جنگ

عاشقانه‌هایی که در بستر جنگ از دست رفتند

به گزارش ردکارپت فیلم: مریم یاسین‌زاده کارگردان نمایش «تن سایه» عنوان کرد این اثر نمایشی درباره عاشقانه‌هایی است که در بستر جنگ از دست رفته‌اند.

مریم یاسین زاده نویسنده و کارگردان نمایش «تن سایه» که این روزها در پردیس تئاتر سپند روی صحنه است درباره اجرای این اثر نمایشی گفت: نمایش «تن سایه» در ۵ اپیزود روایت زندگی افراد مختلفی را که به هر طریق درگیر جنگ تحمیلی بوده‌اند، به تصویر می‌کشد. هر اپیزود به صورت مونولوگ طراحی شده و هر کدام از شخصیت‌ها از یک اقلیم هستند و به روایت فاجعه‌ای که جنگ برایشان رقم زده است، می‌پردازند.

وی ادامه داد: روایت‌های شخصیت‌ها در هر اپیزود عاشقانه است و قصه از دست دادن‌های عاشقانه‌ای را که مسببش جنگ بوده است در این نمایش شاهد هستیم. روایت‌های یک زن افغان، زنانی جنوبی و کرمانی و همچنین یک مرد کرد و یک مرد تهرانی را در اپیزودهای مختلف نمایش می‌بینیم.

یاسین زاده درباره واقعی بودن روایت‌های مطرح شده در نمایش توضیح داد: قطعاً داستان‌هایی که بیان می‌شود برای همه مردم ما آشنا هستند و از دست دادن‌هایی که جنگ باعثش می‌شود برای هیچکدام از ما دور نیست. هر تیری که از هر اسلحه‌ای شلیک شود نتیجه اش همین از دست دادن‌های سخت است و قطعاً هیچ آدمی دلش نمی‌خواهد که به استقبال چنین دردی برود چه در سطح کلان‌تر که جنگ بین کشورهاست یا حتی جنگ بین آدم‌ها یا جنگی که در درون هر شخص ممکن است جریان داشته باشد. ما الان در دوره‌ای زندگی می‌کنیم که بحث گفتگوی تمدن‌ها وجود دارد و حرف‌های روشنفکری درباره صلح و آشتی جهانی مطرح می‌شود اما باز هم چنین معضلاتی را شاهد هستیم و آدم‌های بسیاری را می‌بینیم که وطنشان و عزیزانشان را از دست می‌دهند.

این نویسنده درباره ویژگی کاراکترهای نمایش عنوان کرد: شخصیت‌های نمایش «تن سایه» قصه‌های غمگینی را تعریف می‌کنند اما در آخر آن چیزی که در ذهن مخاطب باقی می‌ماند انزجار از به وجود آمدن این نوع از فاجعه‌ها است.

وی درباره انتخاب بازیگران نمایش توضیح داد: به دلیل فرصت محدودی که برای آماده سازی داشتیم و جایگزینی برخی از بازیگران در نهایت به ترکیب مریم مؤمن، علیرضا جلالی تبار، سمن قناد، آناهیتا خسروی، حسین جاهد رسیدیم که معتقدم انتخاب‌های بسیار درستی برای ایفای نقش‌های نمایش هستند.

وی افزود: مریم مؤمن با تلاش و پشتکاری ستودنی نقش احساسی زن افغان نمایش را بازی می‌کند که برای من بسیار ارزشمند است. علیرضا جلالی‌تبار نیز نقش مرد تهرانی نمایش را بازی می‌کند و در نقش پدری که دخترش را در جنگ از دست داده است درخشان ظاهر شده است. سمن قناد نیز در نقش زن جنوبی بسیار متفاوت ظاهر شده، آناهیتا خسروی در نقش زن دوچرخه‌سازی با روحیه‌ای قدرتمند و بازیگر جوان نمایش حسین جاوید در نقش مرد کرد نیز برای ایفای نقش‌هایشان تلاش بسیاری کردند و نکته‌ای که من را به وجد می‌آورد این است که بازیگران نقش‌هایشان را بسیار دوست دارند و چه در تمرین‌ها و چه در اجرا به یگانگی با کاراکترهایشان رسیده‌اند که به باورپذیرتر شدن نقششان کمک زیادی کرده است.

یاسین زاده در پایان صحبت‌هایش یادآور شد: برای فضاسازی و طراحی نمایش صحنه شلوغی در نظر گرفته نشده است و همه چیز جزئی از یک کل و در خدمت روایت داستان و تاکید بر توانایی‌های بازیگران و انتقال عواطف مورد نظر به مخاطبان استوار شده است.

در توضیح این نمایش آمده است: «تن سایه» قصه آدم‌ها از اقلیم‌های مختلف است که گوشه‌ای از جنگ را روایت می‌کند.

مریم مؤمن، علیرضا جلالی تبار، سمن قناد، آناهیتا خسروی، حسین جاهد، محمد زندوکیلی (صدا و بازی) بازیگران این نمایش هستند.

نمایش «تن سایه» تا اول مهر ماه ساعت ۲۱:۱۵ در پردیس تئاتر سپند روی صحنه می‌رود.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند