هنرمندان

صرفه اقتصادی تئاتر آنلاین برای خانواده‌ها

به گزارش ردکارپت فیلم: الهام پاوه نژاد درباره تأثیر تئاتر آنلاین بر هنرمندان و تماشاگران هنرهای نمایشی گفت.

الهام پاوه‌نژاد بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون درباره نقاط ضعف و قوت تئاتر آنلاین گفت: قطعاً هر حرکتی هر چند کوتاه امید بخش است. همین که تئاتر را از راکد بودن و نابودی نجات دهیم، قطعا امید بخش است. اگر تئاتر آنلاین به لحاظ فنی و تکنیکی حمایت شود، به لحاظ روحی و روانی یک ریکاوری مجدد است. گرچه تئاتر آنلاین ظرفیت انجام کار‌های بزرگ صحنه‌ای را ندارد، ولی در حد کار‌هایی با بازیگران دو تا سه نفر جوابگوست. بعداً می‌توان با آمدن اسپانسر‌ها و حامیان مالی کار را بسط داد و اگر این اتفاق بیفتد، یک رویداد مثبت جریان خواهد گرفت.

نبود تماشاگر داخل سالن ترسناک است

بازیگر سریال «ترانه مادری» در خصوص تئاتر آنلاین «مرجان» گفت: نمایش آنلاین «مرجان» یک اتفاق تازه‌ای است. با توجه به اینکه در دو نمایش قبلی آریان رضایی این ویژگی وجود نداشته است، این یک رویداد خلاقانه است. تئاتر آنلاین «مرجان» یک تجربه سخت و التهاب آور به دلیل نبود نفس تماشاگر است. از طرفی ما دوربین داریم و شاید برخی بگویند تو بازیگری هستی که تجربه بازی در مقابل دوربین تلویزیون و سینما را داشتی، ولی باید بگویم دوربین تئاتر آنلاین با دوربین سینما و تلویزیون فرق دارد. جلوی دوربین تئاتر امکان تکرار وجود ندارد و همین انرژی بر است. ما از تماشاگر انرژی نمی‌گیریم، چون در داخل سالن نیست، ترسناک است و نمی‌دانیم آیا تماشاچی از نمایش ما بازخوردی دریافت کرده است یا نه؟!

وی درباره ورود نمایش‌ها به صحنه تئاتر آنلاین افزود: هر نمایشی امکان ورود به تئاتر آنلاین را ندارد، ولی می‌شود به کار‌هایی برای این نوع پلتفرم فکر کرد.

الهام پاوه نژاد در خصوص لزوم تبلیغات محیطی برای اجرای تئاتر آنلاین گفت: تئاتر آنلاین موضوع بسیار تازه‌ای است و باید بعداً مسئله تبلیغات محیطی و میدانی در سطح شهر مطرح شود. تبلیغات محیطی در سطح شهر باعث می‌شود مخاطب خاص که تئاتر بین بوده و همچنین مخاطب عام متوجه شود، می‌تواند آخر هفته‌ها در منزل و در کنار خانواده تئاتر را آنلاین ببیند. البته تئاتر آنلاین به لحاظ اقتصادی برای مخاطب به صرفه است. برای دیدن نمایش صحنه‌ای باید همه خانواده بلیت بخرند تا تماشایش کنند، ولی تنها با خرید یک بلیت تئاتر آنلاین کل خانواده می‌توانند آن را تماشا کنند، ولی نهاد‌های مربوطه باید از سازنده‌ها حمایت مالی کنند.

او در پایان گلایه‌ای از مسئولان امر درباره عدم توجه به تئاتر کرد و گفت: تئاتر تنها صنفی بود که از ابتدای کرونا تعطیل بوده و مورد بی توجهی سازمان‌های مربوطه قرار گرفته است. علاوه بر مشکلات اقتصادی، اهالی آن از لحاظ روحی و روانی و کاری نیز متضرر شدند و هیچ نگاهی به تئاتر از بهمن ماه تا به امروز نشده است. هر جا هم که مشکلی پیش می‌آید، تئاتر و سینما تعطیل می‌شوند، ولی همه صنوف مشغول به کار خود هستند. انگار با تعطیلی تئاتر و سینما مشکل کرونا حل می‌شود.

تئاتر آنلاین «مرجان» هر شب از ۳۰ مهر تا ۲ آبان ماه روی صحنه می‌رود و تماشاگران به صورت آنلاین می‌توانند آن را ببینند. این نمایش با بهای ۲۵ هزار تومان از طریق سایت تیوال قابل خریداری است.

در این نمایش از تکنیک پرده سبز نیز استفاده شده؛ پرده سبز برای انجام جلوه‌های ویژه تصویری در پشت بازیگر نمایش مورد استفاده قرار گرفته است.

در خلاصه داستان این نمایش آمده است که نمایش مرجان بر اساس داستان هزار و یک شب و با نگاهی به پژوهش کتاب «هزار افسان کجاست» از بهرام بیضایی به شیوه تئاتر دیجیتال و زنده (تعاملی) اجرا خواهد شد.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند