فیلمساز

«فلسطین استریو»؛ روایت سرزمینی که نمی‌توان از آن دل کند

به گزارش ردکارپت فیلم: رشید مشهراوی فیلمساز مشهور فلسطینی با ساخت «فلسطین استریو» ضمنی ارایه تصویری خشن در فضایی سورآلیستی، بار دیگر به مردم سرزمینش یادآوری می‌کند که بمانند و مقاومت کنند.

«فلسطین استریو» فیلم داستانی ۹۰ دقیقه‌ای است که در سال ۲۰۱۳ به کارگردانی رشید مشهراوی ساخته شد.

رشید مشهراوی کارگردان سرشناس فلسطینی که سفری به ایران هم داشته این فیلم را به دنبال کمدی سیاه و تحسین شده خود «تولد لیلا» در قالب درامی جذاب و پرکنایه درباره زندگی دو برادر در کرانه باختری ساخته است. این دو برادر که به دنبال حمله هوایی اسرائیل بی‌خانمان شده‌اند به مشاغل عجیب و غریبی روی می‌آورند تا بتوانند پول کافی برای مهاجرت به کانادا به دست بیاورند.

ساختمانی که آپارتمان آن‌ها را هم دربرمی‌گرفت بر اثر حمله هوایی رژیم صهیونیستی ویران می‌شود و دو برادر یعنی سامی (با بازی صلاح حنون) و میلاد (با بازی محمود ابوجزی) که با نام مستعار «استریو» شناخته می‌شود؛ بی‌خانمان می‌شوند و در چادری که در حیاط همسایه برپا کرده‌اند روزگار می‌گذرانند.

استریو برادر بزرگ‌تر که خواننده عروسی‌هاست همسرش را در این بمباران از دست داده و دیگر قصد خواندن ندارد و سامی که برق‌کار است توانایی شنیدن و صحبت کردن خود را از دست داده است. این دو مرد جوان دیگر توانایی وضعیت ناامیدانه این زندگی را ندارند و تصمیم می‌گیرند به کانادا مهاجرت کنند تا بتوانند رویاهایشان را آنجا دنبال کنند.

روند رسیدن به این مسیر گران است و آن‌ها به رام‌الله نقل مکان می‌کنند تا با حمایت خواهرشان که آنجا زندگی می‌کند پول کافی برای مهاجرت به دست آورند.

مشهراوی همان طور که در «تولد لیلا» موفق ظاهر شد در این فیلم نیز سختی‌ها و پارادوکس‌های زندگی در کرانه باختری را به تصویر می‌کشد و ماهرانه سیاهی واقع‌گرایی گزنده را با طنزی زیبا متعادل می‌کند. در مکان جدید سامی با وجود کم‌شنوایی، به عنوان مهندس صدا کاری دست و پا می‌کند و با کمک استریو از تجهیزات صدا در آمبولانسی درب و داغان که با آن در حال گشت و گذار هستند استفاده می‌کند تا تجهیزات صوتی مراسم مختلف از عروسی تا عزا و تا مراسم سیاسی را تأمین کند.

هالیوود ریپورتر در معرفی فیلم می‌نویسد: این فیلم که توسط تشکیلات خودگردان فلسطین با همکاری تونس، امارات و اروپا ساخته شده یکی از گران‌ترین فیلم‌هایی است که در این سرزمین ساخته شده و با بودجه ۱.۵ میلیون دلاری شکل گرفته است.

از اولین شات فیلم که استریوی تنومند و برادرش سعی دارند تا در یک چادر زیر باران جا بگیرند و بخوابند فیلم کیفیت سورآل خود را نشان می‌دهد.

آنها برای اینکه واجد شرایط برای مهاجرت باشند باید موجودی بانکی ۱۰ هزار دلاری به سفارت ارائه کنند و این امر به نیروی محرکه آنها بدل می‌شوند تا جلو بروند؛ اما هر چه به هدفشان نزدیک‌تر می‌شوند فکر ترک عزیزانشان سخت‌تر می‌شود.

از آنجا که مشهراوی یک مستندساز ماهر است، علاقه اصلی وی در این فیلم به تصویر کشیدن لحظه‌های تاریخی در مکانی مملو از تنش و تصویر کردن صحنه‌هایی از بلندگوهای غبارآلود و سربازان خشمگین اسرائیلی است که از بولدوزرها مراقبت می‌کنند.

پیام پرشور نهفته وی به فلسطین‌ها همیشه این است که بمانند و برای کشورشان بجنگند تا اینکه به سرزمین‌های امیدوارکننده‌تر مهاجرت کنند.

رشید مشهراوی در غزه به دنیا آمده و از دیگر فیلم‌های وی می‌توان از «حیفا» در سال ۱۹۹۵، «انتظار» در سال ۲۰۰۵ و مستند «پخش زنده از فلسطین» در سال ۲۰۰۲ یاد کرد. وی سال ۱۹۶۲ در غزه در خانواده‌ای از پناه‌جویان یافا متولد و در اردوگاه پناهندگان «شتی» بزرگ شد. مشهراوی در رام‌الله زندگی و کار می‌کند و سال ۱۹۹۶ «مرکز تولید و پخش سینما» را با هدف حمایت از تولید فیلم‌های محلی تأسیس کرده است. او همچنین حامی مالی برنامه سینما با گوشی تلفن همراه است که به او امکان می‌دهد فیلم‌هایی را در اردوگاه‌های پناهندگان فلسطینی نمایش دهد.

«فلسطین استریو» در جشنواره بین‌المللی فیلم تورنتو ۲۰۱۳ به عنوان فیلم اختتامیه جشنواره به نمایش درآمد.

سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر در سال ۱۳۹۷، میزبان رشید مشهراوی کارگردان فلسطینی به عنوان یکی از مهمانان آن دوره جشنواره بود.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند