فیلم‌سازان

نگاهی به کارنامه جعفری جوزانی

به گزارش ردکارپت فیلم: جعفری جوزانی ، کارگردانی که به نسبت دیگر فیلم‌سازان کم کار است، با صرف زمان کارهایی می‌سازد که در تاریخ ماندگار بماند.

مسعود جعفری جوزانی کارگردان، نویسنده و فیلمسازی است که مدرک کارشناسی ارشد فیلمسازی از دانشگاه ایالتی سان فرانسیسکو آمریکا را دارد. او کار سینمایی را با کارگردانی فیلم‌های کوتاه آغاز کرد.

کارگردانی که به نسبت دیگر فیلم‌سازان کم کار است اما با صرف زمان کارهایی می‌سازد که در تاریخ ماندگار بماند.

او برای تحصیل در رشته فیلمسازی به آمریکا می‌رود و مدتی در آمریکا می‌ماند، ازدواج می‌کند و صاحب فرزند می‌شود، اما در نهایت به ایران باز می‌گردد و حرفه اش، کارگردانی را در ایران دنبال می‌کند.

جعفری جوزانی زمانی که برای تحصیل در سانفرانسیسکو آمریکا به سر می‌برده با زنی آمریکایی ازدواج می‌کند، صاحب فرزند دختری به نام سحر می‌شود. سحر جعفری جوزانی در تمامی فیلم‌هایی که پدرش ساخته او را همراهی کرده است.

جوزانی کارگردانی است که نمی‌توان اثرهایی که خلق کرده است را نادیده گرفت. سریال و سینمایی‌هایی که در بخشی از آن تاریخی است و گذشته ایران را روایت می‌کند.

یک مرد یک خرس

این فیلم محصول سال ۱۳۷۱ است که خود جوزانی، کارگردانی، نویسندگی و تهیه‌کنندگی آن را برعهده داشت. پیش از ساخت فیلم جوزانی، کتابی به همین نام نوشته بود.

«لم لعلی» با خرسش وارد کوچه « خورشید» در حومه شرق تهران می‌شود. مرد که عاشقانه بچه‌ها را دوست دارد سعی می‌کند با رقصاندن خرس، گرد غم را از دل اهالی محل بزداید اما آقای کمالی که صاحب تنها خانه نوساز محل است، علم مخالفت با حضور «لم لعلی» و خرس را در محله به دست میگیرد و مبارزه بین آنها آغاز می‌شود. با نفوذ «کمالی»، «لم لعلی» و خرس توسط «ژاندارم محله» دستگیر می‌شود، اما با حمایت و عکس‌العمل اهالی محله، پاسگاه ناچار از آزادی «لم لعلی» و خرسش می‌شود. در مقابل آنها، بچه‌های محله که نمی‌خواهند تنها سرگرمی خود را از دست بدهند، با کمک خاله خراسانی به دفاع از خرس بلند می‌شوند.

منوچهر آذری، جمشید اسماعیل‌خانی، علی‌اصغر گرمسیری، میرصلاح حسینی، آرش حسینی، بهروز حسین زاده، نیما جعفری جوزانی، حمید جبلی، فردوس کاویانی، محمدعلی کشاورز،  و حمیده خیرآبادی از بازیگران این فیلم هستند.

در چشم باد

مجموعه تلویزیونی در چشم باد به تهیه‌کنندگی مسعود جعفری‌جوزانی و عباس اکبری در ۴۴ قسمت ۵۰ دقیقه‌ای برای پخش از شبکه اول سیما تهیه و تولید شد. فیلمنامه این سریال که در زمره سریال‌های «الف» سیما به‌شمار می‌رود، توسط  خود مسعود جعفری جوزانی در مدت دو سال نوشته شده‌است.

سریال تاریخی «در چشم باد»، وقایع سیاسی و اجتماعی سه دوره از تاریخ؛ دوره اول پایان دوره قاجار و دوره پهلوی، دوره دوم جنگ جهانی دوم و دوره سوم یک دوره زمانی خاص در بعد از انقلاب را که دوره فتح خرمشهر است، را روایت‌ می‌کند.

آهنگسازی این فلیم برعهده حسین علیزاده  بوده است و بازیگرانی مانند پارسا پیروزفر، اکبر عبدی، کامبیز دیرباز، سعید نیک‌پور، سحر جعفری جوزانی، فریبا متخصص، لاله اسکندری، ستاره صفرآوه، رضا شفیعی جم، فخرالدین صدیق‌شریف، جهانگیر الماسی، محمود پاک نیت، مصطفی زمانی، محمدرضا هدایتی، هومن سیدی و… در آن ایفای نقش کردند.

ساخت این سریال یکی از بزرگترین پروژه‌های سریال‌سازی در تلویزیون است که برای ساخت آن ۴۸۰ لوکیشن استفاده و به بیش از ۱۰ شهرستان و استان دیگر سفر شد.

ایران برگر

«ایران برگر»  را مسعود جعفری جوزانی کارگردانی کرده است. تیتراژ پایانی ایران برگر، با صدای شهرام ناظری بر روی شعری از سیاوش کسرایی بسیار مورد توجه تماشاگران این فیلم قرار گرفت.

این فیلم داستان امرالله خان و فتح‌الله خان است که بر سر انتخابات شوراها در یک روستا با یکدیگر رقابت می‌کنند. این روستا نمادی از جامعه ایران است و جعفری جوزانی توانسته است یک کمدی تلخ را به خوبی بسازد.

فیلم‌نامه روستایی را برایمان می‌سازد که در آن دو خان، رقبای اصلی انتخابات روستا و مشغول چالش با یکدیگر جهت برنده‌شدن در انتخابات هستند. روستا نماد کشور ایران، مردمش نماد مردم ایران هستند.

علی نصیریان در نفش امرالله خان، محسن تنابنده در نقش فتح‌الله خان، سحر جعفری جوزانی در نقش ماهگل، حمید گودرزی در نقش سهراب، نیوشا ضیغمی در نقش مشاور، احمد مهران‌فر در نقش رهام، شهره لرستانی در نقش همسر فتح الله خان، گوهر خیراندیش در نقش ننه نبات تعدادی از بازیگران این فیلم هستند.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند