یلدا

اظهارات علی مصفا درخصوص معرفی نماینده ایران به اسکار

به گزارش ردکارپت فیلم: علی مصفا تهیه کننده فیلم “یلدا” در نوشتاری تحت عنوان “معیارهای مشخص پاسخی به یک پرسش: کدام فیلم ایرانی سزاوا معرفی به اسکار است؟” نکاتی را مطرح کرد.

این بازیگر و تهیه کننده سینمای ایران در این نوشتار آورده است: “برای انتخاب و معرفی فیلمی به آکادمی علوم و هنرهای سینمایی آمریکا در رشته بهترین فیلم خارجی جوایز اسکار، معیارهای مشخصی وجود دارد. امتیاز پخش بین المللی، جوایز و جشنواره های معتبر و به ویژه نمایش عمومی فیلم در سایر کشورها علاوه بر کشور تولیدکننده – مشخصا آمریکا و اروپا که صنعت سینمای تثبیت شده تر و قوی تری دارند، مهمترین این معیارها هستند. با محک این معیارهاست که هر کشوری به شیوه معقول و منطقی یک فیلم انتخاب و به آکادمی معرفی می کند.
۱.پخش بین المللی:

پخش جهانی یلدا سومین ساخته بلند مسعود بخشی با شرکت پیرامید اینترنشنال است که با ۳۵ سال سابقه از مهمترین و بزرگترین پخش کننده های آثار هنری در فرانسه و جهان محسوب می شود. پیرامید اینترنشنال حقوق پخش یلدا را در مرحله فیلمنامه -و نه فیلم نهایی – خریداری کرده، و در جشنواره فیلم برلین٢٠٢٠ توانسته حقوق پخش این فیلم را به حوزه ها و کشورهای متعددی بفروشد. توفیقی که اسکرین اینترنشنال در صفحه نخست خود به اهمیت آن در بازار فعلی فیلم های خارجی زبان اشاره کرد.
۲.اکران خارجی:

یلدا تنها فیلم ایرانی است که در سال ۲۰۲۰ اکران سراسری و موفق بین المللی در اروپا داشته است.
خریداران یلدا تا کنون آن را در کشورهای آلمان، اتریش، لوکزامبورگ، فرانسه، بلژیک، و سوییس اکران کرده اند و ایتالیا، اسپانیا،یونان، برزیل، و ترکیه با بازگشایی سالن ها فیلم را روانه سینماهایشان خواهند کرد. یلدا در اکران های عمومی اروپا با استقبال مهمترین نشریات و منتقدین سینمایی و مخاطبان روبرو شده است.

در آلمان روزنامه زودیچه زایتونگ از مهمترین روزنامه های این کشور، یلدا را در زمره ده اثر مهم اکران فصل رده بندی کرد و در فرانسه فیلم با ۸۶ کپی روی پرده رفت و با استقبال فوق العاده از آن به ۱۴۶ کپی ارتقا یافت. به گزارش مجلات فیلم فرانسه و اکران توتال، تماشاگران یلدا در پایان سه هفته اکران در فرانسه از مرز ۴۵ هزار نفر گذشتند و این فیلم با احتساب نسبت کپی و سالنها، فیلم اول جدول فروش در روز نخست اکران، و جزو موفق ترین فیلم های جدول اکران فرانسه است. یلدا همچنین با کسب ۴ ستاره از ۵ از نشریاتی چون پزیتیف، پاریزین، نوول ابسرواتور، لوموند، ون مینوت، فم اکتوئل، تله راما، فیش دو سینماو …توفیقی کم سابقه در جلب نظر منتقدان داشته است.
حقوق یلدا به کلیه کشورهای خاورمیانه و اسکاندیناوی، کانادای فرانسه زبان و انگلیسی زبان، استرالیا و نیوزلند نیز واگذار شده و در این کشورها پخش خواهد شد.
۳.اکران داخلی:

در ایران یلدا از خرداد ماه روی پرده سینماهای هنر و تجربه رفته و باوجود شرایط سخت سینماها در دوران شیوع ویروس کرونا، همچنان از موفقترین فیلمهای این گروه سینمایی است. به علاوه کلیه درآمد اکران ایران و تبلیغات آن به همت گروه “ما درد مشترکیم” موجب آزادی و نجات جان دو زندانی محکوم شد. نکته ای که در تمام اکرانهای اروپایی مورد توجه و تمجید قرار گرفت و تاثیر موضوع فیلم یعنی بخشش را دو چندان کرد.

۴.جشنواره ها و جوایز:

یلدا جشنواره های جهانی را با حضور در مسابقه بین الملل جشنواره ساندنس و کسب جایزه بزرگ داوران این مهمترین جشنواره مستقل آمریکا شروع کرد. این جایزه به گفته کارشناسان نخل طلای سینمای مستقل در آمریکا محسوب شده و راهگشای فیلم برای پخش در آمریکای شمالی و نامزدی جوایز اسکار است.

یلدا بلافاصله پس از جایزه بزرگ ساندنس در بخش مسابقه جنریشین هفتادمین جشنواره برلین پذیرفته و نامزد جایزه خرس کریستال این بخش شد. حضور در بیش از ۴٠ جشنواره سینمایی از جمله جشنواره های رده الف کارلو وی واری( ونمایش در ۹۶ سینمای سراسر جمهوری چک) تالین، ورشو، ونکوور، آدلاید، بریزبین، کرک، ژنو، بوگوتا، لوگانو، لوکزامبورگ، هلسینکی، برگن … و کسب جوایز بهترین فیلمنامه از بیست و چهارمین جشنواره بین المللی صوفیه، بهترین کارگردانی از پنجاه و هفتمین جشنواره بین المللی آنتالیا، و جایزه سرکل اوارد جشنواره واشنگتن دی سی از دیگر افتخارات یلدا بوده است.

همچنین مجله ال با ۱ میلیون تیراژ و ۷۵ سال سابقه، از میان ۶ فیلم فرانسوی، یک فیلم آمریکایی و یلدا از ایران، که نامزد جایزه بزرگ سینمای این مجله شدند، جایزه بزرگ را با رای متفق ۷۰ داور خانم برای نخستین بار به این فیلم ایرانی اهدا کرد.
۵.پخش در ایالات متحده آمریکا:

کمپانی نیویورکی فیلم موومنت حقوق یلدا را برای ایالات متحده آمریکا خریده و پس از نمایش دادن فیلم در جشنواره های متعددی در آمریکا از جمله : واشنگتن، اشلند، گولد کوست، فیلادلفیا، ریهوبت، اسکاتدال و …اکران فیلم را برای ماه های پایانی سال ۲۰۲۰ و نزدیک‌ به مراسم اسکار برنامه ریزی کرده است.

مایکل روزنبرگ رییس این شرکت در پیامی به روابط عمومی فیلم اعلام کرده در صورت معرفی یلدا به عنوان فیلم منتخب ایران، پخش سینمایی وسیع تر و تبلیغات بیشتری برای آن انجام خواهد داد.

حال ، ضمن احترام به سایر آثار سینمایی امسال ، باید پرسید با این معیارهای مشخص بین المللی ، کدام فیلم ایرانی به شکل منطقی شانس بیشتری از یلدا برای راهیابی به لیست نامزدهای فیلم خارجی زبان خواهد داشت؟”


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند