ، ناصر علاقمندان، راضیه ایرانی، نرگس امینی، محسن یگانه، مهتاب خوش‌منش، شقایق آقازاده، اهورا بهرامی، پارسا و ارشا سبحانی، برسام بهرامی، مینا سرقره در این فیلم بازی کرده‌اند.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند