فارابی

سنگ‌اندازی «فارابی» پیش پای «رستاخیز»!

به گزارش ردکارپت فیلم: تقی علیقلی‌زاده تهیه‌کننده فیلم «رستاخیز» به کارگردانی احمدرضا درویش، در اظهاراتی صریح بنیاد سینمایی «فارابی» را متهم به کارشکنی چندباره در فرآیند تولید و عرضه این فیلم سینمایی کرد.

چندی پیش علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی با حضور در برنامه تلویزیونی «نقد سینما» ضمن تاکید بر اینکه این فارابی مالک ۶۰ درصد فیلم سینمایی «رستاخیز» به کارگردانی احمدرضا درویش است و برای همین منظور ۱۷ میلیارد تومان پرداخته است به طور تلویحی از وجود اختلافات بین فارابی و تهیه‌کننده «رستاخیز» صحبت کرد؛ اختلافی که به تعبیر او مانع از درآمدزایی این فیلم سینمایی شد.

تابش در بخشی از گفتگوی ۱۹ مهرماه خود در پاسخ به اینکه آیا «رستاخیز» در صورت اکران می‌توانست چنین فروشی در گیشه داشته باشد عنوان کرد: «اگر فیلم در عرضه خارجی زودتر ورود می‌کرد، تهیه‌کننده حرف ما را گوش می‌داد و همراهی می‌کرد، قطعاً در اکران پلتفرمی می‌توانست درآمد خیلی خوبی داشته باشد اما مخاطب داخلی احتمالاً آن میزان استقبالی را که پیش‌بینی‌شده بود، از فیلم نداشتند. «رستاخیز» اتفاقاً جزو مجموعه آثار خاص سینمای ایران است که تا سال‌ها می‌تواند درآمد کسب کند اما این درآمدزایی فوری و خیلی سریع نیست.»

فارابی در پنج مرحله به «رستاخیز» آسیب زد!

شب گذشته ۲۳ آبان ماه اما تقی علیقلی‌زاده در قالب ویدئویی انتقادی که از برنامه «نقد سینما» پخش شد، نسبت به اظهارات مدیرعامل فارابی واکنش نشان داد و نه تنها نقش فارابی را برای تولید و عرضه فیلم سینمایی «رستاخیز» تسهیلگر ندانست، بلکه آن را به عنوان مانعی بر مسیر طبیعی عرضه این فیلم توصیف کرد.

علیقلی‌زاده با اشاره به پنج مرحله ورود فارابی به جریان تولید و عرضه فیلم سینمایی «رستاخیز» گفت: در مرحله اول قرارداد مشارکت ۳۵ درصدی بنیاد در فیلم «رستاخیز» در سال ۱۳۸۸ به اصرار مدیرعامل وقت فارابی بسته شد که اصرار بسیار زیادی هم برای آن داشتند اما فارابی در ادامه از تمامی تعهدات خود خودداری کرد. به طوری که بسیاری این امر غیرحرفه‌ای را به منظور جلوگیری و آسیب زدن به روند تولید فیلم تحلیل کردند. در آن دوران فرصت جذب سرمایه‌گذار از ما گرفته شد، آن هم در حالی که فیلمبرداری فیلم آغاز شده بود.

قرارداد مشارکت ۳۵ درصدی در فیلم «رستاخیز» در سال ۱۳۸۸ به اصرار مدیرعامل وقت فارابی بسته شد که اصرار بسیار زیادی هم برای آن داشتند اما فارابی در ادامه از تمامی تعهدات خود خودداری کرد. به طوری که بسیاری این امر غیرحرفه‌ای را به منظور جلوگیری و آسیب‌زدن به روند تولید فیلم تحلیل کردند
وی ادامه داد: بعد از اینکه «رستاخیز» در سال ۹۴ به طور غیرقانونی توقیف شد و دیوان عدالت اداری رأی صادر کرد، قرار شد ۶۰ درصد سهام فیلم توسط نهادهای وابسته به ارشاد خریداری شود. این خرید به ارزش ۱۷ میلیارد تومان، معادل ۴۲۰ هزار یورو، انجام شد که این میزان در آن مقطع برای سرمایه‌گذاران حدود ۶۰۰ هزار یورو هزینه داشت و این یعنی دومین حضور فارابی در این پروژه هم با ۱۸۰ هزار یورو ضرر برای سرمایه‌گذاران این فیلم همراه بود.

تهیه‌کننده فیلم سینمایی «رستاخیز» در ادامه توضیحات خود گفت: وقتی حضور فارابی به‌عنوان مالک ۶۰ درصد فیلم تثبیت شد، به صورت طبیعی و به‌عنوان تهیه‌کننده پیشنهاد کردم که فارابی به‌عنوان توزیع‌کننده فیلم هم حضور داشته باشد.

وی افزود: در کمال حیرت، تعجب و تأسف، به ما پاسخ دادند که از نظر فارابی این فیلم ظرفیت‌های لازم برای عرضه را نداشت و هیچ امیدی به اکران، نمایش و گردش سرمایه آن نبود. این هم سومین حضور فارابی در فیلم «رستاخیز» بود! در چنین شرایطی تهیه‌کننده فیلم مسئول توزیع داخلی و خارجی فیلم شد و قرار شد سهامداران فیلم به نسبت سهام‌شان بودجه‌ای برای پشتیبانی عملیات توزیع فیلم در نظر بگیرند. بر خلاف آنکه سهامداران بخش خصوصی تمامی تعهدات خود در این زمینه را انجام دادند، فارابی در این زمینه هم هیچ پولی نداد که این اقدام هم ما را یاد سرمایه‌گذاری اولیه بنیاد در فیلم انداخت! گویی این بار هم رفتاری شد تا مانع از توزیع فیلم شود. این چهارمین حضور فارابی در مسیر «رستاخیز» است که هنوز هم ادامه دارد.

چرا پیشنهاد فارابی برای اکران آنلاین را نپذیرفتیم

علیقلی‌زاده در ادامه درباره انتقاد مدیرعامل فارابی از عدم عرضه آنلاین «رستاخیز» به‌رغم پیشنهاد این بنیاد هم گفت: شاید منظور واگذاری فیلم به یکی از مؤسسات ویدئو رسانه داخلی بوده است که از طریق همان‌ها فیلم در داخل و خارج توزیع و با عرضه در سایت‌هایی مانند یوتیوب، درآمد خارجی هم برای آن کسب شود که البته من این موضوع را به صلاح فیلم نمی‌دانم. ضمن آنکه شرکتی که با آن وارد مذاکره شدم، هیچ رقمی را به‌عنوان رقم پایه نپذیرفت و حاضر نشد امنیت فیلم را هم ضمانت کند. به طور کلی پیشنهاد درخشانی نداشتند و حتی به صورت تلویحی امیدی هم به موفقیت فیلم نداشتند.

وی افزود: من اصلاً نمی‌دانم چرا باید به چنین پیشنهادی فکر می‌کردم. اساساً قبول این پیشنهاد چه تفاوتی با شرایط فعلی ما ایجاد می‌کرد. بنابراین پیشنهاد من که در حال حاضر هم مشغول پیگیری آن هستیم، این است که یک پلتفرم اختصاصی برای عرضه فیلم «رستاخیز» داشته باشیم به طوری که این پلتفرم با ارزهای مختلف هم‌خوان باشد و فیلم را مبتنی‌بر کپی‌رایت جهانی، در سطح بین‌المللی عرضه کند. فارابی این ایده را تأیید نمی‌کند و اصرار دارند که این فیلم باید از طریق پلتفرم‌های داخلی عرضه شود.

تهیه‌کننده «رستاخیز» گفت: حالا کارشناسان می‌توانند نظر دهند که آیا من به عنوان تهیه‌کننده اقدام درستی کرده‌ام که به حرف فارابی گوش نکرده‌ام یا خیر؟ اساساً آیا فارابی تاکنون حرف درستی درباره این فیلم زده است که بخواهم به آن گوش دهم؟

علیقلی‌زاده در پایان صحبت‌های خود وعده داد اسناد مرتبط با اظهاراتش را در سایت رسمی فیلم «رستاخیز» بارگذاری کند.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند