به گزارش ردکارپت فیلم: امید بنکدار (زاده ۲ تیر ۱۳۴۸ – تهران) کارگردان ، فیلمنامهنویس، تدوینگر و نقاش اهل ایران است.
زندگی نامه
امید بنکدار دوم تیرماه هزار و سیصد و چهل و هشت در بیمارستان میثاقیه (مصطفی خمینی) به دنیا آمد. پدر و مادرش پیش از ازدواج همسایه و از زمان کودکی ساکن محلهی منیریه بودند. هنوز هم دو بنبست به نامهای بنکدار و ناظمی در خیابان منیریه مجاور همدیگرند. او کودکیاش را در خیابان میرعماد گذراند و پس از هفت سالگی ساکن شمیران شد. او فعالیتش را در حوزه تجسمی با نقاشی آغاز کرد و تکنیکهای آبرنگ را نزد هما افتخار(غفارزاده) و جمالالدین خرمی نژاد آموخت. استاد سیاوش کسرایی تاثیر عمیقی بر نگاه او به نقاشی و حوزهی تجسمی گذاشت.
پس از آن برای آموزش و تجربهی یک کار خلاقهی گروهی که با حوزهی تجسمی درارتباط باشد به مرکز اسلامی آموزش فیلم سازی (باغ فردوس) رفت تا دورهی طراحی صحنه را بگذراند. این مرکز بعدها تعطیل و به موزهی سینما تبدیل شد. او پس از گذراندن دورهی طراحی صحنه و لباس نزد ایرج رامینفر شیفتهی سینما شد و در دوران طلایی کادر آموزشیِ باغ فردوس- سینما را از استادانی مانند همایون پایور، بهرام بیضایی، دکتر احمد الستی، احمد ضابطی جهرمی، کامران شیردل و محمدرضا اصلانی آموخت.
در همان دوره او فعالیتش را در مطبوعات با دوست و هم دورهی دوران آموزشش کیوان علیمحمدی آغاز کرد و با نشریات مختلفی مانند نقد سینما، ماهنامهی فیلم و ماهنامهی زنان همکاری کرد و پس از آن تیم دونفرهشان شروع به ساخت فیلمهای کوتاه، تجربی و مستند کردند تا اولین فیلم بلندشان شبانه ساخته شد.
چشم اندازهای سیاوش آباد اولین ساختهی مستند او جوایز زیادی را از جشنوارههای مختلف دریافت کرد و در معرفی دو فیلمساز جوان تاثیر گذاشت. این فیلم نوعی ادای دین و احترام به استادش سیاوش کسرایی است که یک سال پس از ساخت آن از دنیا رفت.
امید بنکدار همکاریاش را با کیوان علیمحمدی ادامه داد و تاکنون دو فیلم کوتاه، دو ویدیو آرت، دو فیلم تجربی، هشت فیلم مستند، یک مجموعه ی تلویزیونی و چهار فیلم سینمایی در کارنامه دارد که بیشتر آنها بهطور مشترک با کیوان علیمحمدی ساخته شده اند. علی اکبر حیدری نویسندهی جوان از سومین فیلم آنها- ارغوان به تیم دو نفرهی آنها دعوت شد و از آن پس در زمینهی فیلمنامهنویسی با بنکدار و علیمحمدی همکاری داشته است.
فیلمشناسی
سال | نام اثر | تهیهکننده | کارگردان | نویسنده | تدوینگر | تصویرگر | پژوهشگر | ژانر |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
۱۳۷۹ | کویر آینهها | آری | فیلمنامه | فیلم کوتاه | ||||
۱۳۸۱ | چشماندازهای سیاوشآباد | آری | فیلمنامه | آری | مستند | |||
۱۳۸۲ | عشق تنهاست و از پنجرهای کوتاهبه بیابانهای بی مجنون مینگرد | آری | فیلمنامه | مشترک | مستند | |||
۱۳۸۲ | چه شگفت است عشق که همزخم است هم مرهم | آری | نویسندهٔگفتار | مشترک | مستند | |||
۱۳۸۳ | هیچکس با هیچکس سخن نمیگوید | آری | فیلمنامه | آری | تجربی | |||
۱۳۸۴ | شبانه | آری | فیلمنامه | مشترک | سینمایی | |||
۱۳۸۴ | هیچ نمیبینند درعشق سری و سروری | آری | آری | مشترک | ویدئو آرت | |||
۱۳۸۴ | M.D.M.A | آری | نویسندهٔگفتار | مشترک | آری | مستند | ||
۱۳۸۵ | سرخ | آری | فیلمنامه وگفتار | مشترک | آری | مستند | ||
۱۳۸۵ | چندبار به شب دل باختهای؟ | آری | مستند | |||||
۱۳۸۶ | آسمان سیاه شب | آری | نویسندهٔگفتار | آری | آری | مستند | ||
۱۳۸۷ | شبانه روز | آری | فیلمنامه | مشترک | سینمایی | |||
۱۳۸۸ | سلول | آری | بازنویسیفیلمنامه | یک اپیزود ازمجموعهٔ تلویزیونی | ||||
۱۳۹۱ | حیرانی | آری | بازنویسیفیلمنامه | مشترک | مجموعهٔ تلویزیونی | |||
۱۳۹۲ | ابراهیم در آتش | آری | نویسندهٔگفتار | آری | آری | مستند | ||
۱۳۹۲ | ارغوان | آری | آری | فیلمنامه | آری | سینمایی | ||
۱۳۹۵ | گیلدا | آری | آری | فیلمنامه | آری | سینمایی | ||
۱۳۹۸ | هفت روز از هفتاد بهار | آری | آری | آری | مستند |
خصوصیات و شاخصههای آثار
همکاری با ستارههای سینما حتی در فیلمهای مستند، تجربهگرایی و رویکرد به سینمای تجربی، کارکردن روی قاببندی و نورپردازی و شاخصههای بصری فیلم، توجه به مسایل زنان، پژوهش در گرامر و زبان سینما و اهمیت به فرم از شاخصههای فیلمهای امید بنکدار است.
کارگردان
- گیلدا (۱۳۹۵)
- ارغوان (۱۳۹۳)
- مجموعهٔ تلویزیونی حیرانی (۱۳۹۱)
- شبانهروز (۱۳۸۷)
- شبانه (۱۳۸۴)
نویسنده
- گیلدا (۱۳۹۵)
- ارغوان (۱۳۹۳)
- شبانهروز (۱۳۸۷)
- شبانه (۱۳۸۴)
تدوین
- گیلدا (۱۳۹۵)
- شبانهروز (۱۳۸۷)
بدون دیدگاه