یوگا

تراژدی «آلاء» در عاشورا رقم خورد

به گزارش ردکارپت فیلم: کارگردان نمایش «آلاء» درباره شکل گیری ایده این اثر نمایشی و دلایل استفاده از تکنیک اریال یوگا در نمایش توضیحاتی ارائه داد.

محمد کاظم‌تبار کارگردان نمایش «آلاء» که روزهای پایانی اجرای خود را در تالار مولوی سپری می کند درباره شکل گیری این اثر نمایشی گفت: آلاء شخصیتی است که در عاشورای امسال به ذهنم خطور کرد و دنبال کردن خیالی این شخصیت، تراژدی «آلاء» را رقم زد. پس از شکل گیری داستان آلاء، نگارش نمایشنامه آغاز شد و به محض اتمام این مرحله، تمرینات را با حضور مرجان آقانوری شروع کردیم.

وی درباره به کارگیری تکنیک اِریال یوگا در این نمایش توضیح داد: با توجه به فحوای متن و شیوه روایت آن که سبکی و بی آلاءیشی مانند رحم مادر در ذهن بود فضاسازی کار ما را به این سمت برد که از پارچه‌ سفید گهواره مانندی استفاده کنیم که همین مساله و قرابت استایل پارچه اریال یوگا به آنچه که مد نظر ما بود، ما را بر آن داشت که از این ورزش وام بگیریم و در نهایت این شیوه در خلق صحنه های بدیع و زیبا به لحاظ بصری کمک شایانی به نمایش «آلاء» کرد.

کاظم تبار درباره فضاسازی و شیوه اجرایی نمایش بیان کرد: نمایش اثری سوررئال است و فضایی معلق و نامعلوم را روایت می کند. به همین دلیل در طراحی دکور و اغلب میزانسن ها، نگاهی مینیمالیستی به کار حاکم شده است.

این کارگردان تئاتر در پایان درباره دلیل انتخاب ماه اسفند برای اجرا که احتمال استقبال کم مخاطبان را در پی دارد، اظهار کرد: به هر حال زمانی که متنی شکل می گیرد و تمرینات آغاز می شود یک گروه به دنبال به سرانجام رساندن زحمات و تلاش های خود هستند بالاخص اینکه این زحمات در شرایط غیرقابل پیش بینی کرونا صورت گرفته باشد به همین دلیل اولین زمان بهترین زمان برای اجراست و به تعویق انداختن آن می تواند به عدم اجرای عموم نمایش ختم شود. از طرفی در زمان کرونا تقریبا تمام ماه های سال مثل هم شده و مخاطبی که قصد تماشای نمایش داشته باشد فقط پای ثابت تماشاخانه هاست.

در خلاصه داستان نمایش آمده است: آلاء دختری جوان است که به خاطر ناملایمتی های پدر، از خانه می گریزد و آشنایی‌اش با آرش سرنوشت آن ۲ را طور دیگری رقم می زند.

نمایش «آلاء» به نویسندگی و کارگردانی محمد کاظم تبار و بازی مرجان آقانوری تا ۲۷ اسفند ساعت ۱۸ در سالن اصلی تالار مولوی روی صحنه است.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند