دوبله

واکنش سیروس الوند به درگذشت چنگیز جلیلوند

به گزارش ردکارپت فیلم: سیروس الوند که در چندین فیلم تجربه همکاری با چنگیز جلیلوند را داشته است، او را اعتبار ۶۰ سال دوبله در سینمای ایران می‌داند.

این فیلمساز درپی درگذشت چنگیز جلیلوند، دوبلور صاحب‌نام گفت: در دوره نوجوانی ما ایشان به جای همه آرتیست‌های درجه یک سینمای دنیا صحبت می‌کرد و ما به عشق شنیدن صدای او بر چهره آن بازیگران ، به سینما می‌رفتیم.

او با اشاره به قدرت تیپ‌سازی جلیلوند اضافه کرد: او به جای بازیگرانی مانند مارلون براندو، پل نیومن، سیلوستر استالونه و همینطور ناصر ملک مطیعی، فردین و بهروز وثوق و … صحبت می‌کرد و با آن صدای خوبش به عنوان مرد حنجره طلایی شهرت داشت.

الوند با یادآوری این نکته که جلیلوند در فیلم «طوقی» علی حاتمی به طور همزمان به جای ناصر ملک مطیعی و بهروز وثوقی صحبت کرده است، ادامه داد: آنها دو نقش کاملا متفاوت داشتند و چنگیز جلیلوند هم دو تا گویندگی کاملا متفاوت برای این دو نقش داشت.

این سینماگر، جلیلوند را هنرمندی تکرارنشدنی دانست و افزود: برخی از اشخاص بدون جانشین هستند مثل علی حاتمی که هیچ کس نمی‌تواند جای او را بگیرد. چنگیز جلیلوند هم چنین هنرمندی بود.

الوند با اشاره به همکاری‌هایی که با جلیلوند داشته است، ادامه داد: پیش از انقلاب چهار فیلم ساختم که در همه آنها چنگیز جلیلوند گویندگی می‌کرد و در یکی از آنها مدیر دوبلاژ هم بود. بعد از انقلاب هم در فیلم «این سیب هم برای تو» به عنوان بازیگر حضور داشت.

او با ستودن ویژگی‌های اخلاقی جلیلوند اضافه کرد: بسیار متواضع و خونگرم بود. اگر متوجه می‌شد شما برای ساخت فیلم از نظر مالی در مضیقه هستید، حتما همه گونه همکاری می‌کرد تا کارتان به نتیجه برسد و در قید و بند مادیات نبود بلکه همیشه یار و همراه بچه‌های سینما بود.

سیروس الوند در پایان صحبتش گفت: فکر نمی‌کردم چنگیز جلیلوند را با آن بدن آماده و قبراق از دست بدهیم. امروز واقعا روز بدی بود، اعتبار ۶۰ سال دوبله در سینما را از دست دادیم و من این ضایعه را به جامعه هنری، خانواده، دوستداران ایشان و اهالی سینما تسلیت می‌گویم.

چنگیز جلیلوند، گوینده با سابقه که در میان دوبلورها به مرد حنجره طلایی مشهور است، روز دوم آذر ماه بر اثر کرونا در بیمارستان درگذشت.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند