کارگردان

آنچه ساختم روزی مرا خواهد بلعید

به گزارش ردکارپت فیلم: کارگردان نمایش «آناتول» که در عمارت نوفل لوشاتو روی صحنه است در یادداشتی درباره شکل گیری این اثر نمایشی توضیحاتی ارائه داد.

 نمایش «آناتول» به کارگردانی رضا دشتکی از شامگاه پنجشنبه ۲۰ مرداد ماه، اجرای خود را در عمارت نوفل‌لوشاتو آغاز کرده است. در همین راستا دشتکی در یادداشتی درباره این اجرا به بیان نکاتی پرداخته است.

در این یادداشت آمده است:

«همیشه دوست داشتم به مسیرهای صعب‌العبور قدم بگذارم. دوست داشتم همینطور که حرکت می‌کنم، ندانم جلو می‌روم یا به عقب برمی‌گردم. گمشده‌ام یا گمشده‌ام را می‌کاوم. چیزی در درونم هر لحظه از من طلب هیجان و واکاوی دارد. در این مسیر که پیمودنش کاری‌ست بس دشوار، اصرار داشتم تنها باشم. با سرعت خودم، بی‌توجه به همه چیز، اطرافیان، دنیا، آنچه از من توقع می‌رفت. هیچ چیز معنی و مفهومی جز پیمودن نداشت، انگار مسخ شده بودم، حالت عادی نداشتم. نتیجه این کنکاش درونی و پیمودن مسیر بیرونی، تئاتری شد که هر بار برای اجرای آن پا به صحنه می‌گذارم، نمی‌دانم چه چیزی انتظارم را می‌کشد، قرار است کدام نقصانم نمایان شود. انگار هرآنچه بر من گذشته، هر آنچه هستم یا قرار است بدان تبدیل شوم، همزمان حاضر می‌شوند. باهم گفت‌وگو می‌کنند، به نتیجه‌ای نمی‌رسند و مرا، کالبدم را، جسم را، روح برهنه شده‌ام را مقابل همه، همه کسانی که کل زندگی سعی داشتم هیچ از من ندانند، ترک می‌کنند.

آنچه ساختم روزی مرا خواهد بلعید/ «آناتول» هر شب میزبان یک بازیگر

سعی داشتم با فرم و ظرف بی‌قراری‌های درونی‌ام، تئاترم را مهار کنم، اما تئاتر من رشد کرد، زنده بود، انرژی طلب می‌کرد برای نمو. از تمام کسانی که در این خلق سهیم هستند انرژی گرفت، لاغرشان کرد، با خودشان روبه‌رویشان کرد، خشمگین و ترسانش کرد، شکی بزرگ، پوچی و حفره‌ای را به آنها نشان داد که ظرف و فرم را در هم شکست. باید روی صحنه بیایم که هرآنکه اطراف این مخلوق بی‌قید است را محافظت کنم. اما خودم به تلاطم درونش می‌افزایم، وحشی‌ترش می‌کنم، بزرگ‌ترش می‌کنم. از دست من کاری بر نمی‌آید، اما توان قبول این مطلب را ندارم. آنچه ساخته‌ام، روزی مرا هم خواهد بلعید!»

نمایشنامه «آناتول»، اثر ماندگار نویسنده بریتانیایی آرتور شنیتسلر سال ۱۸۹۷ نگاشته شده است. دشتکی ۲ سال پیش متن این اثر را ترجمه و از یک سال پیش تمرین برای آماده‌سازی اجرا را آغاز کرده است.

در خلاصه داستان این اثر آمده است: آناتول گویی چند مرد است که در یک کالبد فشرده شده. با تمام کمبودها، احساسات و خاطره‌هایشان…

یکی از ویژگی‌های این نمایش، استفاده از یک بازیگر مهمان در هر اجرا است که با پیوستن به گروه بازیگران، اتفاقی تازه را برای مخاطبان رقم می‌زند. محمد صادقی، صالح علوی‌زاد، رضا مرشد، امیرحسین بریمانی، محمد گل‌محمدی از جمله بازیگرانی هستند که به صورت مهمان در شب‌هایی از این اجرا به صحنه رفته‌اند.

آنچه ساختم روزی مرا خواهد بلعید/ «آناتول» هر شب میزبان یک بازیگر

پارسا امینایی، علی اسدی، زینب ایزدپناه، الهام جدی، شیما حکیم‌پور، رضا دشتکی، مهدی داوودی، زایا دیوید، پیام رضوانی، محمد عباسی، سارا عرب‌زاده، سجاد پیشرویان و امین مهدی‌خانی بازیگران اصلی «آناتول» هستند که هر شب ساعت ۲۱:۳۰ در سالن نوفل‌لوشاتو به صحنه می‌روند.

از دیگر عوامل این اثر نمایشی می‌توان به پیام رضوانی دستیار و مشاور کارگردان، سعید حسنلو طراح صحنه، رهی علی‌بالایی طراح نور، مریم اسکویی طراح لباس، مائده غلامی طراح گریم، حمید فراهانی طراح پوستر و بروشور، میثاق حیوری (گروه هنری چیدا) انیماتور، کیمیا زارع دستیار گریم، مهدیس احمدی و سیاوش غلامی مجریان گریم، عرفان سیفی دستیار صحنه و نور، اردلان آشناگر عکاس، صدرا صباحی روابط عمومی و تبلیغات و حامد قریب مشاور رسانه اشاره کرد.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند