به گزارش ردکارپت فیلم: در هفته گذشته، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی فروش بالای کمدیها را مایه افتخار ندانست، همچنین سانسهای سینمای رسانه در فجر چهل و سوم مشخص شد و خبرهایی نیز حول برگزاری این رویداد شکل گرفت.
«سینما» یکی از هنرهای هفتگانه پرطرفدار در میان عموم مردم است که روزانه اخبار بسیاری را در سرویسها و گروههای خبری رسانهها به خود اختصاص میدهد و هنرمندان این رشته به ویژه بازیگران سینما، به نوعی زیر ذرهبین جامعه هستند و به همین دلیل به محلی برای ایجاد حواشی تبدیل میشوند.
جشنوارههای سینمایی در کشورمان که بیشتر آنها در نیمه دوم سال برگزار میشوند، اخبار را حول این جشنوارهها پررنگ میکنند؛ مهمترین این رویدادهای سینمایی، «جشنواره فیلم فجر» است. با نزدیک شدن به ۱۲ بهمن ماه و آغاز این رویداد سینمایی که دوره چهل و سوم آن را شاهدیم، سبب شده که اخبار ویژه فیلمهای سینمایی برای جشنواره تعدد بیشتری پیدا کنند و بر همین اساس، طی هفته گذشته، بیشترین خبرهای مرتبط با آماده شدن فیلمها را برای جشنواره را منتشر کردیم که برخی از آنها را در گزارش پیشرو میشمریم.
در ادامه درصدد هستیم تا اخبار هفتگی این هنر پرطرفدار و پرحاشیه را به صورتی کوتاه و خلاصه به صورت گزارشی، پیشروی مخاطبان همراه خبرگزاری مهر قرار دهیم.
خبرها و حاشیههای «فیلم فجر»
در هفته گذشته با اعلام هیئت داوران آثار مستند سینمایی جشنواره فیلم فجر متشکل از محسن برمهانی مدیر فرهنگی و مستندساز، مهرداد زاهدیان کارگردان مستند، سعید رشتیان تهیهکننده سینمای مستند، محمد صوفی تهیهکننده سینمای مستند، پژمان مظاهریپور کارگردان، میترا مهتریان مستندساز و روزنامهنگار و پروین صدر ثقهالاسلام مدیر فرهنگی و پژوهشگر، ۱۱ اثر مستند سینمایی راهیافته به مسابقه آثار مستند جشنواره اعلام شدند.
برگزاری قرعهکشی فیلمها برای نمایش در خانه جشنواره
یکی از اتفاقات ویژه برای فیلمهای حاضر در جشنواره فیلم فجر، نمایش آنها در سینمای رسانه یا خانه جشنواره است که برای تولیدکنندگان فیلمها از اهمیت بالایی برخوردار است، چراکه هم فیلمهایشان برای اهالی رسانه و منتقدان به نمایش گذاشته میشود و هم بعد از نمایش فیلم، نشست خبری فیلم مربوطه برگزار میشود. اما فیلمها برای حضور در کاخ رسانه و نمایش در سانسها همیشه دچار حاشیههایی بودند ولی در چند سال اخیر برای این منظور قرعهکشی انجام میگیرد که بر همین اساس در اواسط هفته گذشته، مراسم قرعهکشی جدول نمایش فیلمهای بخش سودای سیمرغ چهلوسومین دوره جشنواره فیلم فجر در هتل همای تهران برگزار و تکلیف سانسهای نمایش ۳۷ فیلم داستانی و انیمیشن مشخص شد.
بر اساس اعلام منوچهر شاهسواری دبیر جشنواره چهل و سوم فجر، فیلمهای جشنواره برای اینکه نقصی در نمایش نداشته باشند، باید مورد تست قرار بگیرند که در هفته گذشته، تست فنی ۲ فیلم سینمایی «ترک عمیق» و «موسی کلیمالله» در ۲ نوبت با حضور کارگردانان، عوامل فنی و استودیوهای مسئول آمادهسازی این فیلمها در سالن کیارستمی انجام شد.
شاهسواری تاکید کرد: امسال از همه دوستان تقاضا کردیم پیش از شروع جشنواره فیلم را در یک سالن استاندارد تست فنی کنند تا بدانیم نقص از فیلم شما نیست و بتوانیم مشکل سالنها را حل کنیم. امسال نمایش فیلم در شهرستانها را داریم و در تهران علاقهمند هستیم که پیش از شروع جشنواره و احتمالاً در ۳ بهمن همه دوستان و عوامل نسخه dcp فیلمها را به دبیرخانه جشنواره برسانند. اگر فیلم به سالنی نرسد توهین به مخاطب است و ما بدون تماشاگران چیزی نیستیم.
تهدید نرگس آبیار به استعفا از شورای پروانه نمایش جواب داد!
از دیگر اتفاقات سینمای هفته گذشته، باز هم درباره فیلمهایی هستند که هم از رقابت در ماراتن فجر باز ماندند و هم بحث نمایش آنها دچار مشکل شده است.
طبق شنیدههای مطرح شده نرگس آبیار به وزارت فرهنگ و سازمان سینمایی اعلام کرده در صورت پخش نشدن «قاتل و وحشی» در جشنواره فجر، درجا از عضویتِ «شورای پروانه نمایش» استعفا خواهد داد. آبیار همچنین طی مذاکره با دیگر اعضای شورای پروانه نمایش، از آنها خواست که در صورت عدم پخش فیلم «قاتل و وحشی» درجا استعفا دهند و طبق اخبار شنیده شده؛ آبیار تا به این لحظه توانست سه نفر از اعضای مهمِ این شورا را متقاعد به این تصمیم کند.
در هفتههای گذشته نیز زمانی که اسامی فیلمهای حاضر در چهل و سومین جشنواره فیلم فجر اعلام شد، برخی از فیلمسازان نسبت به حضور نداشتن فیلمشان در این جشنواره در حالی که به صورت متقن از نظرات هیئت انتخاب آگاه بودند، اعتراض کردند.
البته برخی از اعضای هیئت انتخاب پیشنهاد نمایش ویژه را مطرح کردند که در سانس پایانی سینمای رسانه این نمایشها را شاهد خواهیم بود اما هنوز برنامه آنها اعلام نشده است. این نمایشهای ویژه برای فیلمهایی که نمایش آنها منع قانونی داشتند، چون «قاتل و وحشی»، «پیر پسر» و «رکسانا» اتفاق خواهد افتاد.
ماراتن ۱۲ ساعته رسانهای بدون فیلم کوتاه و مستند در میلاد!
در حالی که سانسهای نمایش فیلمها در کاخ جشنواره به صورت ماراتنی ۱۲ ساعته برای خبرنگاران و منتقدان برنامهریزی شده، اما در این سانسها، زمانی برای نمایش فیلمهای کوتاه و مستند که تعداد آنها ۵۵ فیلم است، دیده نشده است. البته این رویه هر ساله در حال شکلگیری است و توجیهی که مدیران جشنواره دارند این است که فیلمهای کوتاه و مستند قبلاً در جشنوارههای فیلم کوتاه تهران و «سینماحقیقت» به نمایش درآمدند! هرچند برخی از فیلمهای منتخب قبلاً در جشنوارههای مذکور به نمایش درآمدند، پس به چه علت برای این فیلمها تنها در سینمای رسانه سانس در نظر گرفته میشود، در حالی که واقعاً جای این فیلمها در سینماهای مردمی خالی است!
نمایش ویژه در باغ کتاب برای توانخواهان
همچنین، هفته گذشته خبری منتشر شد که منتخبی از فیلمهای چهل و سومین جشنواره فیلم فجر در ۶ سانس برای «توانخواهان» نمایش داده میشود. پس از اعلام فیلمهای حاضر در جشنواره ۴۳ توسط هیئت انتخاب، کار آماده سازی این فیلمها زیر نظر دبیرخانه جشنواره آغاز میشود. نمایش این آثار در پردیس سینمایی باغ کتاب خواهد بود و طبق برنامهریزیهای انجام گرفته در این دوره از جشنواره ۶ سانس برای توانخواهان شامل ۲ سانس برای نابینایان، ۲ سانس برای ناشنوایان و ۲ سانس نیز برای جانبازان و معلولان درنظر گرفته شده است.
سناریوی تکرار برای «فجر ۴۳»!
یکی از اتفاقات نادر در دورههای مختلف فیلم فجر، پرداختن به یک سوژه مشترک در فیلمهای جشنواره است که امسال در دوره چهل و سوم با یکی از آنها مواجه هستیم! ۲ فیلم سینمایی «اشک هور» و «اسفند» درباره شهید علی هاشمی ساخته شدهاند که هر دوی این فیلمها با توجه به نظر دبیر و هیئت انتخاب جشنواره، نیز در «فجر» حضور دارند!
ساخت فیلم از قهرمانان ایران و رزمندگان و فرماندهان دفاع مقدس یکی از راهکارهای فرهنگسازی و از واجبات است اما اینکه سوژههایی مشابه در بزرگترین جشنواره سینمایی کشور مورد توجه قرار بگیرند، از نکات قابل انتقاد است.
رئیس سازمان سینمایی سوره پذیرش همزمان این ۲ فیلم را در «فیلم فجر» همگرایی خوانده است؛ درست است ساخت ۲ فیلم و ۲ دیدگاه از یک شهید دفاع مقدس همگرایی است اما نه در رویداد بزرگ سینمایی کشور که محل نمایش و رقابت محصولات سینمایی کشور در طول سال است! شاید پذیرش یکی از این فیلمها و نمایش آن دیگری در زمانی دیگر، هم همگرایی را بیشتر و هم نظرات را به خود جلب میکرد.
تاکید وزیر بر افول سینما با نمایش کمدیها!؟
در هفته گذشته، نشست خبری سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد که در بخشی از این نشست، صالحی در پاسخ به پرسشی مبنی بر به حاشیه رانده شدن ژانرهای جدی حوزه سینما به دلیل رشد فزاینده فیلمهای کمدی گفت: سینمای ایران ویترینی است که اگر بخواهد در قالب یک ژانر حتی بهترین کمدیها هم نمایش داده شود قطعاً به افول میانجامد و اصلاً نباید مفتخر باشیم که چون فروش بالا است بنابراین باید به ژانرهای دیگر توجه نکنیم. بی تردید اگر سینمای کمدی درست ساخته شود سینمای محترمی است اما برای بنده و همکارانم در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دیگر ژانرهای سینمایی نیز بسیار جدی است. البته در مجموع باید گفت تعداد فیلمها در حوزه سینمای اجتماعی مقداری قابل توجه تر شده که باید در این زمینه جدی تر قدم برداریم. فکر میکنم با اطلاعات جدیدی که پیدا کردم کم وبیش دیگر مسیرهای سینما نیز مورد توجه قرار گرفته است.
بدون دیدگاه