سینماگر

مرگ اولین سینماگر ایرانی جشنواره‌های اروپایی

به گزارش ردکارپت فیلم: مصطفی فرزانه، نویسنده و سینماگر و دوست صادق هدایت درگذشت.

 مصطفی فرزانه در شهر کن فرانسه در سن ۹۳ سالگی درگذشت. او در ایران بیشتر به خاطر کتاب «آشنایی با صادق هدایت» شناخته می‌شود. او از نوجوانی تا پایان عمر صادق هدایت، دوست و همراه او بود.

فرزانه همین‌طور نخستین سینماگر ایرانی است که آثارش در جشنواره‌های معتبر کن، ونیز و لوکارنو به نمایش درآمد. مصطفی یا فری فرزانه از طرف پدر نواده میرزا رحیم فرزانه، از مترجمان دوره قاجار، و از طرف مادر نواده آقارضا اقبال‌السلطنه بود که از او به‌عنوان نخستین عکاس حرفه‌ای ایرانی یاد می‌شود.

 

فرزانه در دانشگاه تهران و سوربن تحصیل کرد و تحصلاتش در رشته حقوق را تا کسب دکتری حقوق بین‌الملل در پاریس و تولوز ادامه داد. او همین‌طور با بورس دولت فرانسه، از انستیتوی عالی سینمایی پاریس فارغ‌التحصیل شد و پس از پایان تحصیلات، شروع به ساخت فیلم‌های مستند، با محوریت فرهنگ و هنر ایران کرد.

«مینیاتورهای ایرانی» (۱۳۳۷)، «کورش کبیر» (۱۳۴۰) و «زن و حیوان» (۱۳۴۱) نخستین فیلم‌های مطرح او بودند که در جشنواره‌های معتبر اروپایی به نمایش درآمدند.

فرزانه در تمام نوشته‌هایش خود را شاگرد صادق هدایت که زمانی با او حشر و نشر داشته معرفی کرده به همین دلیل سه کتاب درباره‌ی هدایت (آشنایی با صادق هدایت، عنکبوت گویا، صادق هدایت در تار عنکبوت) را درباره او به نگارش درآورده است.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند