بازیگر

فرزندان مفسدان اقتصادی سنگر را در کشورهای خارجی حفظ کرده‌اند!

به گزارش ردکارپت فیلم: بازیگر سریال «دلدادگان» و فیلم سینمایی «پارادایس» از تجربه کار در سریال امنیتی در زمان شیوع کرونا و تجربه شخصی‌اش از ابتلا به بیماری کرونا می‌گوید.

سامان صفاری با سریال «سقوط آزاد» وارد عرصه بازیگری شد و پس از آن با بازی در کنار مریلا زارعی در نقش یونس میرجلیلی در فیلم سینمایی «شیار۱۴۳» در سینما هم مطرح شد. او که تجربه بازی در فیلم‌های سینمایی «پارادایس» و «سامورایی در برلین» را در کارنامه دارد، با بازی در نقش امیر در «دلدادگان» مورد توجه مخاطبان تلویزیون قرار گرفت. این بازیگر بار دیگر این شب‌ها با بازی در سریال تلویزیونی «خانه امن» به آنتن تلویزیون برگشته است. سریالی امنیتی که تا اینجا ۱۱قسمت از آن روی آنتن رفته و واکنش‌های متفاوتی را در شبکه‌های اجتماعی به دنبال داشته است.

به بهانه پخش این سریال با سامان صفاری که به تازگی تجربه ابتلا به کرونا را هم پشت سر گذاشته است گفت‌وگو کردیم که در ادامه می‌خوانید.

من به کامنت‌ها و واکنش‌ها دقت می‌کنم اما تاثیرگذاری فضای مجازی روی ما باید در حد متعادل باشد. اگر این تعادل را در نظر نگیری به مشکل برمی‌خوری. اینجور مواقع آدم‌هایی که مشاورهای خوبی دارند می‌توانند موفق باشند. اگر شما مشاور خوبی نداشته باشی به بیراهه می‌روی و یکباره می‌روی کشورهای همسایه و کارهای عجیب غریب می‌کنی. چون حاشیه خیلی جذاب است.

پیش از این هم در «دلدادگان» تجربه بازی در نقش یک مامور مخفی یا نفوذی در یک شبکه مفسد اقتصادی را داشتید. تفاوت کاراکتر امیر و پیام از نظر خودتان در چیست؟

بازی در سریال «دلدادگان» چالش خوبی برای من در حرفه بازیگری بود چون بعد از چند فیلم سینمایی به مدیوم تلویزیون آمدم و آقای هادی به من اعتماد کردند و آن نقش را به من دادند. امیر در «دلدادگان» مامور مخفی بود اما به شدت کاراکتر ماخوذ به حیایی داشت و با طمانینه و آرامش حرف می‌زد و کارش را بلد بود و هدف اصلی‌اش این بود که دست باندهای پولشویی را رو کند. بیننده در قسمت ۵۰ در فصل سه متوجه می‌شد که امیر مامور مخفی و عضو یک نهادی است که مسوولیت مبارزه با پولشویی و مفاسد اقتصادی در کشور را دارد. در سریال «خانه امن» در قسمت یازده خیلی‌ها متوجه شدند که پیام کارهای اشتباه زیادی می‌کند. قبلا زندان بوده و بنا بر اتفاقاتی با وثیقه‌ای که خانم هدایت گذاشته از زندان آزاد شده و وقتی از زندان قرار است خارج شود، نهاد اطلاعاتی که امین زندگانی مسوول آن است او را به عنوان نفوذی خودش و با این هشدار که این کار خیلی سخت است و ممکن است جانت را از دست بدهی اما شرط آزادی‌ات همکاری با ما است، به شرکت ثمین هدایت می‌فرستد. بنابراین شباهتی بین امیر و پیام وجود ندارد.

یعنی نگران نیستید که اصطلاحا این نقش روی شما بماند؟

امیر مامور مخفی بود و پیام یک جاهلی است که در زندان بوده و کارهای اشتباه و عجیب غریب زیادی هم می‌کند و سر سیستم امنیتی بلاهایی می‌آورد که در این قسمت اخیر دیدید. گاهی بعضی افراد بدون اینکه یک قسمت از یک سریال را ببینند فقط می‌گویند این نقش تکراری است. کسی با دیدن ده دقیقه از سریال می‌گوید این بازیگر دوباره مامور مخفی شد، مثل همان منتقدانی است که از روی تیتراژ یک فیلم را نقد می‌کنند. اصلا این دو کاراکتر با هم شبیه نیستند و در دیالوگ گفتن، راه رفتن و حتی دوست داشتنشان دو دنیای متفاوت دارند. یکیشان سمت شمال است و یکیشان سمت جنوب. برای همین من یقین دارم که این برچسب روی من نمی‌ماند. اگر هم قرار باشد روزی دو نقش شبیه هم بازی کنم حتما جزئیاتی در آنها دخالت می‌دهم که متفاوت باشند.

از تجربه بازی در سریال «خانه امن» بگویید.

همیشه مدیوم تلویزیون برای من جذاب بوده. چون من همزمان در تئاتر و سینما و نمایش خانگی هم کار کردم اما گستردگی مخاطبان تلویزیون خیلی زیاد است. در شهرستان‌ها و در میان عامه مردم بازخوردهای زیادی از نقش‌هایم در سریال‌ها دیدم. آنقدر که با یک سریال و کاراکترهای آن درگیر می‌شوند حتی پیش آمده که با لحن بدی به من گفتند چرا فلان کار را کردی و یادشان می‌رود که این نقش من بوده و قرار نیست واقعی باشد. از برخوردهایی که در اینستاگرام دیدم متوجه شدم که مردم درگیر «خانه امن» شدند و جدا از این حرف‌ها روز اولی که با مدیر تولید کار و پس از آن با کارگردان صحبت کردم و یک سیناپس از فیلمنامه را خواندم، به نظرم رسید چقدر این کاراکتر جذاب است. در مرحله بعد در دورخوانی متوجه شدم چقدر آقای معظمی به جزئیات دقت می‌کند و احساس کردم که با این نقش اتفاق خوبی در بازیگری من می‌افتد و الان هم خدا را شکر بازخوردهای خوبی گرفتم و این برای من خیلی مهم است.

سریال «خانه امن» بازخوردهای زیادی در فضای مجازی داشته و کاربران با نگاه صددرصد مخالف یا صددرصد موافق نسبت به این سریال واکنش نشان دادند. این واکنش‌ها را دنبال می‌کنید؟

فضای مجازی نباید در زندگی تاثیرگذار باشد اما باید ببینی، بشنوی و دقت کنی. بعضی از کامنت‌هایی که مردم در اینستاگرام برای ما می‌دهند، نشان می‌دهد که خیلی به جزئیات دقت می‌کنند و حتی روزهایی که به دلیل مشغله‌های مختلف حالت در کار خوب نیست متوجه می‌شوند. من به کامنت‌ها و واکنش‌ها دقت می‌کنم اما تاثیرگذاری فضای مجازی روی ما باید در حد متعادل باشد. اگر این تعادل را در نظر نگیری به مشکل برمی‌خوری. اینجور مواقع آدم‌هایی که مشاورهای خوبی دارند می‌توانند موفق باشند. اگر شما مشاور خوبی نداشته باشی به بیراهه می‌روی و یکباره می‌روی کشورهای همسایه و کارهای عجیب غریب می‌کنی. چون حاشیه خیلی جذاب است. مثل یک آمپول می‌ماند سریع حالت خوب می‌شود ولی بعدش قرار نیست اتفاق خوبی برایت بیفتد. من حتی در یوتیوب نظرات کاربران خارج از کشور را می‌خوانم، چون آنها هم خیلی پیگیر و دقیق سریال‌ را می‌بینند. کاری به فضای سیاسی سریال ندارم. بیشتر دقت می‌کنم به روابط بین پیام و تابان و ثمین هدایت و رابطه بین پیام و افشین و بازخوردی که از اینها می‌بینم بازخوردی است که همیشه دوست داشتم از کارم ببینم. همین که مخاطب می‌گوید چرا این کار اشتباه را کردی برای من بازخورد مثبتی است. پیام نمونه‌ای از جوان‌هایی است که بدون فکر کارهای هیجان‌زده می‌کنند. زود ناراحت می‌شوند، زود غمگین می‌شوند، زود می‌خندند و … خیلی منطقی نیست و کارهای عجیب انجام می‌دهند اما در کل پسر خوبی است.

پیام قرار است دست یک باند مفسد اقتصادی را رو کند که این روزها پرونده‌شان به موضوعات امنیتی هم گره خورده. اخبار مربوط به فساد اقتصادی را دنبال می‌کنید؟

مگر می‌شود اخبار مفاسد اقتصادی را دنبال نکرد. ماشاالله آنقدر تعدادشان زیاد است که در کنارشان زندگی می‌کنیم. اصلا می‌توانیم بگوییم ما مردم ایران هم در کنار مفسدان اقتصادی هستیم. کنارمان هستند و خیلی هم تعدادشان زیاد است و جالب است که خیلی هم اعتقاد دارند به اینکه جوان‌ها باید در کشور خودمان بمانند ولی ماشالله فرزندان و نوه‌هایشان در کشورهای دیگر زندگی می‌کنند و سنگر را آنجا نگه داشته‌اند. خدا را شکر که «خانه امن» حسابی دستشان را رو می‌کند.

آیا کاراکتر پیام مابه‌ازای بیرونی دارد و شما داستانی واقعی از این جنس شنیدید؟

نسل جدید خیلی انرژی زیادی دارد و حتی موسیقی‌شان با موسیقی‌ای که نسل‌های قدیم گوش می‌کردند، لباس پوشیدنشان و کلا کارهایشان با نسل قدیم فرق می‌کند. تعدادشان هم خیلی زیاد است و تلویزیون باید به این قشر از جامعه اهمیت بدهد. به نظر من هنوز برای این قشر از جامعه که تعداد زیادی هم هستند، سریال‌ها و فیلم‌های مناسب ساخته نشده. قشر جوان نیاز دارد به سریال‌هایی با محوریت جوان‌ها و نمایش این هیجان‌زدگی‌ها و این اتفاقات و حتی در این راه می‌تواند به دور از کلیشه‌های گذشته پیام اخلاقی هم داشته باشد. خدا را شکر چیزی که می‌بینم این است که کسانی که کاراکتر پیام را دوست دارند از نسل جوان هستند. کاراکتر پیام مابه‌ازای بیرونی زیادی دارد و من با چشم خودم می‌بینم اما اینکه قصه پیام واقعی باشد من نمی‌دانم. چون شغلم بازیگری است و نمی‌توانم خیلی وارد ریز جزئیات این اتفاقات امنیتی باشم.

معمولا بازی در پروژه‌های امنیتی مثل یک تیغ دولبه است. ممکن است به شدت مخاطب با شما همراه شود و هم ممکن است شما را به خاطر بازی در این پروژه پس بزند. برای اینکه این موضوع دامن شما را نگیرد چه تمهیدی داشتید؟

خیلی به امنیتی بودن سریال کاری نداشتم. فیلمنامه برایم مهم بود که به دور از کلیشه باشد و حرف حق را بزند و بیشتر به کاراکتر پیام دقت کردم و مطمئن بودم که خیلی‌ها می‌توانند با آن ارتباط برقرار کنند. خدا را شکر که بازخورد خیلی خوبی این سریال در میان مردم داشته و کاراکتر پیام هم تا الان با توجه به چیزهایی که دارم می‌شنوم خوب بوده. نقدهایی هم بوده که آنها را هم می‌شنوم و می‌خوانم و استفاده می‌کنم. بعد از سریال «دلدادگان» که جز پربیننده‌ترین‌ها بود سعی کردم باطمانینه سریال دیگری را انتخاب کنم و در این انتخاب هم خود کاراکتر برایم مهم بود و البته کار کردن با آقای معظمی و تهیه‌کننده‌ خوبمان برایم جذاب بود.

هنرمندهای ما از لحاظ مالی تامین نیستند برای همین باید کار کنند تا امور روزمره خود را بگذرانند. بنابراین مخالف تعطیلی هستم والبته از سوی دیگر هم مخالف پروژه‌هایی هستم که پروتکل‌ها را رعایت نمی‌کنند و مثلا زیاد این جمله را در آنها می‌شنویم «ماسک چیه» ماسک خیلی هم خوب است. پس خواهش می‌کنم دکتر نشوید.

از تجربه کار در دوران شیوع کرونا بگویید؟

از همه بچه‌های پشت صحنه، از فیلمبردار تا گریمور، مدیر تولید، تدارکات و … که در دوران کرونا زحمت کشیدند این سریال الان پخش شود، مردم ببینند و تمام عزیزانی که الان دارند کار می‌کنند تشکر می‌کنم. کار کردن در دوران کرونا به شدت سخت است. امیدوارم که پروتکل‌ها رعایت شود. این موضوع کاملا به تهیه‌کننده برمی‌گردد و من ممنونم از تهیه‌کننده «خانه امن» که واقعا کمک کرد و بچه‌ها هم رعایت می‌کردند. خواهش می‌کنم خود عوامل هم دقت کنند و اگر کسی رعایت نمی‌کند تذکر بدهند. ما در اوج کرونا کار کردیم و مجبور بودیم که کار کنیم.

این روزها بحث‌های زیادی درباره تعطیلی یا عدم تعطیلی پروژه‌های تلویزیونی و سینمایی مطرح است. نظر شما دراین‌باره چیست؟

تعطیل نکردن پروژه‌های سینمایی و تلویزیونی اگر پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکنند می‌تواند خیلی فاجعه به بار بیاورد. تعطیل کردنش موجب این می‌شود خیلی از کارها در سینما، تلویزیون و نمایش خانگی بخوابد. الان در دوران کرونا متوجه شدیم که چقدر حوزه تئاتر و سریال و سینما می‌تواند مفید باشد و خیلی از آدم‌هایی که در کشور ما اصلا نمی‌دانستند سینما چیه و چپ چپ به فیلم و سریال نگاه می‌کردند متوجه شدند که چقدر سریال و فیلم سینمایی و… می‌تواند در این دوران نجاتشان بدهد. الان دو اتفاق خوب افتاده. یکی اینکه خیلی از آدم‌هایی که اصلا اعتقادی به سینما و تلویزیون نداشتند متوجه شدند که این مدیوم جذاب است. برخی هم به این مدیوم اعتقاد داشتند الان و در این دوران آنقدر سریال‌ها و فیلم‌های خارجی و هالیوودی دیدند، هر کاری را نمی‌بینند و شما هر کاری نمی‌توانی بسازی. اگر کاری در نمایش خانگی بسازی و ضعیف باشد مردم نگاه نمی‌کنند و نقد می‌کنند. بنابراین کار بچه‌های حوزه فیلم و سریال و … سخت شده. در تمام دنیا دولت به اهالی تئاتر و سینما و در کل قشر هنرمند کمک می‌کند. اما در کشور ما این اتفاق نمی‌افتد. بنابراین من هم مخالف تعطیلی پروژه‌ها هستم برای اینکه کسی از این بچه‌ها حمایت نمی‌کند. بله هنرمندهای ما از لحاظ مالی تامین نیستند برای همین باید کار کنند تا امور روزمره خود را بگذرانند. بنابراین مخالف تعطیلی هستم والبته از سوی دیگر هم مخالف پروژه‌هایی هستم که پروتکل‌ها را رعایت نمی‌کنند و مثلا زیاد این جمله را در آنها می‌شنویم «ماسک چیه» ماسک خیلی هم خوب است. پس خواهش می‌کنم دکتر نشوید. این دیالوگ را هم زیاد می‌شنویم که ما خیلی قوی هستیم. قوی‌تر از شما از دنیا رفتند. مواظب باشید و رعایت کنید. سریال «خانه امن» را ببینید و ممنونم از نقدها و نظرات شما و مردم اولویت همه ما هستند و برای همه پروژه‌ها مهم هستند و اگر نظرات آنها رعایت نشود با ریزش مخاطب مواجه خواهیم شد.

به تازگی از قرنطینه ابتلا به کرونا بیرون آمدید. از تجربه ابتلا به این بیماری بگویید.

به دلیل پیش‌تولید یک سریال رفت‌وآمدی داشتم، باشگاه هم می‌رفتم و یک دفتر سینمایی هم رفته بودم، کجا مبتلا شدم معلوم نیست ولی مبتلا شدم و خیلی روزهای سختی بود و خیلی وحشتناک بود. دردی بود که تا به حال تجربه نکرده بودم. بسیار بدن‌درد وحشتناکی داشتم و از لحاظ تنفسی هم به مشکل خوردم. تشکر می‌کنم از دکتر مهران که واقعا من را به زندگی برگرداند. حدود ۲۰ روز سخت را گذراندم. برای همین واقعا توصیه می‌کنم که جدی بگیرید و جاهای شلوغ نروید. اول از همه از همه مردم کشورم می‌خواهم و امیدوارم که روزمرگی قبل از زندگی در دوران کرونا را با شیوه جدید در الان تغییر داده باشند و این را درک کرده باشند که کرونا بیماری بسیار خطرناکی است و جان خیلی‌ها را گرفته و خواهد گرفت. خیلی باید حواسمان جمع باشد و خواهشا و لطفا آنهایی که هنوز اعتقاد به ماسک ندارند، به ماسک احترام بگذارند به دلیل اینکه باید به این فکر کنیم که همین ترامپ با ماسک نزدن باعث شد که برای بار دوم رئیس جمهور آمریکا نشود. (با خنده) ان‌شالله به زودی واکسن این بیماری بیاید و همه راحت شویم.

اینطور که پیداست باید منتظر فیلم و سریال جدیدی از شما باشیم؟

بله. یک پروژه سینمایی و یک سریال قرارداد بستم و اسمشان را نمی‌توانم بگویم چون هنوز خبری نشده. همین رویه را هم ادامه خواهم داد و سعی می‌کنم درهمه مدیوم‌ها کار کنم. اصلا اینطور نیستم که برای خودم مرزبندی ایجاد کنم. چون به نظرم خیلی کار جذابی نیست.

فیلم و سریال‌های روز دنیا را دنبال می‌کنید؟

تقریبا تمام سریال‌های روز دنیا را دنبال می‌کنم. اصلا به نظر من کسی که کارش نقاشی است امکان ندارد در هفته گالری نرود. مشاهده و تقلید بهترین اتود برای بازیگری است که ممنونم از استادم هدایت هاشمی که این را همیشه برای ما تکرار می‌کرد و از آقای رضا بهبودی که همیشه می‌گفت مشاهده کنید و تقلید کنید. سریال‌های روز دنیا بهترین راه برای مشاهده برای یک بازیگر است.

اهل مطالعه هم هستید؟

کتاب هم می‌خوانم و جزئی از روزمرگی زندگی‌ام است. مطمئنم آدم‌ها اگر کتاب نخوانند به مشکل برمی‌خورند. در جوامع پیشرفته وقتی آمار سالیانه مطالعه‌شان منتشر می‌شود خیلی با ما فرق می‌کند. اولین قدم ما برای رسیدن به جایگاه آنها این است که باید خیلی کتاب بخوانیم.

و این کارها از نظر شما برای بازیگران جوان لازم است؟

بله. امیدوارم تلویزیون هر سریالی که می‌سازد چند جوان جدید بیاورد که در سال‌های آینده با گستردگی بازیگر روبه‌رو باشیم. اینطور نباشد که یک فیلم سینمایی بخواهند بسازند کلا از ده بازیگر استفاده کنند. هیچ جایی هم بهتر از مدیوم تلویزیون برای معرفی بازیگر نیست. در این یکی دو سال اخیر هم می‌بینیم که این اتفاق کم و بیش رخ داده و در این بحث مدیرهای جوان خیلی می‌توانند کمک کنند. اصلا چه اشکالی دارد بیایند یک سریال بسازند همه بازیگرها از بازیگرهای جوان تئاتر باشند و در کنارشان از چند بازیگر پیشکسوت هم استفاده کنند. اگر داستان و فیلمنامه خوب باشد حتما می‌گیرد.

دراین‌باره البته برخی از همکارانتان معتقدند هر چقدر هم بازیگر داشته باشیم باز هم نقش‌ها براساس روابط و در مهمانی‌ها پخش می‌شود.

بله. من هم اعتقاد دارم که یک عده خاصی همیشه انتخاب می‌شوند اما این عده خاص همه فیلم‌ها و سریال‌ها را نمی‌توانند بروند. یک تعداد کار می‌ماند و البته آدم‌هایی در این حوزه داریم که واقعا سالم هستند و به ورود آدم‌های جدید اعتقاد دارند. الان این طرز فکر خیلی دارد زیاد می‌شود و تهیه‌کننده‌ها به این نتیجه رسیدند که بازیگرهای جدید باید وارد شوند. بله در مهمانی‌ها نقش‌ها پخش می‌شود و خیلی از همکاران دوستان خودشان را می‌آورند. من باز هم به همکارانم می‌گویم خودت سر پروژه‌ای می‌روی دوستانت را نبر! بگذار تهیه‌کننده و کارگردان افرادی که خودشان دوست دارند را برای نقش‌های مختلف بیاورند. آوردن دوستانت سر یک پروژه ممکن است کار را خراب کند و کار دیده نشود و خودت هم دیده نشوی. من خیلی به این اعتقاد دارم که تهیه‌کننده و کارگردان باید مصمم و بااراده خودشان بازیگرهای مورد علاقه خودشان را برای نقش‌ها انتخاب کنند. البته همانطور که گفتم همه اینها نسبی است و ما با تلاش و پشتکار می‌توانیم وارد این حوزه شویم. فقط کافی است یک کارت بگیرد و دیده شوی. اصلا نباید به این موضوعات فکر کنیم که مثلا نقش‌ها در مهمانی‌های پخش می‌شود. این صددرصد نیست. خیلی از کارگردان‌ها هستند که درست انتخاب می‌کنند. من برای بازی در «شیار ۱۴۳» مگر در مهمانی انتخاب شدم؟ روزبه سجادی حسینی یک کاری از من دیده بود و من را به خانم آبیار معرفی کرد و برای نقش یونس انتخاب شدم. یا سریال «دلدادگان» که چند دفعه فقط در تیم هنرمندان با آقای هادی فوتبال بازی کرده بودیم. ایشان از من تست گرفتند و من را انتخاب کردند. با فرض اینکه در مهمانی‌ها نقش پخش می‌شود از اول موج منفی را وارد فضای فکری خودت می‌کنی. مثبت فکر کنیم و مطمئنم که در این یکی دو سال کلی بازیگر جدید به حوزه سینما و تلویزیون معرفی خواهد شد.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند